ایسنا- با پشت سر گذاشتن ازمیر، سائوپائولو و یکاترینبورگ، میزبانی «اکسپو» جامع ۲۰۲۰ به دبی رسید. امیرنشین دبی در امارات با پشت سر گذاشتن ازمیر، سائوپائولو و یکاترینبورگ، برای نخستین بار در ۱۵۰ سال عمر برگزاری اکسپو، میزبانی این رویداد بین‌المللی را به خاورمیانه آورد. به گزارش گالف نیوز، قبل از رای‌گیری که با حضور نمایندگان ۱۶۸ کشور در مقر «دفتر جهانی نمایشگاه‌ها» در شهر پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شد، سه دور رای‌گیری انجام شد. البته چندی قبل، تایلند از میزبانی این رویداد جهانی انصراف داده بود.

در دور اول رای‌گیری که رقابت بین شهرهای ازمیر در ترکیه، سائوپائولو در برزیل و یکاترینبورگ در روسیه بود، سائوپائولو با ۱۳ رای درحالی که حداکثر آرا با ۷۷ رای برای دبی بود، از گردونه حذف شد. در دور دوم دبی ۸۷ رای، یکاترینبورگ ۱۴ رای و ازمیر ۳۶ رای به دست آوردند که باعث شد، ازمیر از گردونه رقابت حذف شود. در نهایت در دور سوم رای‌گیری، دبی با کسب ۱۱۶ رای در مقابل ۴۷ رای یکاترینبورگ، به عنوان میزبان «اکسپو» ۲۰۲۰ انتخاب شد. سال گذشته نیز شهر بندری یوئسو در کره‌ جنوبی میزبان اکسپو تخصصی بود و قرار است، اکسپو جامع بعدی نیز در سال ۲۰۱۵ در شهر میلان ایتالیا برگزار شود.

براساس آمارهای «سازمان جهانی جهانگردی»، دبی در زمینه‌ صنعت گردشگری همواره در مسیر رشد بوده که این امر مرهون گسترش دامنه‌ شهر‌ دبی و اجرای راهبردهای مدیریتی نوین و جهانی بوده است.

شعار اکسپو دبی «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است و پیش‌بینی می‌شود در طول ۶ ماه برگزاری اکسپو حدود ۲۵ میلیون‌ نفر برای حضور در این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ به امارات سفر کنند. «اکسپو» یا نمایشگاه جهانی که نخستین دوره آن در سال ۱۸۵۱ در شهر لندن، پایتخت انگلیس، با عنوان «نمایشگاه بزرگ تولیدات صنعتی کشورهای جهان» برگزار شد، مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر چند سال یک بار در یک کشور برگزار می‌شود و در آن جدیدترین دستاوردهای کشورهای مختلف در حوزه‌های فناوری، تجارت و فرهنگ در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.