دنیای اقتصاد: چندی پیش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با انتشار آگهی عمومی، خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی را به مزایده گذاشت تا دوباره نگرانی از تخریب و از دست رفتن یکی دیگر از آثار تاریخی پایتخت در افکار عمومی ایجاد شود.

البته به گزارش «ایسنا» کمیته امداد درباره این مزایده به سه نکته اشاره کرده است. براساس توضیحات کمیته امداد، با توجه به هبه و واگذاری تعداد قابل‌توجهی از املاک و مستغلات در سراسر کشور از سوی مردم نیکوکار و در برخی موارد واگذاری املاک بلاتصرف از سوی محاکم قضایی و حاکم شرع به این کمیته با هدف بهره‌برداری برای رفع نیازمندی‌های مستمندان و مستضعفان، کمیته امداد نسبت به فروش و تبدیل به احسن این ساختمان‌ها برای تامین مسکن نیازمندان، رفع مشکلات ایتام و... بر اساس ماموریت ذاتی خود اقدام می‌کند. این کمیته همچنین اضافه کرده است: «هزینه بالای نگهداری این‌گونه ساختمان‌های بدون استفاده و پرداخت حقوق به نگهبانان عملا باعث تحمیل هزینه‌های مازاد به کمیته امداد می‌شود. بر همین اساس این کمیته تلاش کرده در طول دو سال اخیر نسبت به فروش ساختمان‌های بدون استفاده یا ساختمان‌هایی که استفاده کامل از آنها نمی‌شود و نیز تعیین تکلیف اموال و املاکی که امکان استفاده و درآمدزایی از آنها وجود ندارد، اقدام کند.»

براساس توضیحات کمیته امداد، با توجه به ارزش تاریخی خانه سپهبد امیراحمدی به‌عنوان یک اثر فرهنگی و ضرورت صیانت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی، کمیته امداد برنامه‌ای برای ساخت و ساز و دخل و تصرف در این ساختمان نداشته و درصدد است با انجام تشریفات قانونی نسبت به فروش آن به علاقه‌مندان و خریداران ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی اقدام کند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن این توضیحات، آمادگی این ارگان را برای فروش خانه مذکور به سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و سایر متقاضیان با شرایط مناسب اعلام کرده است. در همین حال، معاون میراث فرهنگی استان تهران نیز با اشاره به مکاتبات اداری با کمیته امداد و شهرداری منطقه ۱۱، به «ایرنا» گفته است که از تخریب یا مزایده خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی جلوگیری شده. سپیده سیروس‌نیا این خانه را به لحاظ ارزش و قدمت تاریخی از بناهای ارزشمند پایتخت دانسته و تصریح کرده است: «با توجه به بررسی‌های کارشناسان این اداره کل از ملک مشخص شد که این بنا از نظر تاریخی واجد ارزش ملی بوده و به‌عنوان میراث فرهنگی باید حفظ شود.»

به گفته وی، باید با هماهنگی مسوولان کمیته امداد برای یافتن راهکاری مناسب اقداماتی را در مسیر حفظ منافع ملی آن انجام داد. این مقام مسوول البته این حق را برای اداره میراث فرهنگی تهران محفوظ داشته که در صورت تخریب یا هرگونه عملکردی در این مجموعه، موضوع را از طریق قانونی پیگیری کند.