دنیای اقتصاد: نمایندگان شرکت‌هایی از بیش از ۳۰ کشور جهان برای ساماندهی گردشگری پزشکی در ایران اعلام آمادگی کردند. صنعت گردشگری پزشکی در کنار گردشگری درمانی، تندرستی و پیشگیرانه یکی از پررونق‌ترین انواع گردشگری در جهان محسوب می‌شود، اما تا امروز این بخش از گردشگری به‌دلیل مشکلات گوناگون از جمله صدور ویزا، مدت اقامت، هماهنگی سازمان‌ها در اجرای برخی اسناد بالادستی و نیز فعالیت گسترده دلالان بدون مجوز آنچنان‌که باید در کشور توسعه نیافته است. چالش‌هایی که با وجود آنها، مدیر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) از ساماندهی گردشگری پزشکی و همکاری با ۳۲ شریک خارجی برای برندسازی ایران در این بخش و اجرای طرح عملیاتی گردشگری پزشکی خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شرکت‌هایی که قرار است در این طرح همکاری کنند از کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، چین، کانادا(با دو نمایندگی)، سوئد، برزیل، روسیه، اوکراین، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، بلاروس، بلغارستان، رومانی، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، عمان، اوگاندا، افغانستان، تانزانیا، ترکمنستان، داغستان، قبرس، کنیا، عراق، چک، نیجر و نیجریه هستند. نمایندگان این شرکت‌ها قرار است روز سه‌شنبه در نخستین گام ساماندهی گردشگری پزشکی با سفر به ایران در همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی برای رونمایی از بسته گردشگری پزشکی این سازمان شرکت کنند. پس از امضای تفاهم‌نامه و اعطای نمایندگی به شرکت‌ها، گردشگری پزشکی ایران در این کشورها نمایندگانی خواهد داشت که به صورت اختصاصی در حوزه گردشگری پزشکی و براساس پکیج در نظرگرفته شده فعالیت می‌کنند و گردشگرانی را در این حوزه به ایران خواهند فرستاد.

مزیت رقابتی ایران

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی صبح دیروز، در نشست خبری همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هنوز گردشگری پزشکی آنچنان‌که باید در کشور رشد نکرده، اظهار کرد: «با اجرای این طرح در پی این هستیم که گردشگر هم درمان شود و هم از خدمات گردشگری استفاده کند. همچنین گردشگر پس از بازگشت به کشورش از خدمات پس از درمان نیز بهره‌مند شود.» یکی از مزیت‌های اصلی گردشگری پزشکی در ایران قیمت پایین هزینه‌های پزشکی سلامت نسبت به سایر نقاط دنیا است که باعث شده در برخی موارد همچون عمل زیبایی کشور ما از کشورهای پیشرفته‌ای همچون کانادا و فرانسه نیز به‌دلیل هزینه پایین‌تر دارای جذابیت بیشتری باشد. غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی در این‌خصوص خاطرنشان کرد: «به‌عنوان مثال، عمل پارکینسون به‌طور متوسط ۱۷۰ هزار دلار در بسیاری کشورها است اما در ایران ۷۵ هزار دلار است، یامثلا عمل قلب در دنیا ۳۵هزار دلار بوده؛ درحالی که گران‌قیمت‌ترین عمل قلب در ایران ۱۵هزار دلار است.»

وی با بیان اینکه این سازمان ۴۰۰ کلینیک و ۷۰ بیمارستان در سراسر ایران دارد که بیمارستان میلاد یکی از آنها است، افزود: «برای اجرای این طرح عملیاتی ۲۰۰ پزشک متخصص و ۷۰بیمارستان مجهز در داخل سازمان درنظر گرفته شده و نیز با ۵بیمارستان بخش خصوصی و ۴۰ پزشک متبحرقرارداد بسته شده است.» در این طرح پکیجی از مراحل پذیرش بیماران خارجی تهیه شده که در آن قیمت ویزا، هتل، راهنما و دیگر خدمات قبل از سفر در اختیار بیمار قرار داده می‌شود و بیمار بسته به نیازهای خود می‌تواند خدمات متنوعی را از گردشگری پزشکی ایران دریافت کند. بای‌سلامی از دیگر مزیت‌های رونق‌بخش گردشگری پزشکی را نگهداری سرمایه‌های انسانی متخصص پزشکی که در سال‌های گذشته شاهد موج مهاجرت آنها به کشورهای اروپایی و منطقه بودیم، دانست.

چالش پابرجای دلالان

ازجمله مشکلاتی که فعالان حوزه گردشگری سلامت همواره به آن اشاره می‌کنند، بحث هماهنگی سازمان‌ها در اجرای قوانین بالادستی و نیز حضور دلالان بدون مجوز در این حوزه است. در همین خصوص ابراهیم بای‌سلامی در پاسخ به خبرنگار«دنیای اقتصاد» در خصوص اقدامات هگتا برای حل این دو چالش، گفت: «دلال‌ها به هر حال کار خود را انجام می‌دهند و ‌اگر ما طرح نداشته باشیم آنها منتظر نمی‌مانند. باید برنامه‌ریزی کنیم که بیمار خارجی دچار دلالی نشود.» وی با بیان اینکه اقدام عملی ما برای کوتاه‌شدن دست دلالان و واسطه‌ها ایجاد یک برند بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: «این سازمان به‌دلیل برخورداری از یک هلدینگ گردشگری به‌صورت همه‌جانبه وارد گردشگری پزشکی خواهد شد. این بخش‌ها شامل نیروی متخصص، بیمارستان مجهز، مجموعه هتل، قطارهای گردشگری رجاء و... است.»

این مقام مسوول در ادامه افزود: «در بحث ویزا هم مشکل خاصی وجود ندارد؛ چراکه از موضوعات اصلی مورد بحث در شورایعالی گردشگری، ارائه ویزا با تسهیلات بیشتر برای گردشگری پزشکی است.» مدیر گردشگری تامین اجتماعی با انتقاد از کم‌کاری دولت در بخش گردشگری خاطرنشان کرد: «در قوانین بالادستی محدودیت چندانی وجود ندارد. با وجود تاکید رهبری بر ۵ برابر شدن گردشگران خارجی متأسفانه هنوز نگاه دولت به این بخش نگاه سنتی است. دولت باید برای تسهیل، تسریع و تشویق بازارهای گردشگری سلامت نگاه سنتی و محدود خود را تغییر دهد. تلاش ما این است که رویکرد سنتی تقاضامحور کنونی به رویکرد جدید عرضه‌محور تبدیل شود. از جمله اقدامات لازم در این زمینه ساخت هتل‌بیمارستان به‌جای ساختن بیمارستان‌های زیان‌ده است.» وی در پایان تصریح کرد: «همچنین در زمینه بیمه بیماران خارجی و نحوه پرداخت‌ها نیز با توجه به محدودیت‌های بانکی موجود، این طرح در دستور کار قرار گرفته و شرایط خاصی ایجاد شده تا مانعی پیش نیاید.»