وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد در ماه فوریه سال میلادی جاری، آمار گردشگران ورودی به این کشور ۵/ ۶ درصد کاهش یافته و حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر بوده است. در همین حال، به گزارش «ایرنا» و براساس این آمار، تعداد گردشگران ورودی از روسیه نیز ۹۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و بیش از ۳۹هزار گردشگر روسی به ترکیه سفر کردند.

با وجود کاهش آمار گردشگران ورودی ترکیه، این وزارتخانه از احتمال افزایش و احیای فرآیند رو به رشد ورود گردشگران به ترکیه خبر داد و اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شد در ماه فوریه به علت شرایط آب و هوایی، آمار ورود گردشگران ۱۰ درصد کاهش یابد که رقم ۵/ ۶ درصدی کنونی در مقایسه با پیش‌بینی‌ها امیدوارکننده است.» براساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در دو ماه نخست سال جاری میلادی میزان ورود گردشگران به ترکیه ۱/ ۸ درصد کاهش یافته و به رقم ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر رسید. بنا بر این آمار، در ماه فوریه ۱۴۰ هزار گردشگر گرجستانی، ۱۳۰ هزار گردشگر ایرانی و ۱۰۶ هزار گردشگر بلغارستانی به ترکیه سفر کرده‌اند. همه اینها در حالی است که میزان گردشگران ورودی ترکیه در سال گذشته میلادی با ۳۰ درصد، معادل ۹ میلیون نفر کاهش، به حدود ۲۵ میلیون نفر رسید.

در پی کاهش سفر گردشگران خارجی به ترکیه در سال گذشته میلادی، نگرانی‌های جدی در بین دولتمردان این کشور ایجاد شد و به همین علت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه فراخوانی تحت عنوان «همسایه‌ات را بردار و بیا» برای احیای گردشگری کشورش اعلام کرد. این دعوت اردوغان با استقبال سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری ترکیه همراه شد و تشکل‌های تخصصی گردشگری این کشور برنامه‌ریزی وسیعی را در این زمینه آغاز کردند که تبلیغ رسانه‌های هوشمند، حضور در نمایشگاه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و ارائه تخفیف به گردشگران در خدمات گردشگری از جمله این برنامه‌ها بود. بر این اساس، هزینه خدمات اقامتی در ترکیه به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد برای گردشگران کاهش یافت و همچنین دو شرکت هواپیمایی ترکیه اعلام کردند نرخ خدمات حمل‌ونقل خود را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.