مترجم: زهرا آزموده شبکه جهانی محافظت از کودکان در گردشگری، شبکه‌ای مستقل در دنیا است. این شبکه شامل تعداد زیادی سهامدار از گروه سهامداران بخش گردشگری، دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی (NGO)‌ها می‌شود که وارد صنعت گردشگری شده و همکاری خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. وظایف این شبکه پیشتر توسط گروهی ویژه که مامور محافظت از کودکان بودند اجرا می‌شد.
تاسیس کار گروه ویژه در سال 1997 در راستای جلوگیری از بهره‌بری جنسی از کودکان اولین اقدامی بود که در حمایت از گردشگری کودکان در دهه 90 به انجام رسید. این کار گروه تا به آنجا گسترش یافت که از انواع بهره کشی‌های بالقوه (همانند بهره‌کشی جنسی و جلوگیری از به کار گرفتن کودکان) که در حین گردشگری ممکن بود کودکان، نوجوانان و حتی جوانان را تهدید کند جلوگیری می‌کرد.
پیشتر از این هر ساله گردهمایی جهانی با موضوع اخلاق گردشگری و سفر برگزار می‌شد، که این گردهمایی‌ها همچون الگویی برای اعضای این شبکه موجب می‌شد تا بتوانند از تجربیات موجود در این زمینه بهره‌مند شوند. همچنین موجب افزایش آگاهی و استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و ارتقای شیوه‌ اجرا در سطح حرفه‌ای شد. بعدها این برنامه‌ها در قالب مجموعه قوانین اخلاقی در گردشگری ارائه شد. در سال ۲۰۱۱ این مجموعه به شبکه جهانی محافظت از کودکان تغییر نام داد.

کمپین اعلام عمومی محفاظت از کودکان
در نوامبر ۲۰۰۸ سازمان جهانی گردشگری ملل متحد با همکاری سازمان جهانی کار، یونیسف و سهامداران بخش گردشگری و سایر بخش‌ها توانستند به برنامه‌های بین‌المللی خود در این زمینه دست یابند. این برنامه‌ها تحت عنوان کمپین حمایت از کودکان با شعار «اجازه ندهید با کودکان در سفرها بد رفتاری شود» اجرا می‌شد. ویدئوهای این کمپین در میان اعضای بخش گردشگری با ارائه روش‌های نوین محافظت از کودکان و نوجوانان در دنیا، منتشر شد. پروژه چتر جدید در این برنامه‌ریزی عنوان پروژه‌ای برای حمایت از کودکان در گردشگری است. کمیته جهانی گردشگری ملل متحد با همکاری یونیسف، یونسکو، پلیس بین‌المللی اینترپل، ملل متحد در برابر ایدز و سایر سازمان‌ها از ملل متحد در زمینه حمایت از کودکان در گردشگری خصوصا در زمینه استثمار و بهره‌کشی جنسی و ایجاد برنامه‌های مکمل اقداماتی را برنامه ریزی کرده‌اند.

پروژه‌های حمایت از کودکان
سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، در کنار فعالیت‌های خود بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به ارگان‌های اروپایی ملحق شد تا در پروژه‌هایی که با مضامین مشترک در حمایت از کودکان اجرا می‌شد، شرکت کند. شیوه کار بدین صورت بود که دستورها و فرامین این ارگان‌ها توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی (NGO ها) اجرا می‌شد. این سازمان‌ها در اجرای خود از دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، صنعت گردشگری (تورهای مسافرتی، مجری‌های گردشگری، هتل ها، خطوط هواپیمایی و سایر انجمن‌ها)، موسسه‌های علمی، افراد جوان و رسانه‌های گردشگری بهره‌مند می‌شدند. همچنین مهم تر
از همه اینکه سازمان جهانی گردشگری در اجرای این پروژه‌ها به مجموعه‌ای نکات مهم و راهکارهایی مناسب در زمینه اجرای گردشگری ملی (NTA) دست یافت که از آن طریق اداره‌های اجرای گردشگری ملی قادر به راه‌اندازی برنامه‌هایی برای حمایت از کودکان در گردشگری می‌شدند. در کنار این پروژه‌ها، بحث احقاق حقوق کودکان در گردشگری و جلوگیری از استثمار جنسی آنها به عنوان موارد پیشنهادی در برنامه آموزشی پیشرفته دوره‌های گردشگری مطرح شد. این پروژه بخشی از برنامه‌های حمایت از کودکان است که در ابتدا توسط سازمان حمایت از کودکان (ECPAT) طرح ریزی شد و توسط سازمان جهانی گردشگری و یونیسف مورد حمایت واقع شد. طی دهه اخیر مجموعه قوانین محافظت از کودکان در صنعت گردشگری به عنوان یکی از معروف‌ترین برنامه‌های اجرایی اتحادیه مسوولیت اجتماعی (CSR ) بوده است که روز به روز در حال گسترش است. در مجموع ۲ میلیون کودک در اتحادیه اروپا تحت حمایت قوانین فوق هستند؛ در حدود یک میلیون کودک تحت حمایت بخش مدیریت عمومی واحد گردشگری اتحادیه اروپا و باقی هم تحت حمایت اداره همکاری کمک‌های اروپا هستند. این در حالی است که این آمار همچنان رو‌به گسترش می‌گذارد.