راه مناسب برای انتقال دیجیتالی در کسب‌وکارهای توریستی

مهدی نوابی

عضو جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

صنعت گردشگری مانند اکثر صنایع دیگر در میانه راه انقلاب دیجیتال قرار دارد. افزایش استفاده از اینترنت، زیاد شدن خطوط هواپیمایی مقرون به صرفه و راه‌اندازی سایت‌هایی که سیستم آنلاین مقایسه قیمت دارند، نشانگر این موضوع است که کسب‌وکارهای امروزی در دنیای مجازی بسیار با کسب‌وکارهای دو دهه گذشته متفاوت هستند. در ادامه باید گفت مشتری نیز نسبت به دو دهه گذشته تفاوت جدی کرده است. نسل هزاره امروزی با روشی متفاوت از نسل‌های قبلی محصولات و خدمات را خریداری و استفاده می‌کنند. کسب و کارهایی مانند اوبر یا AirBnB، انتظارات مخاطب را جابه‌جا کرده‌اند و از آنجا که نسل‌های قبلی هرگز نمی‌توانند یک خرید کاملا مشخص و واضح را مثلا برای تعطیلات خانواده خود یا یک پرواز بلندمدت از طریق گوشی‌های هوشمند خود تصور کنند، بنابراین این یک ارزش جدی برای نسل هزاره به شمار می‌رود.

در کنار برخی شرکت‌های جدیدتری که انقلاب دیجیتال را نصب‌العین خود در تمام فعالیت‌های شرکت قرار داده‌اند، شرکت‌های کمی‌ قدیمی‌تر هم با استخدام یک مدیر دیجیتال سعی می‌کنند درک بهتری از شرایط جدید داشته باشند و سرویس‌های خود را به مرور از این طریق ارائه کنند و انتقال دیجیتال را به خوبی در مجموعه خود به منصه ظهور بگذارند. برای نزدیک‌تر شدن ذهن یک سیستم رزرواسیون مرکزی خطوط هواپیمایی قدیمی ‌را در نظر بگیرید. این سیستم به عنوان یک ابزار اولیه باید بتواند سیستم رزرو و مقایسه قیمت و اطلاعات را با جزئیات بنا بر میل مخاطب در اختیار او بگذارد و در غیر این‌صورت قادر به رزرو از این طریق نخواهد بود و بدتر از آن شاید حتی هواپیما نیز به مرحله پرواز نرسد و این موضوع لزوم تحول را نشان می‌دهد. شرکت‌های هواپیمایی جدیدی که افتتاح می‌شوند تمام سیستم و فرآیندهای خود را داخل سیستم ابری قرار می‌دهند و در کنار افزایش اعتماد و کارآیی، هزینه‌های رزرواسیون خود را نیز کاهش خواهند داد. با وجود راهکارهای جدید و پیچیده‌ای که در حال حاضر در بازار وجود دارند و در کنار تکنولوژی‌های جدیدی که بیشتر در دسترس خواهند بود، کسب و کارهای گردشگری باید بدانند که چگونه از این تکنولوژی‌ها برای کمک به خود استفاده کنند و چگونه نیازهای مشتریان خود را در حال حاضر و آینده شناسایی کنند.

افزایش موجودی

این موضوع برای شرکت‌های گردشگری بسیار مهم و ضروری است که به یکباره به سمت تکنولوژی‌های جدید هجوم نیاورند؛ مثلا آخرین مدل هدست‌های واقعیت مجازی را تهیه کنند و در اختیار مشتریان خود قرار دهند. استفاده یکباره و صرف هزینه زیاد در این مسیر در کنار نبود زیرساخت کافی برای انجام درست کارها و عدم پشتیبانی، باعث اثرگذاری منفی روی مشتری خواهد شد و تاثیر منفی آن بیش از اثر مثبتش خواهد بود. بین این همه سرویس‌ها و تکنولوژی‌های زیادی که در دنیای امروز وجود دارد انتخاب و اجرای سرویسی که بیشتر منطبق بر استراتژی شرکت باشد، مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. یک انتقال دیجیتال موفق نیاز به داشتن پاسخی برای این پرسش پیش از شروع هر کاری دارد که هدف شرکت از این انتقال چیست و چه کارهایی باید انجام شود تا به این اهداف رسید و بعد اینکه چه تکنولوژی باید استفاده شود؟ قبل از اینکه هر تکنولوژی استفاده شود کسب و کارها باید به این نکته توجه کنند که این تکنولوژی چگونه به بهتر شدن تجربه کاربری کمک می‌کند.

اجرای تجربه کاربری

هدف نهایی هر پروژه‌ای که در حوزه فناوری انجام می‌شود این است که بتواند تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود ایجاد کند. دسترسی به تجربه کاربری که در تمام ابزارها و پلت‌فرم‌ها به خوبی قابلیت اجرا داشته باشد یک موضوع بسیار مهم خواهد بود. با استفاده از تکنولوژی در جای مناسب می‌توان برای مشتریان بیشتری در پلت‌فرم‌های مختلف پاسخگویی مناسب داشت. این موضوع کسب و کارها را قادر می‌سازد که مشتریان خود را با هرچه که خواسته‌شان هست و از طریق هر کانالی که مورد انتخاب آنهاست، پشتیبانی کنند.

قبل از دویدن راه بروید

ما اکنون در میانه راه انقلاب دیجیتال هستیم. جایی که تقاضای مشتریان و رفتارهای خرید آنها به‌طور مشخصی تغییر یافته است. برای ماندن در عرصه رقابت، کسب و کارهای گردشگری باید به صورت هوشمندانه‌ای روی تکنولوژی‌های مناسب و متناسب با استراتژی‌ها و سیاست‌های خود سرمایه‌گذاری کنند و در این صورت آنها می‌توانند انتقال دیجیتالی درستی انجام دهند و به خوبی در گردونه رقابت باقی بمانند. همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد این سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی، زمانی به درستی جواب می‌دهد که قبل از آن اهداف مشخص شده باشند. تکنولوژی‌ها به سرعت تغییر می‌کنند و شرایط همواره در حال دگرگونی است. اما آنچه مهم است این است که کسب و کارها باید قبل از دویدن در عرصه تکنولوژی کمی ‌در آن راه بروند تا بتوانند شرایط جدید را به درستی دریافت کنند و تصمیم‌گیری نهایی درستی داشته باشند.