ایسنا- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا گفت: از ابتدای سال تا کنون، ۲۰۲هزار روادید برای اتباع عراقی صادر شده است. میزان صدور روادید با توجه به موقعیت‌های زمانی متفاوت است، به‌طوری که در فصل تابستان که با اوج سفرهای عراقی‌ها به ایران مواجهیم، روزانه تا ۳‌هزار روادید صادر می‌شود. ماشاءالله طاهری اظهار کرد: ما حداکثر در مدت ۲۴ ساعت برای عراقی‌ها روادید صادر می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد موارد، روادید زیارتی و بقیه برای امور تجاری، درمانی و تحصیلی است.
به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی حج طاهری، رشد سفرهای زیارتی عراقی‌ها را به ایران صعودی ارزیابی کرد و گفت: البته میزان تشرف زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق، بیشتر از سفرهای زیارتی عراقی‌ها به ایران است؛ اما روند سفر اتباع عراقی به ایران نیز امسال صعودی بوده است. وی درباره آمار صدور روادید تحصیلی نیز بیان کرد: سال گذشته، بیش از ۷۰۰ مورد روادید تحصیلی در کل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق صادر شد که ۳۰ مورد آن به گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی برای دانشجویان عراقی مربوط بود.
سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به اینکه این سرکنسولگری سالانه حدود سه‌هزار روادید برای عراقی‌هایی که برای درمان به ایران سفر می‌کنند، صادر می‌کند، افزود: علت تمایل بسیار زیاد اتباع عراقی برای سفر درمانی به ایران، این است که سطح پزشکی و کیفیت جواب‌دهی درمانی ایران در مقایسه با هند، پاکستان، لبنان و برخی کشورهای منطقه، بالاتر و هزینه‌های درمان در ایران نیز بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. وی در این گفت‌وگو، در پاسخ به این پرسش که چرا عراق برای صدور روادید، مبلغ بیشتری در مقایسه با ایران می‌گیرد اظهار کرد: اکنون برای صدور روادید، از عراقی‌ها ۲۲ دلار دریافت می‌کنیم؛ اما ایرانی‌ها برای دریافت روادید عراق، ۴۰ دلار می‌پردازند که مسوولان ذی‌ربط در کشور ما، مذاکراتی را درباره‌ برابر شدن این رقم با مسوولان عراقی داشته‌اند.
طاهری درباره دلیل گرفتن ۱۰ دلار در فرودگاه نجف از اتباع ایرانی نیز توضیح داد: طرف عراقی علاوه‌ بر هزینه روادید، ۱۰ دلار هم برای ورود به فرودگاه نجف، اضافه دریافت می‌کند که از نظر ما، این اقدام هیچ توجیهی ندارد و در این‌باره اعتراض داریم و قرار شده است مسوولان ایرانی این مشکل را در کمیسیون مشترک کنسولی مطرح و لغو آن را درخواست کنند.