تلاش برای ثبت جهانی لوت
گروه گردشگری- جلسه هم‌اندیشی دستگاه‌های متولی پیرامون ثبت ملی پدیده‌های بیابان لوت با حضور کارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست، استانداری کرمان، مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان و کانون سبز فارس در محل اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان برگزار شد.
به گزارش میراث آریا، جهانشاهی مسوول اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان به بحث آثار طبیعی و نقش و جایگاه رو به رشد آن درمسیر تحقق اهداف گردشگری به خصوص گردشگری پایدار اشاره کرد و گفت: با توجه به این فرآیند باید ظرفیت‌های طبیعی کشورمان مورد برنامه‌ریزی جدی قرارگیرد. وی با بیان اینکه متاسفانه لوت آنگونه که شایسته است مورد توجه قرارنگرفته، افزود: با پیگیری موضوع، ثبت پدیده‌های این منطقه در لیست آثارملی، می‌توان گام‌های مناسبی در راستای تحقق این هدف
تجربه کرد.
جهانشاهی اظهار کرد: در این جلسه خلاصه‌ای از کارهای انجام گرفته درخصوص بیابان لوت توسط بهمن ایزدی، مدیر عامل کانون سبز فارس و سرپرست سفرهای پژوهشی و تحقیقاتی، ارائه شد. مدیر بازاریابی و تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال بخشی از پدیده‌هایی که پرونده‌های آنها تکمیل شده مراحل ثبت را به پایان برسانند و این مساله منوط به برگزاری نشست ویژه و جلسه ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی کشور است.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف این جریان فراهم ساختن بسترهای ثبت جهانی لوت در سال آینده است، افزود: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که این منطقه بیابانی دارد و به خصوص اینکه به عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین مطرح شده، می‌توان امیدوار بود طی یک یا دوسال آینده در جمع ژئو پارک‌های بین‌‌المللی قرار گیرد.
جهانشاهی این مساله را دستاوردی مهم برای استان و کشور دانست و افزود: به ثبت رسیدن پدیده‌های لوت و مدیریت و بهره برداری مناسب پس از ثبت جهانی هرکدام مشکلات خاص خود را دارند که توان و همگرایی بالایی را می‌طلبد. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروند‌‌های مربوط به نپکاها (تل‌گزو گلدان‌های طبیعی) کلوت‌ها، رود شور، گندم بریان، چاله مرکزی، چند تنگه و چاله داخلی، آمادگی مطرح شدن جهت ثبت ملی را دارا هستند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر خلاف تصور رایج منطقه کویر لوت خالی از حیات نیست و در چاله مرکزی، اجساد پرندگان و آگاما (نوعی مارمولک) و لانه جانوری دیده و حتی با بررسی‌های بیشتر، لانه محل زندگی روباه شنی (گونه منحصر به‌فرد لوت) یا موش کانگورویی نیز یافت شده است.