معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاهش تصدی‌گری دولت و جلب مشارکت مردمی را برای حفظ و احیای میراث تاریخی کشور سیاست کلان این سازمان برشمرد و گفت: میراث فرهنگی هویت مردم یک کشور است و برای شناخت مردم باید براساس میراث آن کشور قضاوت کنیم.

سمیع الله حسینی مکارم روزجمعه در آیین یادمان ثبت معنوی آیین خیمه برداری نوش آباد اظهار کرد: برای حفظ میراث فرهنگی و هویت کشورمان باید آن را از آفات و آسیب‌ها حفظ کنیم. وی افزود: امروز با پیشرفت علم و فناوری، جهانی‌سازی و جهانی شدن، میراث معنوی است که می‌تواند دوام و بقای هویت ملت‌ها را حفظ کند.
حسینی مکارم، میراث ناملموس را عنصر شناسایی اقوام و ملل مختلف خواند و اظهار کرد: حفظ و اشاعه میراث فرهنگی باعث می‌شود تا در جوامع مختلف، احترام متقابل تقویت شود، تعامل میان ملل صورت پذیرد و مهم‌تر از همه، صلح به عنوان یک ضرورت پایدار باقی بماند. وی تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید، سیاست‌های کلان سازمان میراث فرهنگی مبتنی بر کاهش تصدی‌گری دولت است تا مشارکت مردم برای حفظ و احیای میراث تاریخی کشور تقویت شود. معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: منابع مالی دولت به اندازه‌ای نیست که بتواند برای حفظ آثار تاریخی و معنوی کشور کفایت کند و راه برون رفت از آن مراجعه به مردم و جذب مشارکت شهروندان است. حسینی مکارم افزود: ایران نهمین رتبه میراث فرهنگی جهان را دارد، اما در جذب گردشگر در رتبه نزدیک به ۱۰۰ قرار گرفته که این نشان‌دهنده عدم توانایی ما در استفاده از ظرفیت‌های کشور است.
وی، آیین سنتی مذهبی خیمه برداری نوش آباد یا خیل عرب را نماد دین‌مداری ایرانیان پاک نهاد و نیک اندیش توصیف کرد که با استفاده از ظرفیت‌های هیات‌های مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد این شهر سالانه بیش از ۵۰ هزار گردشگر مذهبی را جلب می‌کند.