وقت جهانی بازگشایی توریسم

روز جهانی گردشگری برای نشان دادن توانایی منحصر به‌فرد صنعت گردشگری اختصاص داده شده تا اطمینان حاصل کند هیچ فردی از دنیا عقب نمانده است. هدف اصلی از آن، اتحاد تمامی ‌جوامع و حفظ و ترویج فرهنگ و میراث در سراسر جهان است. با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۰درصد از بازارهای گردشگری و مراکز هنری و تاریخی به دلیل همه‌گیری بسته شده و مردم جوامع روستایی بیکار و در آستانه فقر قرار گرفتند، روز جهانی فرصتی را برای آگاهی از اهمیت گردشگری و تاثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌المللی فراهم می‌کند و در بسیاری از کشورها جشن‌های باشکوهی برگزار می‌شود.

امسال هند و ساحل عاج و برخی از کشورهای دیگر میزبانی این روز را برعهده گرفتند تا فرصتی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری خود به ویژه برای شناساندن محصولات جوامع محلی فراهم کنند. در سال ۲۰۲۱، با توجه به از دست رفتن بسیاری از مشاغل حدود ۳۲میلیون نفر فقیر و زنان در کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را متحمل شدند، زیرا عمدتا زنان در بخش گردشگری و سایر بخش‌های آسیب‌زا اشتغال دارند و همه‌گیری همه چیز را  برای آنها متوقف کرد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، در پیامی ‌به مناسبت روز جهانی گردشگری بر اهمیت روز جهانی گردشگری تاکید دارد زیرا معتقد است: روز جهانی گردشگری، زمان شناسایی قدرت و پتانسیل گردشگری در جهت پیشبرد توسعه پایدار و فراگیر است.

صنعت گردشگری تقریبا تمامی‌ بخش‌های اقتصادی جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در طی تاریخ منجر به توسعه و اشتغال مردم محلی و افراد در معرض خطر و در حاشیه شده است.

گردشگری همچنان به شدت متاثر از همه‌گیری کرونا در جهان قرار دارد و طی پنج ماه نخست امسال، ورود توریست‌های بین‌المللی تا ۹۵درصد کاهش داشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید ناخالص داخلی با کاهش بیش از ۴ تریلیون دلار مواجه شود. این شوکی بزرگ برای اقتصادهای توسعه‌یافته است و کشورهای در حال توسعه را در وضعیت اضطراری قرار داده است.

تغییرات آب و هوایی نیز به شدت بر بسیاری از مقاصد توریستی مهم که گردشگری حدود ۳۰درصد از فعالیت‌های اقتصادی‌شان را تشکیل می‌دهد، تاثیر می‌گذارد. طی این مدت بسیاری از مشاغل در معرض خطر قرار گرفته‌اند و اکنون زمان آن رسیده تا این صنعت بازیابی شود تا گردشگری ایمن را آغاز کنیم. با استفاده از تدابیر حفاظتی مناسب، بخش گردشگری می‌تواند مشاغل زیادی را فراهم کند و به ایجاد اقتصاد پایدار، برابری جنسیتی، رشد جوامع و فراگیری منجر شود. این امر به معنی سرمایه‌گذاری هدفمند در جهت تغییر به سمت توریسم سبز است که با استفاده از حمل و نقل دریایی و هوایی به سمت سوخت بدون کربن پیش می‌رود.

این نشان‌دهنده این امر است که گردشگری چگونه آینده جوامع و سیاره را شکل می‌دهد که تنها با تصمیم‌گیری بجا و درست جوامع می‌توان به رشد پایدار دست یافت. باید این فرصت را ایجاد کرد تا گردشگری پتانسیل خود را در مسیر شکوفایی، یکپارچه‌سازی و محافظت از سیاره و تنوع زیستی به عنوان یک عامل فرهنگی مهم نشان دهد. انتخاب شعار گردشگری برای رشد فراگیر، با تمرکز کامل بر اقشار آسیب‌پذیر دیده شده تا جوامع در حاشیه از رشد عقب نمانند و صنعت گردشگری را به یک موفقیت بزرگ برسانند.

در این راستا سازمان جهانی گردشگری از تمامی ‌نهادهای ملی و بین‌المللی برای رسیدن به این امر  خواستار کمک شده و از تمامی ‌پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کرده است. با توجه به اینکه گردشگری اشتغال چند صد میلیون از مردم جهان را به خود اختصاص داده و معیشت بسیاری از افراد به آن وابسته است تمرکز بر اهمیت بازیابی فراگیر و اطمینان از آنکه هیچ کسی عقب نماند اهمیت سفر را در حفظ و ارتقای فرهنگ و میراث برجسته می‌کند. از این رو سازمان جهانی گردشگری برای تمامی ‌اقشار در تمامی ‌جوامع این فرصت را فراهم می‌کند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی به معرفی فرهنگ و مقاصد خود با انتشار عکس و فیلم بپردازند.

سفر، چیزی که تا پیش از سال ۲۰۲۰ بسیار دوست داشتیم و اکنون آن را از دست داده‌ایم. بنابراین، بزرگداشت روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد تا جهان بار دیگر بتواند تجارت گردشگری را آغاز کند. در بحبوحه همه‌گیری کرونا صنعت گردشگری ضربه سهمگینی را بر تمامی‌ کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه وارد کرده است. از این رو روز جهانی گردشگری نقش مهمی ‌را در برجسته‌سازی این مشکلات و ترویج رشد فراگیر ایفا می‌کند.

گردشگری برای توسعه فراگیر در واقع برای مبارزه برای دستیابی مجدد به تجارت گردشگری و مورد اهمیت قرار گرفتن مردم محلی در درجه اول است و هدف آن تمرکز بر آگاهی از خود و احترام به یکدیگر هنگام سفر و ضرورت درک فرهنگ‌ها و سنت‌ها است. پیشرفت‌های دیجیتالی و نوآوری محله‌ای پاسخی برای چالش‌های موجود و تحقق ادامه روند رشد بخش گردشگری در مسیر پایداری است. گردشگری ابزاری برای ارتقای دانش و آگاهی فرهنگی و حمایت افکار عمومی ‌در جهت حفاظت از میراث جهانی است. و مهم‌ترین نقش روز جهانی گردشگری، توجه به اهمیت جهانی گردشگری به عنوان ابزاری برای توسعه جهانی و روشنگری فرهنگی است.

هدف سازمان جهانی گردشگری برای روز جهانی گردشگری تعیین برنامه‌ها، رویدادها، کمپین‌ها و نشان دادن نقش گردشگری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار است و نکته قابل توجه در روز جهانی گردشگری این است که همزمان با تغییر فصل در نیمکره شمالی و جنوبی است که این امر می‌تواند بر افزایش گردشگر در یک بخش جغرافیایی یا کشوری خاص اثرگذار باشد. نام‌گذاری برای روز جهانی گردشگری براساس موضوعات و شرایط حاکم بر جهان و بخش گردشگری انجام می‌گیرد مثلا در سال ۲۰۱۲ که پس از رکود اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ به رشد قابل توجهی دست یافت این سال را با عنوان تقویت توسعه پایدار نام‌گذاری کردند یا در سال ۲۰۲۰ که گردشگری به حالت نیمه تعطیل رسید گردشگری و توسعه روستایی را روشی برای بازیابی سفرها عنوان کرد.