انتصاب‌های سازمان میراث فرهنگی قابل دفاع است
گروه گردشگری- سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس نهم درباره انتصاب مرتضی رحمانی موحد در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: اگرچه در کشوری زندگی می‌کنیم که نقش سیاست در همه امور برجسته است، اما انتصاب‌های سازمان میراث فرهنگی در مجموع قابل دفاع هستند.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ایرج ندیمی، سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی در این باره تصریح کرد که در کشوری زندگی می‌کنیم که نقش سیاست در همه امور برجسته است. چنین انتصاب‌هایی حکایت جدیدی نیست. واقعیت این است که چنین انتصاب‌هایی ریشه در گذشته دارد. ندیمی البته انتصاب‌های انجام شده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در مجموع «قابل دفاع» دانست، اما تاکید کرد: امیدوارم به روزی برسیم که نقش تخصص و تجربه در امور برجسته باشد.
سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در ادامه انتصاب رییس سازمان میراث فرهنگی، معاونان این سازمان و ارائه برنامه‌های آینده عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی سازمان را سه رخداد مهم در حوزه میراث و گردشگری دانست؛ که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
او همچنین به تشریح سه انتظار مهم از سازمان میراث فرهنگی پرداخت و توضیح داد: نخستین انتظار از رییس سازمان میراث فرهنگی این است که میراث فرهنگی و گردشگری به جایگاه قبلی خود بازگردد. در حال حاضر میراث فرهنگی و گردشگری ما در جایگاه اصلی خود قرار ندارد. گردشگری در سال‌های اخیر بیش از اینکه اقتصادی باشد، سیاسی بوده است و مسوولان جدید سازمان باید تلاش کنند میراث و گردشگری از سیاست دور شود و به جایگاه قبلی خود بازگردد.
وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌ها دومین موضوعی بود که ندیمی به آن اشاره کرد و گفت: درباره میراث فرهنگی و گردشگری استان هنوز اقدامات درخوری صورت نگرفته است و باید به آن رسیدگی شود. سومین موضوع نیز به اندراج بودجه مربوط می‌شود. ما توقع داریم که عدد و رقم درخوری برای بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعریف شود و سیاست‌ها و مقررات بازنگری شود.
شایان ذکر است؛ هفته گذشته نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد را به عنوان معاون گردشگری سازمان معرفی کرد. رحمانی موحد کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل است.
او پیش از این در وزارت امور خارجه در سمت‌های مختلفی همچون دبیراول سفارت ایران در آلمان، رییس دبیرخانه همکاری‌های اقتصادی سه جانبه، سرکنسول ایران در شانگهای چین، رییس اداره دوم کشورهای مشترک المنافع و رییس دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در وزارت امورخارجه، سفیر ایران در نیوزیلند فعالیت داشته‌ است؛ اما هیچ سابقه‌ای مرتبط با گردشگری در کارنامه خود ندارد.
با این همه به نظر می‌رسد کارشناسان و فعالان گردشگری نیز از انتصاب رحمانی موحد ناراضی نیستند؛ اما همچنان ترجیح می‌دهند کمتر در این خصوص اظهار نظر کنند و منتظر بمانند و ببینند که برنامه‌های معاون جدید چیست و چگونه این برنامه‌ها را به پیش خواهد برد.