به‌گزارش خبرگزاری «میراث‌آریا»، علی‌اصغر مونسان که برای این دیدار به کشور ترکیه سفر کرده بود هنگام بازگشت به ایران اظهار کرد: «اکنون نسبت گردشگران ایرانی که به ترکیه می‌روند و گردشگران ترکیه‌ای که به ایران می‌‌آیند بسیار متفاوت است. سالانه تنها ۴۰۰ هزار گردشگر ترکیه‌ای به ایران سفر می‌کنند. به‌نظر می‌رسد در طرف ترکیه‌ای ما نیز عزمی برای افزایش میزان ورود گردشگران ترکیه‌ای به ایران شکل گرفته و باید به تعادل نزدیک شویم.» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه خواستار تعادل گردشگران دو کشور و گنجاندن ایران در برنامه تورگردانان ترکیه‌ای شد و گفت: «ترکیه می‌تواند با اجرای بسته‌های ترکیبی توریست‌هایی را که به این کشور سفر می‌کنند، به ایران بفرستد.» مونسان همچنین پیشنهاد کرد که در مقابل برگزاری روز مولانا در قونیه روز شمس هم در خوی در ایران برگزار شود و علاقه‌مندان به مولانا و شمس در هر دو کشور از این بسته گردشگری استفاده کنند. معاون رئیس‌جمهوری در ادامه خواستار برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در ترکیه شد و از وزیر گردشگری ترکیه خواست این کشور عوارض واردات صنایع‌دستی ایرانی را حذف کند.

سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای به ایران می‌آیند

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز با بیان اینکه امسال تاکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند، گفت: «قصد داریم این تعداد را تا پایان سال به مرز ۲ میلیون نفر برسانیم. برای افزایش متقابل گردشگر نیاز به افزایش پرواز داریم و ما سعی می‌کنیم گردشگر بیشتری از ترکیه به ایران بیاید و برای این کار تمام بخش‌های خصوصی و دولتی باید همکاری کنند.»

کورتولموش از ایران دعوت کرد در یک نمایشگاه‌ گردشگری که در ماه ژانویه برگزار می‌شود، شرکت کند. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشورمان نیز ضمن موافقت با این درخواست، اعلام آمادگی کرد که ایران حضور پررنگ و گسترده‌ای در این نمایشگاه داشته باشد.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در ادامه اعلام آمادگی کرد: «گروهی از تورگردان‌های این کشور و همچنین سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، به‌منظور ساخت ۱۰ هتل، در اولین فرصت به ایران سفر می‌کنند.» وی همچنین خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور در شهرهای مهم ایران و ترکیه شد و نیز اعلام آمادگی کرد تا در زمینه آموزش گردشگری با ایران همکاری کند. معرفی مزیت‌های گردشگری ایران به مردم ترکیه، ارتقای گردشگری دو کشور به‌صورت رفت‌وبرگشتی، برگزاری کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و ترکیه و اجرای تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها نیز از دیگر نکات گفت‌وگوی مونسان با کورتولموش بود.