معاون گردشگری کشورمان که برای شرکت در صدوپنجمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری به مادرید، مقر این سازمان، سفر کرده است، با طالب الرفاعی دبیرکل این سازمان ملاقات و گفت‌وگو کرد. به‌گزارش میراث‌آریا، ‎در این دیدار، طالب الرفاعی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، ضمن تشکر از حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان جهانی گردشگری، از کشورمان درخواست کرد که با درنظر گرفتن مصالح ایران و براساس اجرای برنامه‌های توسعه گردشگری بین‌المللی، به‌طور فعال در جریان انتخاب دبیرکل جدید، مشارکت و تصمیم‌گیری کند. ‎مرتضی رحمانی‌موحد، نیز در این نشست، با اشاره به همکاری‌های شکل‌گرفته میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران با سازمان جهانی گردشگری در چهار سال اخیر، از دبیرکل درخواست کرد عضویت ایران را در شورای اجرایی آن سازمان برای دوره چهارساله بعدی تایید و از آن حمایت کند.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری همچنین آمادگی دبیرخانه این سازمان را برای ارائه مشورت‌ها و کمک‌های فنی-‌تخصصی به‌منظور تهیه سند برنامه جامع گردشگری اعلام کرد. الرفاعی در ادامه این دیدار از زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، برای حضور در نشست وزرای گردشگری با موضوع تبیین معیارهای جدید حساب‌های اقماری گردشگری (TSA )، به‌منظور ارزیابی عملکرد کشورها در حوزه گردشگری پایدار که در ماه ژوئن در شهر مانیل فیلیپین برگزار می‌شود، دعوت به‌عمل آورد. رحمانی‌موحد در جریان سفر خود به اسپانیا، علاوه بر این دیدار، با خانم ماتیلده پاستورا، معاون امور گردشگری اسپانیا در وزارت تجارت و گردشگری این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون گردشگری در این دیدار با اشاره به روابط خوب و سفرهای مقامات ارشد دو کشور، سطح روابط گردشگری ایران و اسپانیا را خوب و مثبت ارزیابی کرد.

ماتیلده پاستورا با اشاره به یادداشت تفاهم دوجانبه امضا شده در سال ۲۰۰۲، خواستار اصلاح و اجرای تفاهمات دو کشور در این زمینه شد و رحمانی‌موحد نیز بر اهمیت توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور و نیز برگزاری دور دوم کمیته فنی گردشگری تاکید کرد که با موافقت طرف اسپانیایی مواجه شد. معاون گردشگری کشورمان همچنین در این ملاقات خواستار تسهیل در صدور روادید گردشگران و برقراری خط هوایی مستقیم تهران به مادرید شد و افتتاح خط هوایی تهران به بارسلونا را در ماه ژوئن سال جاری میلادی از اقدامات طرف ایرانی در توسعه همکاری‌های گردشگری برشمرد و بر تلاش طرف اسپانیایی برای توسعه امکانات و خدمات تاکید کرد. همچنین در این دیدار، برنامه سفر نمایندگان رسانه‌ها و تورگردانان اسپانیایی در قالب تور آشناسازی با ایران و با هدف توسعه روابط دوجانبه گردشگری مورد توافق قرار گرفت.