معاون گردشگری کشور در «همایش گفتمان میهما‌ن‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» اعلام کرد: «با موافقت رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، منشور جامع میهمان‌نوازی تهیه می‌شود تا در تمام بخش‌های خصوصی و دولتی اجرا شود. این منشور می‌تواند ریسمان مشترک فعالیت‌ها در این حوزه باشد.» به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی‌موحد در این همایش که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌شد، افزود: «فرهنگ میهمان‌نوازی در کشور ما با رعایت اخلاق و آداب خاصی همراه است. اینها خاصیت‌هایی است که در مردم این کشور وجود دارد و در میان تمام اقوام ایرانی مشترک است.»

به گفته وی، گردشگری در بستر امن تعاملات بین‌المللی توسعه پیدا می‌کند. از این رو، دولت یازدهم تلاش کرده‌ آرامشی که در حوزه گردشگری وجود دارد به‌هم نخورد. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: «باید آیین‌ها و خصیصه‌های موجود در اقوام و خانواده‌های ایرانی را به‌صورت یک بسته کامل درآوریم تا این بسته در توسعه صنعت گردشگری قابل‌استفاده باشد.» رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه در بند ۵۰ کلیات برنامه ششم توسعه کشور بر پنج‌برابری شدن ورود گردشگران خارجی به کشور تاکید شده‌، گفت: «این یک دعوت عمومی است که باید جدی گرفته شود. باید برداشت‌های شخصی را کنار بگذاریم و به‌دور از مبادلات و مجادلات سیاسی این برنامه‌ها را اجرا کنیم. نباید اجازه بدهیم مردم ناامید شوند و این بستری که برای رونق کشور آماده شده آسیب ببیند.»

میهمان‌نوازی در خون «ایرانی‌جماعت»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز که سخنران دیگر این همایش بود با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت بنیه اقتصادی کشور، توسعه و ایجاد اشتغال برای قشر جوان، توجه به صنعت گردشگری است، گفت: «میهمان‌پذیری و میهمان‌داری، تکریم درراه‌مانده‌ای که سرزده می‌رسد و احترام به میهمان، خیلی پیش‌تر از آنکه در قالب صنعتی پرسود و درآمدزا موردتوجه دنیا قرار بگیرد، در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ویژه و خاص داشته و برای قدمت آن هرگز نمی‌توان تاریخی مشخص ارائه داد.» زهرا احمدی‌پور افزود: «میهمان و میزبانی از عهد کهن برای «ایرانی‌جماعت» یک اصل خواستنی بوده است؛ حتی از این رسم فرهنگی دیرینه آداب گسترده‌ای به‌یادگار مانده است که کانون آن در طبخ غذا و گرامی داشتن میهمان است.»

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «امروز کشورهای غربی با الگوبرداری از فرهنگ میهمان‌نوازی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه توانسته‌اند اقتصاد گردشگری خود را توسعه دهند و به‌تبع آن، از سود اقتصادی این عرصه بیش‌ازپیش بهره‌مند شوند. اکنون صنعت گردشگری رمز خروج ما از اقتصاد نفتی است؛ لذا توجه به این عرصه می‌تواند گره‌گشای مشکلات ناشی از اقتصاد تک‌محصولی و بازار آسیب‌پذیر آن باشد.» وی یادآور شد: «اکنون که این صنعت در زمره صنایع پردرآمد به‌شمار می‌رود، بر ماست که با تکیه بر فرهنگ غنی ایران به بازنگری جدی در این صنعت بپردازیم و با تلفیق بیشتر عناصر بومی و ملی با این صنعت، به‌نوعی جاذبه بیشتری برای گردشگران ایجاد کنیم و نگذاریم که فرهنگ غنی ایرانی به بوته فراموشی سپرده شود.»

احمدی‌پور تصریح کرد: «میهمان‌داری به‌عنوان یک صنعت می‌تواند و باید در عرصه فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی اثرگذار باشد. یکی از برتری‌های صنعت گردشگری نسبت به صنایع دیگر توزیع درآمدهای ناشی از این صنعت است که در میان آحاد جامعه صورت می‌گیرد و جوامع محلی هم از درآمدهای آن برخوردار می‌شوند.» این مقام مسوول ادامه داد: «بنابراین، صنعت میهمان‌نوازی برای تولید اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال، زمینه‌سازی می‌کند. گردشگری می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری (مثلا از شرکت‌های خارجی) و بهبود اثرات تکاثری درآمد نیز کمک کند. این صنعت از نظر اقتصادی برای کشورهای درحال توسعه و کشورهایی که صنایع معدودی دارند بسیار مفید است.» رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان تاکید کرد: «گفتمان گردشگری، گفتمان ملی دولت تدبیر و امید بوده و خواهد بود و امروز فضای گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگری پذیرای سرمایه‌های انسانی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف است.»