شهیدی ضمن اشاره به کتیبه داریوش در کانال سوئز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین منابع تاریخی که نام خلیج‌فارس را تا امروز زنده نگه داشته است، اظهار کرد: «متن این کتیبه از زبان داریوش هخامنشی نوشته شده است و محتوای آن به ساخت آبراه یا کانالی اشاره می‌کند که این آبراه یا کانال، دریای سرخ را به رود نیل وصل می‌کند.» وی با تاکید بر اینکه تعاریف ۲۵ قرن پیش با امروز متفاوتند، ادامه داد: «در بخشی از این کتیبه آمده است که: «...فرمان دادم که آبراهی بکَنَند از رودی به نام نیل، تا دریایی که از پارس می‌آید.» این یک سرنخ جالب تاریخی است و منظور هخامنشیان از جمله «دریایی است که از پارس می‌آید»، اشاره به جای دقیق آن است.»

شهیدی معادل امروزیِ دریای پارس را همان خلیج‌فارس دانست و گفت: «عبارت «دریایی که از پارس می‌آید» بسیار فراتر از خلیج‌فارس امروزی بوده است و شامل دریای عمان، بخشی از اقیانوس هند و دریای سرخ تا آبراهی که به نیل وصل می‌شود، بوده است. اما در طول تاریخ و به مرور، بخش‌هایی از این مسیر نام‌های دیگری به خود می‌گیرد.» این استاد دانشگاه تاکید کرد: «با این حال کتیبه ایرانیِ داریوش در سوئز، با قدمتی نزدیک به ۲۵ قرن، قدیمی‌ترین اثری است که از لفظ «دریای پارس» استفاده کرده است.» در همین حال، «مسالک ‌و ممالک» نیز از نفیس‌ترین نسخ خطی در زمینه تاریخی و جغرافیایی است که در قرن چهارم هجری قمری (۱۰ میلادی) توسط ابواسحق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری نوشته شده است.

این اثر نقشه شهرها و کشورها، راه‌های ارتباطی و نقشه، موقعیت ممالک، کوه‌ها و دریاها را مشخص کرده که از مهم‌ترین نقشه‌های این کتاب می‌توان به موقعیت و نام خلیج‌فارس با عنوان «بحر صوره فارس» اشاره کرد. براساس این گزارش، پس از پایان جنگ ایران و عراق نیز ارتش عراق در مرداد ماه ۱۳۶۹ به کویت حمله کرد. این حمله موجب بروز بحرانی بین‌المللی شد و عراق اخطار شورای امنیت در این خصوص را نپذیرفت. به این ترتیب آمریکا با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند. این جنگ نزدیک به دو سال طول کشید و بعد از پایان آن، ارتش آمریکا از سربازانش در این جنگ با مدالی که نام خلیج‌فارس (Persian Gulf) بر آن حک شده بود تقدیر کرد. دورِ این مدال عبارت «Persian Gulf Veterans National Medal» به معنای «مدال ملی سربازان جنگ خلیج‌فارس» نقش بسته و در مرکز آن توضیح داده شده است که «مدال ملی رزمندگان خلیج‌فارس، ویژه مردان و زنان نیروهای مسلح ایالات متحده که در جنگ خلیج‌فارس به کشورشان خدمت کردند.»