از گواهینامه« اصالت غذا» رونمایی می‌شود

دنیای اقتصاد، نفیسه حاجاتی: نشست خبری چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری به میزبانی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد. رویکرد امسال این جشنواره «مهمان‌نوازی» خواهد بود و مردم می‌توانند در چهار حوزه مختلف عکس، فیلم، ایده و سفرنامه‌نویسی، آثارشان را حداکثر تا تاریخ ۳۱ مردادماه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. پیش از این نیز جشنواره‌های مشارکت ملی طی سه سال گذشته با رویکردهای «اقتصاد و فرهنگ»، «همدلی و همزبانی» و « گردشگری حلال، ظرفیت ایرانی» برگزار شده بود. به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این نشست با اشاره به اینکه ایده برگزاری جشنواره‌های مشارکت ملی گردشگری به سال ۹۳ و برنامه راهبردی این سازمان برمی‌گردد، گفت: «هدف این جشنواره، ایجاد ساز و کار تعاملی و ارتباطی بین بدنه مردمی گردشگری کشور و نهادهای تصمیم‌گیرنده این صنعت است.» مرتضی رحمانی‌موحد ضمن تاکید بر اینکه در هر دوره، جشنواره بر موضوعی متمرکز بوده، توضیح داد: «مهمان‌نوازی فصل مشترک نگاه ایرانی - اسلامی این سرزمین به گردشگری، سفر و آداب و رسوم جامعه است و به تعامل سازنده جامعه مهمان و میزبان مربوط می‌شود.»

ارتقای مشارکت مردمی در گردشگری

معاون گردشگری کشور از «نشان گردشگری حلال» به‌عنوان مهم‌ترین خروجی جشنواره سوم یاد کرد و افزود: «آیین‌نامه و ضوابط صدور گواهی‌نامه گردشگری حلال، سال گذشته در اختتامیه جشنواره ارائه شد. امسال هم به یکی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین عناصر مهمان‌نوازی یعنی سفره ایرانی می‌پردازیم و در اختتامیه جشنواره چهارم از گواهینامه‌های اصالت خوراک رونمایی می‌کنیم.» رحمانی موحد از مشارکت سازمان‌‌های مختلف با جشنواره چهارم در زمینه حمایت‌های شغلی و توسعه پایدار خبر داد و تصریح کرد:‌ «تلاش ما این است که سازمان‌های مرتبط با حیطه گردشگری و رشته‎‌های نزدیک در جشنواره حضور داشته باشند. بنابراین در انتخاب آثار برتر هم به میراث فرهنگی و صنایع دستی توجه خواهد شد.»او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر نحوه بهره‌برداری از بانک داده‌ای قابل‌توجهی که از دوره‌های مختلف این جشنواره فراهم شده، توضیح داد: «باید بخشی از آثار ارسالی را چاپ کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم اما در حوزه عکس بحث مالکیت وجود دارد و نمی‌توان همه عکس‌ها را منتشر کرد؛ چرا که در فراخوان هم ذکر شده مالکیت آثار به سازمان تعلق دارد. ولی می‌توان با صاحبان ایده‌های ارسالی به جشنواره هماهنگی‌های لازم را صورت داد و از آثارشان استفاده کرد.» رحمانی موحد در پاسخ به اینکه آیا آثار از جنبه‌های فنی و حرفه‌ای داوری خواهند شد یا از تلاش‌های آماتوری نیز در این حیطه تقدیر می‌َشود، توضیح داد: «هدف ما از برگزاری این جشنواره، فراهم کردن بستر تعاملی ملی بود. می‌خواهیم آدم‌های علاقه‌مند به حیطه گردشگری و موضوع سفر به ارائه اثر برمبنای تجربیات فردی‌شان بپردازند.» به گفته این مقام مسوول یکی از شاخص‌های ارتقای رتبه جهانی ایران در زمینه گردشگری، بحث مشارکت‎‌های مردمی است و این جشنواره طی سال‌های برگزاری، توانسته در این زمینه موفق عمل کند و به هدف خودش که «جلب توجه عمومی» و «ایجاد بستر مردمی» بوده، برسد.

برند بین‌المللی گردشگری حلال ایران

رحمانی موحد در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت مراکزی که سال گذشته در مشهد نشان گردشگری حلال دریافت کرده‌اند، افزود: ‌«ما مدعی هستیم که ایران عرضه‌کننده گردشگری حلال و مرتبط‌ترین کشور با این حوزه است. به چند واحد اقامتی نیز این نشان را دادیم و ضوابط و فرم‌های مرتبط هم احصا شده و شناخت میدانی در این زمینه به وجود آمد.» او ضمن ابراز امیدواری نسبت به طراحی نشان بین‌المللی گردشگری حلال از سوی ایران خاطرنشان کرد:‌ «کمیته راهبردی صدور گواهینامه حلال، جمع‌بندی تعرفه‌ها و موضوعات مربوط به آن را انجام داده است؛ چون ما معتقدیم این نشان باید بین‌المللی شود.»

لزوم ساماندهی گردشگری سلامت

معاون گردشگری کشور همچنین در حاشیه جلسه درباره اقدامات شورای راهبری گردشگری سلامت توضیح داد: «این شورا با تفاهم بین چهار دستگاه سازمان نظام پزشکی، میراث فرهنگی، وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی تشکیل شده و اخیرا نیز شورای‌عالی مناطق آزاد نیز به آن پیوسته است. این شورا در طول سه سال عملکرد خوبی داشته و توانسته در شرایطی که گردشگری سلامت چارچوبی نداشت به آن نظم دهد.»او تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه را ۳۳شرکت در سطح کشور عنوان کرد و ادامه داد: «تعداد ۱۴ شرکت مجوز «بند ب» را دریافت نکرده‌اند اما چون صلاحیتشان توسط وزارت بهداشت تایید شده، در این حیطه فعال هستند. البته با پیشنهاد وزارت بهداشت برای اینکه به شرکت‌های فاقد «بند ب» مهلت ۶ ماهه یا یکساله داده شود، موافقت کرده‌ایم.» رحمانی موحد مهم‌ترین مشکل حوزه گردشگری سلامت را فعالیت غیرمجاز شرکت‌های فاقد مجوز دانست و ادامه داد:‌ «عده‌‌ای بدون طی کردن مراحل و گرفتن مجوزها، بیماران را از مرزها آورده و به مراکز درمانی می‌برند و آنها را به‌طور غیرقانونی پذیرش می‌کنند. ما باید از پذیرش غیرقانونی بیماران خارجی جلوگیری کنیم. تاکید ما این است که بیماران خارجی باید به مراکز ساماندهی شده مراجعه کنند.» این مقام مسوول البته این را اضافه کرد که پذیرش خارجی‌هایی که به هر دلیلی در ایران مجبور به مراجعه به بیمارستان‌ها شده‌اند، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید با افرادی که بدون طی کردن مراحل قانونی به متولیان ورود بیماران از کشورهای دیگر به ایران می‌شوند، برخورد شود. همچنین در پایان این نشست پیشنهاد شد بخشی به نام «گزارش‌نویسی» یا «جایزه برترین آثار رسانه‌ای» به این رویداد افزوده شود و به این ترتیب این بخش فرصتی برای دیده شدن و تقدیر از گزارش‌های خبرنگاران حوزه گردشگری نیز در جشنواره فراهم آید. در این نشست از پوستر جشنواره چهارم مشارکت ملی گردشگری نیز رونمایی شد. جشنواره مشارکت ملی گردشگری امسال به چهارمین دوره خود رسیده است؛ اما نکته‌ای که درباره همه جشنواره‌های مشابه ضروری به نظر می‌رسد، لزوم توجه و برنامه‌ریزی هدفمند برای بهره‌برداری جدی از خروجی چنین جشنواره‌هایی است. بدیهی است که مهمترین هدف جشنواره‌هایی که با موضوع گردشگری برگزار می‌شوند، ارتقای مقاصد گردشگری است و یکی از راه‌های این ارتقا نیز اطلاع‌رسانی قدرتمند چندرسانه‌ای خواهد بود که از طریق متناسب‌سازی و انتشار ساختارمند داده‌های به دست آمده از این جشنواره‌ها به هدف غایی برگزاری رویدادها نزدیک شد.

شرایط جشنواره

فراخوان چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان‌نوازی و با شعار «گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه» منتشر شد. عکس، سفرنامه، ایده و فیلم حوزه‌های پذیرش آثار این جشنواره را تشکیل می‌دهند و مهلت ارسال آثار تا ۳۱ مرداد ماه تعیین شده است. انتخاب و داوری آثار نیمه اول شهریور ماه و اختتامیه، نمایش آثار و اهدای جوایز در نیمه دوم شهریور ماه امسال خواهد بود. در حوزه «عکس»، آثار در دو بخش آماتور و حرفه‌ای داوری می‌شوند. در بخش «فیلم» نیز آثار کوتاه و بلند داستانی، انیمیشن و موشن‌گرافیک در قالب‌های فردی یا موبایلی، تبلیغاتی سفارشی، تلویزیونی، حرفه‌ای و دانشجویی قابل ارائه هستند. در بخش «سفرنامه» هم گزارش‎‌هایی درباره مقاصد داخل ایران دریافت خواهند شد و بخش چهارم هم به «ایده»هایی که با موضوع مهمان‌نوازی و گردشگری اختصاص داشته باشند، تعلق دارد. در هر بخش از نفرات اول تا سوم با جوایز ۵ تا ۱۵ میلیون ریالی، وام‌های ۱۰ میلیون تا یک میلیارد ریالی و صنایع دستی نفیس تقدیر خواهد شد. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هر یک از حوزه‌های پذیرش آثار می‌توانند به نشانی www.irantourismfestival.com مراجعه کنند.