خبرگزاری میراث فرهنگی ـ همزمان با رشد آشوب‎های داخلی در کشورهای خاورمیانه، گردشگری لبنان که می‎رفت پس ازمدت‎ها فشار آشوب‎های داخلی نفسی بکشد، این بار بیش از 570 هزار گردشگر و 4 میلیارد دلار درآمد را از دست داد.
به گزارش السفیراین میزان خسارت با سیل بیکاری فصلی 19000 نفرکارگر اخراج شده درآغاز فصل پاییز که بیشتر آنها دانشجو هستند بر وخامت اوضاع این کشور افزوده است.
طبق همین گزارش در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۳ لبنان شاهد کاهش ۴۳ درصدی تعداد گردشگران خارجی بود که نسبت به سال ۲۰۱۰ یعنی پیش از اوج گیری آشوب‎ها در خاورمیانه، به این کشور سفر کردند.
با این حال آمار حکایت از آن دارد که میزان گردشگران خارجی امسال حتی نسبت به سال گذشته (۲۰۱۲) نیز دچار کاهش ۱۳ درصدی است.
طبق گزارش السفیر و به استناد آمارها، حدود ۴۰ هتل در بیروت و مناطق اطراف، شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی درآمد نسبت به سال قبل بوده‎اند؛ درنتیجه حدود ۵۰۰۰ نفر از کارکنان این بخش بیکار شده‎اند. علاوه براین ۱۸۰ رستوران نیز در تابستان امسال در نواحی گردشگری توان ازسرگیری کسب‌وکار خود را ازدست دادند، درحالی که ۶۰ درصد از کارکنان آنها دانشجویان بودند.
این درحالی است که گردشگری تا دو سال پیش ۲۲ درصد از درآمد ناخالص ملی لبنان را تامین می‎کرد؛ درحالی که اکنون پیش‌بینی شده است که این سهم از ۵ درصد درسال بیشتر نمی‌شود.