چند مساله بسیار مهم در کاربرد اثر پروانه‌ای در مسائل بازاریابی گردشگری لازم به توضیح است؛ اول اینکه تاثیر آن قطعی اما نیازمند زمان است. چرخه‌ عمل اولیه تا عکس‌العمل نهایی ممکن است زمانبر باشد و یکی از دلایل عدم توجه به آن در گردشگری همین مدت طولانی بین تاثیرات است. نباید انتظار داشته باشید با یک عمل کوچک به سرعت نتایج بزرگی به‌دست بیاورید. دومین نکته اینکه چرخه تاثیرات، مادامی که عامل بیرونی آن را قطع نکند ادامه خواهد داشت و در موارد عملکرد مثبت تنها نیازمند تقویت است. در نظر داشته باشید جلوگیری یا نظم‌دهی متفاوت به این چرخه نسبت به حالت اولیه ایجادشده، به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل منطقی‌تر است که عامل‌های منفی اولیه را شناسایی و رفع کنید تا بخواهید بعد از شروع چرخه‌ نتایج منفی آنها را رفع کنید؛ آن هم در حالی‌که دلیل آن را هنوز پیدا نکرده‌اید. چیزی شبیه به همان شعار «پیشگیری بهتر از درمان است». اما بمب خوشه‌ای بودن اثر پروانه‌ای چگونه است و چطور می‌توان از آن استفاده بهینه کرد؟

فرض کنید تنها ۱۰ دقیقه در روز را برای پاسخگویی به نظرات در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده‌اید. چه اتفاق یا اتفاقاتی با این عمل ساده می‌افتد؟ انتقاد، تحسین، پیشنهادهای همکاری، سوال‌های مختلف و درخواست از انواع نظراتی است که با آن مواجه هستید و زمان به‌خصوصی را به آن اختصاص می‌دهید. اولین تاثیر، احساس رضایت در مخاطب مستقیم شبکه‌های اجتماعی شما است. اما این تنها قدم اول است. اعتمادپذیری در افراد تقویت می‌شود، به مرور زمان به مرجعی برای پاسخگویی تبدیل می‌شوید، دیگر مخاطبان به مشارکت در شبکه‌های اجتماعی شما ترغیب می‌شوند، افرادی که صفحه شما را از طریق جست‌وجو یا هشتگ‌ها پیدا می‌کنند به واسطه مشاهده عملکرد مثبت و احترام به مخاطبان‌تان با احتمال بیشتری به این جمع اضافه می‌شوند، با افزایش جامعه‌ مخاطبتان هزینه کمتری در کمپین‌های بازاریابی متحمل می‌شوید، ضریب تبدیل افراد به مشتری افزایش می‌یابد، به دلیل افزایش ورودی به وب سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی رتبه بهتری در موتورهای جست‌وجو به‌دست می‌آورید که همگی به افزایش فروش و سودآوری بیشتر منجر می‌شود.

مثال بالا را یک‌بار دیگر مطالعه کنید تا ببینید چگونه یک عمل اولیه می‌تواند چندین نتیجه مختلف ایجاد کند. در این مثال عمل اولیه، پاسخگویی به نظرات مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی شرکت و نتایج عبارتند از: افزایش تعداد مخاطب، بهبود سئو، کاهش هزینه و افزایش فروش و سودآوری. حال که درمورد نظردهی صحبت کردیم بیایید یک مثال دیگر در این زمینه اما در ابزارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ را باهم بررسی کنیم. وب‌سایت را می‌توان اصلی‌ترین ابزار موجود در بازاریابی دیجیتال دانست که اکثر برنامه‌ها و استراتژی‌ها حول محور آن می‌گردند. سایتی را در نظر بگیرید که در بخش‌های مختلفِ خود از جمله مقالات یا معرفی خدمات خود از جمله تور یا رزرواسیون، قسمتی را برای نظردهی خواننده در نظر گرفته است. بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنهایی هستند که ارتباطی دو سویه بین شما و خواننده برقرار کنند و این بخش در سایت همان مسیر اتصال مخاطب به شما هستند. به سادگی از طریق نظرات نوشته شده نقاط قوت و ضعف برنامه‌هایتان را متوجه می‌شوید و بدون تحمل هزینه کلان برای نظرسنجی، خدمات مبتنی بر نیاز بازار را تهیه می‌کنید.

افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت از عوامل مثبت در سئو است که از دو مسیر با این عمل به‌وجود می‌آید؛ زمان صرف‌شده برای نوشتن نظرات توسط کاربر و زمان صرف‌شده برای مطالعه نظرات توسط مخاطب.  بهبود سئو، ورودی وب سایت را به شدت افزایش می‌دهد و بالطبع ضریب برگشت سرمایه و همچنین نرخ تبدیل مشتری در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ افزایش و هزینه‌های بازاریابی کاهش می‌یابد. نوشته‌ها در تصمیم‌گیری افراد دیگر نیز تاثیر قابل توجهی دارد؛ مانند وقتی که شما قصد خرید یک گوشی تلفن همراه را دارید ولی قبل از آن، نظر استفاده‌کنندگان آن را مطالعه می‌کنید و در میان آنها به دنبال جواب سوال‌های خود می‌گردید. اگر شما برگزار‌کننده‌ سفرهای گردشگری هستید مثال آخر این مطلب را دقیق‌تر مطالعه کنید. در صفحات معرفی هر تور بخشی را به ارائه برنامه‌ سفر اختصاص دهید. تنها نام یک سفر یا منطقه برای تصمیم‌گیری افراد کافی نیست. در واقع مخاطب نیاز دارد بداند دقیقا چه خدماتی را دریافت می‌کند. این قسمت در افزایش اعتماد مخاطب، باورپذیری، بهبود برندینگ با القای نظم و حرفه‌ای بودن شرکت در دیگران، بهبود سئو با استفاده از تولید محتوا، کاهش زمان مورد نیاز برای انتخاب و در نهایت مانند مثال‌های قبل فروش و سودآوری بیشتر موثر خواهد بود.

vahid.roostaie۹۷@gmail.com