کلاس جهانی «فیتور» برای فعالان توریسم

نمایشگاه بین‌المللی فیتور ۲۰۲۰ در چهلمین سالگرد خود توسط شرکت «ایفما» اسپانیا در ژانویه ۲۰۲۰ با موضوعاتی همچون گردشگری سلامت، جشنواره موسیقی زنده، فیتور تکنولوژی، مجمع تجارت و سرمایه‌گذاری گردشگری در آفریقا نمایش فیلم‌هایی با موضوعات گردشگری، صادرات تکنولوژی گردشگری،فیتور تلنت (استعدادیابی) و فیتور تجاری(B۲B) برگزار شد و به‌عنوان یک مجمع بزرگ بین‌المللی برای متخصصان بازار گردشگری در جهت پایداری، فناوری و تخصص در کانون توجه فعالان این بازار قرار گرفت که ۲۲ تا ۲۶ ژانویه (۲ تا ۶ بهمن) برای متخصصان حرفه گردشگری و بازدیدکنندگان عمومی برگزار شد. نمایشگاهی که شاید بتوان آن را سومین رخداد بزرگ در حوزه تجاری و هم‌اندیشی و تعامل فعالان صنعت گردشگری دنیا به حساب آورد. 

نمایشگاه بین‌المللی فیتور در مادرید اسپانیا دومین کشور پرگردشگر جهان، محلی برای تجمع متخصصان گردشگری و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های توریسم در بازار آمریکای لاتین، اسپانیا، پرتغال، آفریقا و آسیا است که به برقراری ارتباط موثر به‌وسیله سیستم‌های تحت وب و نرم‌افزاری آن بین فعالیت حاضر در نمایشگاه می‌پردازد. همچنین این نمایشگاه نوعی مرجع توریسم دنیا برای متخصصان حرفه گردشگری و نمایشگاه تجاری برای بازارهای داخلی و خارجی ایبرو آمریکا محسوب شده و فضای تجاری مناسب برای حضور، گردهمایی و ملاقات آژانس‌های گردشگری، تورگردانان، هتل‌ها، مشاوران و کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصان حرفه گردشگری و توریسم جهانی است. این نمایشگاه شرایط ایجاد دسترسی و برقراری تعامل با فعالان حاضر از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی را فراهم کرده است. همچنین با نفوذ زبان اسپانیایی در بعضی از کشورهای اروپایی همچون پرتغال و کشورهای شمال آفریقا به‌ویژه مراکش می‌تواند ظرفیت خوبی را برای گسترش روابط تجاری ایجادکند.

بیش از 250هزار فعال گردشگری در قالب 170 حوزه جغرافیایی با بیش از 11هزار غرفه‌دار، 100هزار خریدار، 10هزار بلاگر و خبرنگار و بالغ بر 100هزار بازدید‌کننده عمومی حضور داشتند که بیان‌کننده نقش بی‌بدیل این نمایشگاه در عرصه صنعت گردشگری دنیا است. در سال 2019 رقمی معادل 10هزار و 487 شرکت از 165 کشور و منطقه، 142‌هزار و 642 بازدید‌کننده تخصصی و تجاری و 110 هزار و 848 بازدید‌کننده عمومی بوده‌اند. دیدار با افراد متخصص و غیرمتخصص منجر به شناخت و مطرح شدن ایده‌ها و منابع تجاری جدید می‌شود که شرکت‌کنندگان می‌توانستند جهت توسعه و رشد گردشگری در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار دهند. حضور بیش از 8 هزار روزنامه‌نگار از بیش از 70 کشور جهان در این رویداد فرصتی برای استفاده از تبلیغات رسانه‌ای برای معرفی محصولات، مقصد و ایجاد شغل فراهم می‌کند.

این نمایشگاه برای فعالان توریسم شرکت‌کننده 7 دستاورد عمده به‌همراه داشت. در نخستین دستاورد حاصل از این نمایشگاه می‌توان به معرفی و ارائه خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری و بازاریابی اشاره کرد که تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری خواهد داشت. در فیتور 2020 برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها در جهت رفع مشکلات و توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان پلی ارتباطی بین توریسم بین‌المللی و ملی برای هریک از کشورهای شرکت‌‌کننده در این رویداد بود که کیفیت، تنوع، تخصص و نوآوری از ویژگی‌های این نمایشگاه محسوب می‌شد. فیتور تجاری که در 5 روز متوالی برگزار شد فرصتی برای برقراری تماس، شروع پروژه‌ها و توافق‌نامه‌ها برای شرکت‌ها و آژانس‌ها ایجاد کرد تا از مشارکت بیشتر متخصصان سطح بالا در حوزه گردشگری بهره‌مند شوند. در این نمایشگاه تخصصی 38 درصد روسا و مدیران کل، 43 درصد مدیران تجاری، فروش و بازاریابی و همچنین 21‌درصد مدیران و مشاوران فروش حضور فعالی داشته‌اند.

نمایشگاه فیتور با بررسی و مقایسه مستقیم کیفیت دستاوردهای خدمات گردشگری به جذب شرکای جدید و حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و شروع ارتباط با مشتریان جدید اقدام کرده و منجر به شناسایی مقاصد جدید شده است. فیتور مطابق آخرین فناوری‌های روز است که برای دستیابی به توسعه پایدار در بازار گردشگری اقدام می‌کند. این نمایشگاه همه‌ساله بستری برای آموزش و ارائه تجربیات برای متخصصان در رشته‌های مختلف در جهت به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و طرح‌های نو با همکاری نوآورترین مشاغل گردشگری جهان فراهم می‌کند.این امر منجر به گسترش شبکه خود و افزایش مخاطبان جدید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در نتیجه تقویت روابط تجاری و افزایش مشتریان و سرمایه‌گذاران جدید می‌شود.

از دستاوردهای مهم نمایشگاه فیتور معرفی جشنواره‌های موسیقی کشورهای مختلف است. جشنواره‌های موسیقی با ایجاد جریان‌های جدید گردشگری، رونق صنعت هتلداری و افزایش بهره‌وری اماکن اقامتی و تقویت و توسعه کسب‌و‌کارهای کوچک، در جهت ارتقای گردشگری بین‌المللی گام برمی‌دارند. بخش عظیمی از گردشگران بین‌المللی مقصد سفر خود را برای تعطیلات  براساس برگزاری جشنواره‌های موسیقی زنده در کشورها انتخاب می‌کنند و رفتن به جشنواره یک تجربه جهانی است که با سفر آغاز می‌شود و نیازهای تفریحی و فرهنگی گردشگران را برآورده می‌کند. بخش‌های دولتی و خصوصی حوزه گردشگری کشورهای مختلف باهمکاری یکدیگر و معرفی جشنواره‌های خود در نمایشگاهی همچون فیتور با به اشتراک گذاشتن تجربیات و خدمات خود درصدد ارائه عملکرد بهتر برای  جذب میلیون‌ها گردشگر در کشور خود هستند. اسپانیا به‌عنوان یک مقصد مهم تورهای بین‌المللی است که در سال 2018 صنعت موسیقی در اسپانیا گردش مالی 333 میلیون یورو داشته که نسبت به سال 2017 رشد 24‌درصدی داشته است. نوآوری 2020 نمایشگاه چهل ساله، برگزاری فیتور تلنت بوده که به‌عنوان یک بخش مهم نمایشگاه به کشورهای مدعی در زمینه خدمات نوین گردشگری فرصت معرفی مهارت‌ها و نوآوری‌ها را به سایر کشورها داده است و با شناسایی کشورهای مبدا استعدادهای نوین گردشگری خود را به اشتراک گذاشته‌اند. نمایشگاه فیتور از طریق بخش فیتور MICE جلسات و بازار تجاری گردشگری برگزار کرده که به‌عنوان محرک اصلی بازار گردشگری جهان است. این بخش از سال 2019 راه‌اندازی شده که نتایج عالی و رضایت بسیاری را در بین شرکت‌کنندگان ایجاد کرده است. 

فیتور سلامت یک بستر پیشرو برای ترویج گردشگری سلامت است که در آن فعالان این عرصه همچون بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، اسپاها، مقاصد گردشگری سلامت، تسهیل‌گران پزشکی، آژانس‌های مسافرتی تخصصی و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری سلامت شرکت کردند. این نمایشگاه به معرفی بازارهای برون‌مرزی همچون نماینده داروهای پزشکی، سازمان‌های ملی بهداشت، تسهیل‌‌کننده‌های خدمات پزشکی، آژانس‌های مسافرتی و بیمه‌گران ارتباطات تجاری و گردشگری در جهت نوآوری و روند رو‌به‌رشد عوامل موفقیت در گردشگری سلامت منجر شده است.

ایران در 20 سال گذشته در نمایشگاه مذکور حضوری مستمر داشته است و در فیتور 2020 برای اولین بار از پاویون جزیره‌ای برای معرفی خود استفاده کرده است. 20 شرکت فعال صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران در این نمایشگاه شرکت کردند تا توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشورمان را به علاقه‌مندان معرفی کنند.