مهدیس مدنی* اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و در زمره طبیعت‌گردهای مسوول به حساب می‌آیید، حتما تاکنون درباره فعالیت‌هایی که باید در طبیعت انجام دهید یا کارهایی که نباید انجامشان دهید بسیار خوانده و شنیده‌اید.
دست کم پنج، شش موردش را در همین ستون باید خوانده باشید. بسیاری از این نکات تکراری هستند و بارها و بارها به طرق مختلف به طبیعت‌گردان عزیز گوشزد می‌شوند، البته یادآوری این نکته ضروری است که تکراری بودنشان به
هیچ روی از میزان اهمیت این نکات نمی‌کاهد، زیرا آنچه در عمل به هنگام حضور در طبیعت انجام می‌دهیم، از حداقل‌های همیشه تذکر داده شده نیز فاصله دارند.
برای مثال هنوز گردشگران بسیاری این نکته را رعایت نمی‌کنند که به افراد جامعه میزبان مانند بخشی از کادر عکاسی نگاه نکنند و اغلب تلاش نمی‌کنند تا رضایت و اعتماد آنان را پیش از گرفتن عکس جلب نمایند که البته این امر مصداق بارز نقض حریم خصوصی افراد است.
با این همه هنوز نکاتی هست که شاید برای عده‌ای تازگی داشته باشد و جزو آن دسته نکاتی باشند که کمتر به آنها توجه می‌کنیم.
برای نمونه اغلب ما هنگام رفتن به سفر تمام حواسمان به بستن چمدانمان است و از چند روز پیش از سفر شروع به تهیه لیستی از مایحتاجمان در سفر می‌کنیم، اما کمتر به فکر می‌افتیم تا درباره جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی مقصد، زبان و آدب و رسوم منطقه و مسائل دیگری از این دست که بخش مهمی از سفر ما را تشکیل می‌دهند تحقیق اندکی کنیم.
آگاهی پیش از سفر مصداق همان توصیه همیشگی معلم‌ها است که درس هر جلسه را پیش از تدریس معلم و آمدن به کلاس پیش خودتان بخوانید که اگر این توصیه را حتی برای یکبار عملی کرده باشید می‌دانید چه لذتی دارد و چقدر مطلب را در ذهن ماندگار می‌کند.
بی‌شک به خاطر سپردن این نکته درباره سفر نیز لذت سفر را دو چندان می‌کند. اگر در پی تعامل بیشتر با میزبانان محلی هستید حتما سعی کنید چند جمله یا چند واژه پرکاربرد را به همان زبان بیاموزید، زبان نماینده رسمی فرهنگ هر قوم و ملتی است. مثلا اگر بدانید معمولا از چه واژه‌هایی برای تشکر استفاده می‌کنند در خواهید یافت که تا چه اندازه اهل تعارف هستند.
این اراده برای دانستن از فرهنگ و سنن منطقه را در طول سفر نیز حفظ کنید و سعی کنید در مقصد به دنبال آموختن نکاتی باشید که در هیچ سایت و هیچ کتابی نمی‌توانید بیابید و برای دانستن‌اش تنها باید سفر کرد و بس.
*کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم