جغرافیای زیان در بازار جهانی گردشگری

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، این دیدگاه سازمان جهانی گردشگری (WTO) است که به دقت درحال رصد بحران ناشی از کرونا از مقر خود در شهر مادرید است و با دیگر آژانس‌های سازمان ملل همکاری می‌کند تا تاثیر بحران ویروس کووید-۱۹ تعدیل شود. 

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری می‌گوید: «کووید-19 تاثیری بی‌سابقه در طول تاریخ بر سفر و گردشگری داشته است.» پس از این گفته‌ها، در هفته گذشته، تیم‌های کارشناسی نشستی در ساختمان مرکزی این سازمان در مقر خود در مادرید برگزار کردند.

در این نشست که به‌صورت تله کنفرانس بین اعضای آن برگزار شد، موضوعاتی نظیر نحوه بازگشایی مرزها و نوع رفتار مردم که هفته‌ها در قرنطینه خانگی بوده‌اند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: با توجه به تعلیق گردشگری، منافعی که این صنعت به ارمغان می‌آورد مورد تهدید واقع شده‌اند. میلیون‌ها شغل ممکن است از دست بروند و پیشرفت‌هایی نیز که در زمینه برابری و رشد پایدار اقتصادی رخ داده بود دوباره به عقب بازگردند.

اما پولولیکاشویلی همچنین تصریح کرد صنعت گردشگری که هم‌اکنون از هر 10 کارگر یک نفر را فعال و جذب خود کرده است و به انعطاف بالا در جریان بحران مالی 2009-2008 معروف است در جایگاه مناسبی برای بهبود سوددهی پس از بحران کرونا قرار دارد. 

وی افزود: «بخش گردشگری می‌تواند مشاغل لازم را برای افراد فراهم کند تا وضعیت مالی آنها بهبود یابد و پیشرو در رشد دوباره اقتصادی خواهد بود که کمکی به همه کشورها و جوامع است.»

تعهدات مالی و سیاسی برای اطمینان از اینکه صنعت گردشگری بتواند به بهبود اقتصادی و اجتماعی گسترده‌تری ختم شود، بسیار کلیدی خواهد بود. سازمان جهانی گردشگری از این‌رو خواستار حمایت‌های مالی و سیاسی از صنعت گردشگری شده است تا این بخش در اولویت دولت‌ها برای بهبود و ازسرگیری فعالیت‌های خود قرار بگیرد. 

رئیس این سازمان می‌گوید: «اکنون ما باید صبور و آماده بمانیم. امروز با ماندن در منازل، می‌توانیم مسافرت‌های فردا را تضمین کنیم.»

بنابر اعلام این سازمان، تخمین زده می‌شود که سفرهای بین‌المللی در سطح جهان طی سال 2020 با کاهش 20 تا 30 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شود. این به معنای کاهش هزینه‌کرد مسافران بین‌المللی به میزان 30 تا 50 میلیارد دلار خواهد بود. برای درک بهتر از عمق ضربه مهلکی که به صنعت گردشگری وارد آمده است، باید یادآور شد که در بحبوحه بحران مالی سال 2009، سفرهای بین‌المللی در جهان تنها 4 درصد کاهش را ثبت کرد و شیوع بیماری سارس در سال 2003 نیز تنها موجب کاهش این شاخص به اندازه 4/ 0 درصد شده بود.

شورای گردشگری و مسافرت جهانی (WTTC) معتقد است تا 75 میلیون شغل در صنعت گردشگری در خطر تهدید آنی قرار دارند، انتظار می‌رود منطقه آسیا-اقیانوسیه احتمالا با 49 میلیون شغل در معرض تهدید، زیان‌بار‌ترین منطقه برای گردشگری باشد.

هفته‌ای که گذشت سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد 96 درصد از مقاصد در سطح جهان محدودیت‌های مسافرتی را در پاسخ به شیوع کرونا اعمال کرده‌اند. 90 درصد از مقاصد در سراسر جهان نیز بخشی یا همه مرزهای خود را به روی همه مسافران بسته‌اند درحالی‌که 4 درصد دیگر، مرزهای خود را به روی بخشی از مسافران برخی کشورها بسته‌اند. 

این سازمان همچنین در مورد آمار و ارقامی که کرونا برای گردشگری خواهد داشت نیز هشدار داد و افزود برخی از این اعداد باید مورد بازبینی قرار بگیرند. 

سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) که از نهادهای وابسته به سازمان‌ملل و مستقر در شهر مونترال است براساس تخمین‌های اولیه اعلام کرده است که شیوع ویروس کرونا موجب خواهد شد در نیمه نخست سال 2020، تعداد مسافران خطوط هواپیمایی با افت 503 میلیون نفری به 607 میلیون مسافر برسد.

بنابر اعلام این سازمان همچنین انتظار می‌رود اروپا و آسیا-اقیانوسیه بیشترین تاثیر را متحمل شوند و پس از آنها نیز آمریکای شمالی و خاورمیانه ضربه خواهند خورد.

به گفته سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری از شرکت‌ها و موسسات کوچک و متوسطی تشکیل شده است که همواره نقش کلیدی این صنعت در دستیابی به اهداف مشخص شده در برنامه توسعه پایدار 2030 سازمان‌ملل را تثبیت کرده‌اند.

یکی از این نمونه‌ها، آژانس مسافرتی کوچکی در شهر نیویورک است که به گردشگران چینی که به این شهر سفر می‌کنند خدمت‌رسانی می‌کند و توسط فردی به نام ژان دی اداره می‌شود. او می‌گوید از 22 تور مسافرتی که قرار بود برای جشنواره بهاری در نیویورک سفر کنند، تنها دو گروه سفر کرده‌اند.

ژان دی اکنون ناوگان کوچک مینی‌بوس‌های خود را در اختیار آمازون قرار داده است تا مرسوله‌های آن را به مشتریان تحویل دهد با امید به اینکه اگر بحران کرونا در سه تا پنج ماه آتی به پایان برسد، گردشگری بین چین و ایالات‌متحده دوباره برقرار شود.