رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: «قصد داریم در آینده بر ورود گردشگر از کشورهای چین، ژاپن و روسیه تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.» به گزارش «ایلنا»، زهرا احمدی‌پور با اشاره به اینکه بسیاری از گردشگران اروپایی اغلب علاقه‌مند به اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند، تصریح کرد: «در سفری که به اصفهان داشتم، نکته جالب این بود که اکثر گردشگران حاضر در نقش جهان برزیلی بودند؛ درصورتی‌که در چند سال اخیر معمول این بوده که گردشگرانی از ایران به برزیل بروند و از برزیل گردشگران زیادی به ایران نمی‌آمدند.»

معاون رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به مطالعه‌ای که در سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده خاطرنشان کرد: «۴۰ کشور با درنظر گرفتن شاخص‌هایی، به‌عنوان کشورهای هدف‌گردشگری انتخاب شده‌اند، اما به‌دلایلی ما شاهد کاهش ورود گردشگر از برخی از این کشورها به ایران بوده‌ایم و در مقابل از برخی کشورها مانند برزیل و تایلند که جزو کشورهای هدف نبودند، گردشگرانی را پذیرا شده‌ایم.»

او درباره تغییر طیف گردشگران ورودی به کشور افزود: «می‌توان گفت شکل گردشگران ورودی به ایران درحال تغییر است و طیف ورود گردشگری به ایران متنوع شده است. گردشگران جوان با توجه به هراسی که داشتند به ایران نمی‌آمدند؛ چراکه تصاویر خوبی از ایران در دنیا منتشر نمی‌شد، اما امروز اوضاع تغییر کرده است.» احمدی‌پور خاطرنشان کرد: «این موضوع امنیت و شرایط مناسب گردشگری در کشور ما را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این تنوع، گردشگران برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی و سایر جذابیت‌هایی که تاکنون ناشناخته بوده، به ایران سفر می‌کنند.»

اقداماتی برای بازگرداندن بازار همسایه‌های عرب

این مقام مسوول در مورد اقدامات موردنظر برای رفع موانع و مشکلات ورود گردشگران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عربستان به ایران نیز توضیح داد: «در این مورد بخش خصوصی را فعال کرده‌ایم تا با شرکای خود در این کشورها هماهنگی‌های لازم را انجام دهند؛ اما تا زمانی که جریان حج برقرار نشود این اتفاقات به‌ثمر نمی‌نشیند.» احمدی‌پور افزود: «البته درحال‌حاضر میزبان گردشگرانی از این کشورها هستیم اما این تعداد گردشگر متناسب با پیش‌بینی‌ها نیست.»

رئیس سازمان میرا‌ث‌فرهنگی در مورد سامان‌دهی گردشگران ورودی از کشور عراق نیز گفت: «گردشگران عراق با قصد زیارت یا استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی وارد ایران می‌شوند. گردشگران زیارتی به مشهد و قم می‌روند و گردشگران سلامت هم از امکانات و ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند؛ اما گردشگران عراقی تمایل چندانی به اقامت در هتل‌ها ندارند و بیشتر در خانه اقوام و آشنایانی که در ایران دارند اقامت می‌کنند و هتل‌های ما نمی‌توانند از ظرفیت ورود این گردشگران بهره‌مند شوند.»

احمدی‌پور درباره سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت و استفاده از این ظرفیت نیز توضیح داد: «براساس توافق‌نامه‌ای که بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت منعقد شده، ۱۲مسوولیت برای این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است. در طول سه سال گذشته سه مورد از این مسوولیت‌ها انجام شده است و سایر مفاد هم در دستورکار قرار دارد؛ اما بخش خصوصی باید جدی‌تر در این حوزه ورود پیدا کند. همچنین تامین زیرساخت‌های موردنیاز در این بخش از موضوعات دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد. با تدوین سیاست‌های این بخش می‌توانیم تکالیف دستگاه‌ها را مشخص کنیم و از ظرفیت گردشگری سلامت برای رشد و رونق صنعت گردشگری بهره‌مند شویم.»

مذاکره‌ای به نفع صنایع‌دستی

معاون رئیس‌جمهوری همچنین از مذاکره با وزیر صنعت، معدن و تجارت و تشکیل کارگروهی برای ایجاد سرفصل صنایع‌دستی در گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد. احمدی‌پور از برندسازی در حوزه صنایع‌دستی نیز یاد کرد و گفت: «برای معرفی برند، باید خلاقیت و نوآوری را وارد این حوزه کنیم. ما هر سال دو رشته صنایع‌دستی را به‌طور تخصصی موردتوجه قرار می‌دهیم و برای برندسازی این رشته‌ها فعالیت‌هایی را صورت می‌دهیم.»

او درباره محوطه‌های جهانی و مشخصا شهر سوخته و حفاظت از آثار این منطقه اظهار کرد: «با توجه به ثبت‌جهانی شهر سوخته، پایگاه جهانی در این منطقه تشکیل می‌شود که با راه‌اندازی این پایگاه مشکلات مدیریتی و حفاظتی به حداقل می‌رسد. همچنین این پایگاه ردیف بودجه مستقل خود را خواهد داشت و در عین ‌حال می‌تواند از فرصت‌های بین‌المللی که برای آثار ثبت‌جهانی‌شده وجود دارد هم بهره‌مند شود.» به گفته احمدی‌پور، راه‌اندازی موزه منطقه‌ای در استان سیستان‌وبلوچستان هم درحال پیگیری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی درباره رویکرد سازمان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز یادآور شد: «این اقامتگاه‌ها ظرفیتی برای توانمند شدن جوامع محلی هستند. بوم‌گردی گردشگری سبز را رونق می‌دهد و همه خانواده را با گردشگری درگیر می‌کند. با رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی، رونق اقتصادی جوامع محلی و کاهش مهاجرت خواهیم بود. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که جامعه میزبان باید شرایط و آمادگی لازم را برای پذیرفتن گردشگر داشته باشد؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی رقیب هتل‌ها نیستند.»

معاون رئیس‌جمهوری در مورد سمن‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم گفت: «این سمن‌ها سرمایه عظیمی برای سازمان هستند. آنها به‌تعبیری حکم دیده‌بان ما را دارند. اقدامات و فعالیت‌هایی که سمن‌ها انجام می‌دهند، نشاط و شادابی بیشتری به‌دنبال دارد. تصمیم ما این است که سمن‌ها در تدوین سندهای ملی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش و حضور جدی و فعالی داشته باشند.»