کرونازدایی از سفر با سه گام

در صورتی که به این نقد مطرح شده از سوی فعالان بازار گردشگری نیز انتقادی وارد است. در واقع کارشناسان گردشگری معتقدند نظام تصمیم‌سازی در حوزه مدیریت بحران کرونا مسوولیت‌هایی همچون اعلام توصیه‌های اجتماعی، پزشکی و سلامت را به عهده دارد تا از شیوع بیشتر ویروس کووید-‌‌۱۹ در سطح کشور جلوگیری کند. در چنین شرایطی که هربار با نوع متفاوتی از مبتلایان به این ویروس در کشور مواجه هستیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا موظف است با توصیه‌های لازم مردم را تشویق کند تا به‌گونه‌ای رفتار کنند که تا حد امکان ابتلا به این ویروس در کشور کاهش پیدا کند.

با توجه به مسوولیتی که این ستاد به عهده دارد یکی از توصیه‌های آن به مردم این بوده است که در تعطیلات مناسبتی که در کشور وجود دارد از سفر خودداری کنند تا در چنین زمان‌هایی با سفرهای تهاجمی در کشور مواجه نشویم. بنابراین با توجه به عکس‌العملی که توریست‌های داخلی در تعطیلات‌ مناسبتی چند وقت اخیر داشته‌اند با حجم بالای سفر در این تعطیلات مناسبتی به استان‌هایی همچون مازندران که اغلب گردشگران داخلی آنها را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده بودند مواجه بوده‌ایم، چنین توصیه‌هایی از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا کاملا طبیعی و قابل درک است. درحال‌حاضر که شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد بازار گردشگری می‌تواند خودش را همسو با شرایط فعلی کرده و به احیای سفر با اقدامات خاص مربوط به این دوران بپردازد. به‌گونه‌ای که احیای سفر در کشور را به‌صورت امن و کنترل شده در کشور انجام دهد تا هم گردشگران داخلی از سفر لذت ببرند و هم فعالان حوزه گردشگری در چنین شرایطی از رکود خارج شده و درآمد کسب کنند.

علاوه بر آن با ایجاد شرایط و روش‌های جدید می‌توان همچنان که توریست‌‌های داخلی به سفر می‌روند شیوع ویروس کرونا را نیز کنترل کرد.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد برای دستیابی به این امر باید اعتمادسازی لازم برای گردشگران ایجاد شود تا مسافران بتوانند با امنیت خاطر سفر کنند و درحال‌حاضر که در موج دوم شیوع ویروس کرونا قرار داریم بازار گردشگری کشور نیز رونق گیرد. به‌گونه‌ای که برای سمت عرضه در بازار توریسم ایران به نحوی سیاست‌گذاری شود که گام اول مربوط به بخش اقدامات لازم درخصوص ضدعفونی و پاک‌سازی اقامتگاه‌های گردشگری و تفریحی اختصاص یابد؛ البته نباید تنها به جمله «همه اقامتگاه‌ها و اماکن تفریحی از نظر بهداشتی به مکان‌های امنی تبدیل شده‌اند» اکتفا کرد؛ بلکه باید متولیان دولتی این بازار به نظارت کامل و دقیق این مراکز بپردازند تا از ضدعفونی و پاک‌سازی شدن آنها اطمینان حاصل کنند.

گام دوم در بازار گردشگری مربوط به حوزه اقتصاد سفر است ؛ پس از اعتمادسازی درخصوص موارد بهداشتی موضوع هزینه سفر از اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار است زیرا درحال‌حاضر به علت تورم ایجاد شده در کشور هزینه زندگی نیز همزمان با آن افزایش یافته به‌طوری ‌که در ماه‌های اخیر خانوارها بخشی از هزینه‌های غیر اولویت‌دار خود را حذف کرده‌اند و اولویت هزینه‌های خود را به خوراک و مسکن اختصاص داده‌اند و سفر را از سبد هزینه‌های خود حذف کرده‌اند.

در همین راستا و به منظور کاهش هزینه سفر برای توریست‌ها، کارشناسان بازار گردشگری توصیه می‌کنند با ارائه امکانات مالی و تشویقی اعم از ارائه تخفیف  یا ایجاد دوره تنفس به برخی از فعالان حوزه توریسم مانند هتل‌ها در حوزه‌هایی همچون «مالیات‌ها و هزینه خدمات دولتی» که تحت اختیار دولت است متولیان می‌توانند هزینه سفر را برای گردشگران داخلی کاهش دهند. زیرا دولت می‌تواند در مقابل چنین امتیازی که برای آنها در نظر گرفته است خواستار ارائه تخفیف‌های ویژه برای گردشگران در دوره‌های زمانی مختلف شود که همین امر بر هزینه تمام شده سفر خانوارها تاثیر قابل‌توجهی دارد.

گام سوم در این امر که به اندازه گام اول و دوم اهمیت دارد این است که متولیان بازار گردشگری شرایط توزیع سفر در طول سال را برای خانوارها مشخص کنند تا در محدوده‌‌های زمانی که تعطیلات مناسبتی داریم حجم زیاد سفر در کشور رخ ندهد تا با این روش مانع شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور نیز بشویم. بنابراین متولیان گردشگری کشور می‌توانند به‌جای انتقاد از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از دولت «دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته» را مطالبه‌ کنند تا توزیع سفر در سال رخ دهد.