بر اساس این گزارش، با وجود آنکه ترکیه شاهد مجموعه‌ای از حملات تروریستی، یک کودتای نافرجام و سختگیری‌های دولت اردوغان است و گردشگری این کشور از این رویدادها آسیب جدی خورده وحتی گردشگران غربی‌ نیز از ورود به ترکیه خودداری می‌کنند و بسیاری از هتل‌ها مجبور به کاهش قیمت‌ها شده‌اند، رکورد ورود گردشگران ایرانی به شهر وان شکسته شده و ۳۸۸ هزار گردشگر ایرانی به این شهر وارد شده‌اند. این تعداد از آمار ۲۶۴ هزار نفری گردشگران ایرانی این منطقه طی کل سال گذشته بیشتر است. این موج گردشگر حدودا اندازه کل جمعیت ساکن این شهر است.

طبق گزارش اکونومیست، این موج استقبال ایرانیان به حدی است که هتلداران منطقه از پس این همه تقاضا بر نمی‌آیند. مثلا در یک روز غیرتعطیل در ماه سپتامبر (تقریبا مصادف ماه شهریور)، خبرنگار اکونومیست مجبور شده به ۱۴ هتل متفاوت و تنها خوابگاه جوانان این شهر تلفن کند تا موفق شود برای یک شب تخت خالی پیدا کند و آن هم طی لغو دیرهنگام رزرو گردشگری دیگر میسر شد. تعداد ایرانیانی که امسال تابستان زودتر به این شهر هجوم آوردند به حدی بود که دولت مجبور شد برخی از آنان را در خوابگاه‌های شبانه‌روزی دانشجویان جای دهد و برخی دیگر را در خانه‌های شخصی. برگزاری کنسرت یک خواننده که فعالیتش در ایران ممنوع است، در شهر وان با استقبال روبه‌رو شد. طبیعی است که این گردشگران ایرانی ده‌ها میلیون دلار، عمدتا به‌صورت پول نقد، برای این کشور ارزآوری داشته‌اند. براساس گزارش اکونومیست، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیون ایرانی به ترکیه سفر کنند که در نوع خود یک رکورد تازه خواهد بود. این رقم بیش از آمار گردشگرانی است که از کشورهایی همچون کویت، بحرین و عربستان سعودی به این کشور می‌آیند.

اکونومیست دلایل هجوم گردشگران ایرانی به ترکیه را دیدن مناظر این منطقه و چند جاذبه محدود تاریخی آن و همچنین خرید  کالا  عنوان کرده است.