شکست «کاشی ماندگار»؟

حالا اما اوضاع جور دیگری پیش می‌رود و نصب این کاشی‌ها گویا قرار است طیف گسترده‌تری را دربربگیرد؛ به‌گونه‌ای که در سفر اخیر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به استان سمنان از کاشی سردر خانه پدر رئیس‌جمهوری ایران رونمایی شد. نصب این کاشی اخیر البته بدون واکنش نماند و صداها و انتقاد‌های بسیاری را به همراه داشت. بسیاری معتقدند این روند می‌تواند طرح جالب کاشی ماندگار را به حاشیه ببرد و آن را در دام سیاسی‌شدن بیندازد.

مدیر فعلی روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، در این‌باره به «ایسنا» توضیح داده است: «انتخاب افراد در استان‌ها توسط اداره میراث‌فرهنگی استان و به کمک استانداری و ارشاد آن استان صورت می‌گیرد. در بحث مفاخر استان سمنان نیز خانواده‌ آقای روحانی در سرخه‌ شخصیتی امین و مورد احترام اهالی بوده‌اند.» روح‌الله مهدی‌نژاد یادآور شده است: «هر کاشی که در هر شهرستان نصب می‌شود با ارشاد و استانداری آن استان هماهنگ و سپس در شورایی بررسی و از میان ۵۰ نفر اسم انتخاب می‌شود. در نهایت نیز پنج نفر به‌صورت نهایی اعلام می‌شود و سازمان میراث‌فرهنگی در مرکز با آماده‌سازی تابلو آن را به شهرستان ارسال و نصب می‌کند.»

او با تاکید بر اینکه تابلوی نصب‌شده سردر خانه پدری رئیس‌جمهوری نیز به این دلیل بود که او در آن خانه متولد و بزرگ شده، خاطرنشان کرده است: «در واقع بسیاری از «کاشی‌های ماندگار» که سردر خانه‌ها نصب می‌شود، متعلق به افرادی است که از آن خانه رفته‌اند، اما چون مدت زمان زیادی را در آن مکان حضور داشته‌اند، برای شناخت مردم نسبت به آن بنا، کاشی نصب می‌شود.»

لزوم حفاظت از کاشی‌ها

در همین حال، پیش از این کاشی سر در خانه یکی از هنرمندان خراسان نیز توسط برخی افراد شکسته شده بود. مهدی‌نژاد در این‌باره نیز تاکید کرده است: «به مدیران کل ادارات میراث در استان‌ها اعلام شده بعد از نصب هر کاشی، باید وظیفه‌ محافظت از آنها را نیز در دستور کار داشته باشند. باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی، آگاه کردن و اطلاع‌رسانی این مشکل دیگر تکرار نشود.» وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت شکسته کاشی سردر خانه «عثمان محمدپرست» در خراسان خاطرنشان کرده که میراث فرهنگی در سریع‌ترین زمان آن را اصلاح و بار دیگر در جای خود نصب کرد و حتی یک کاشی دیگر با نام وی سردر خانه‌ دیگر او در مشهد نصب شد.

مدیر روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی یادآور شده است: «در طرح جدید، برای ادامه‌ این کار و نصب کاشی‌ها باید شورایی تشکیل شود تا در زمان اجرایی شدن نصب کاشی‌ها، با انجمن‌ها و شورای شهر مشورت صورت گیرد.»

کارشناسان معتقدند ادامه‌دار بودن این طرح و منحرف‌نشدن آن نیاز به یک کمیته مستقل دارد تا بتواند علاوه‌بر بررسی شخصیت‌ها و معیارهایی که بر آن اساس افراد انتخاب می‌شوند، ضوابطی نیز تدوین و دستگاه‌ها و مدیریت‌های اجرایی آن را عملیاتی کنند.