سوءبرداشت از تعطیلی آخرهفته

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: برخی از فعالان بخش‌خصوصی عنوان کرده‌اند که دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته تاثیر چندانی برگردشگری ندارد. چراکه درحال‌حاضر تهران با تعطیلات دو روزه در آخر هفته مواجه است با این حال این امر تاثیرات مثبتی در حوزه گردشگری نداشته است. بنابراین افزایش تعطیلات فقط بار اضافی مالی به بخش‌خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص در حوزه تولید تحمیل می‌کند.  به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این درحالی است که پنج‌شنبه‌ها روز بلاتکلیفی پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود که عملا امکان استفاده از آن در قالب اوقات فراغت و زمان موثر برای گردش و سفر وجود ندارد. اما متاسفانه این امر برای برخی از مقامات محلی در برخی استان‌ها این‌گونه نمود کرده است که تعطیلی آخر هفته برای ساکنان تهران دو روزه است. همین بلاتکلیفی پنج‌شنبه‌ها است که منجر به چنین برداشت غلطی شده، زیرا اگر یک خانواده ۴ نفره را در نظر بگیریم که پدر خانواده در یک شرکت خصوصی مشغول به‌کار باشد و مادر خانواده در یکی از ارگان‌های دولتی و یک فرزند در مقطع تحصیلی دبستان و فرزند دیگر دانشجو باشد در این صورت پنج‌شنبه‌ها برای مادر و فرزند کوچک روز تعطیل و برای پدر روز کاری محسوب می‌شود علاوه بر آن به علت اینکه این دو دستگی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (منظور از دو دستگی، لحاظ کردن پنج‌شنبه به‌عنوان روز کاری توسط برخی فعالیت‌ها و تعطیل بودن برای دیگر فعالیت‌ها) نیز وجود دارد فرزند بزرگ‌تر نیز آن روز را کلاس داشته و باید به دانشگاه برود. بنابراین این گروه از خانوارها عملا نمی‌توانند برای آخر هفته برنامه‌ریزی سفر داشته باشند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: اگر از نظرات فعالان بخش‌خصوصی عبور کنیم درخصوص حوزه گردشگری دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند موجبات رونق این بخش را فراهم کند. زیرا یکپارچگی در تعطیلات دو روزه در آخرهفته به توسعه و ترویج سفرهای منطقه‌ای و همچنین سفر به استان‌های همجوار کمک فراوانی خواهد کرد. بنابراین رشد سفرهای داخلی موجب خواهد شد که بیش از ۸۰ درصد از درآمد حاصل از گردشگری به سفرهای داخلی اختصاص یابد.

مالمیر افزود: با توجه به تصمیمی که ستاد پیشگیری از بیماری کرونا درخصوص تعطیلی کامل تاسیسات گردشگری در زمان پیک سفرها گرفت موجب شد این بازار به رکود دچار شود. بازار گردشگری استان همدان نیز مانند سایر استان‌ها با شیوع بیماری کرونا کاملا تعطیل شده است و با توجه به ماهیت صنعت گردشگری به نظر می‌رسد گردشگری داخلی حداقل یکسال و گردشگری خارجی ۳ سال زمان نیاز دارد تا به وضعیت سابق خود بازگردد. در واقع با تعطیلی کامل سفر و گردشگری کلیه ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری تعطیل شدند ولی با عادی شدن شرایط و آغاز سفرهای داخلی پیش‌بینی می‌شود کسب‌وکارهای گردشگری- خدماتی و اقتصادی به مرور بازگشایی شده و فعالیت خود را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: فعالان این حوزه نیازمند حمایت‌های دولت هستند، زیرا در صورت عدم حمایت از کسب‌وکارها ممکن است ۳۰ درصد نیروهای شاغل دراین حوزه شغل خود را از دست بدهند. واحدهای بوم‌گردی این استان در سا‌ل‌های اخیر رونق قابل‌توجهی داشته و به ۳۰ باب اقامتگاه بوم‌گردی فعال رسیده بودند. این نوع از اقامتگاه‌ها در ایام پیک مسافر (نوروز و تابستان) فعالیت خوب و چشمگیری در حوزه اقامت و خدمات پذیرایی داشته‌اند. به‌طوری‌که برخی از گردشگران به علت اقامت در این اقامتگاه‌ها سفر خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. اما با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا کلیه تاسیسات اقامتی از جمله واحدهای بوم‌گردی در دوران شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده‌اند. به تازگی نیز با اعلام کمیته گردشگری ستاد مقابله با بیماری کرونا تاسیسات گردشگری از جمله بوم‌گردی‌ها بازگشایی شده‌اند.