معاون گردشگری تهران درباره چرایی اجازه ادامه فعالیت چینی‌ها در صنعت گردشگری ایران و عدم جلوگیری از فعالیت غیرقانونی آنها گفت: «مدت‌ها است این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته و تحت بررسی بوده؛ چنان‌که پرونده خانه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقای گردشگران خارجی ارجاع داده شده است. بررسی‌ها انجام شده و در دست پیگیری است.» البته به گزارش خبرگزاری‌ها، تنها ۶ ماه است که این موضوع به صورت رسمی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

علی رفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری سفر ضمن تشریح جریانات رخ داده در ورود چینی‌ها به بازار عرضه گردشگری ایران تصریح کرد: «شاهد آن هستیم که برخی اتباع چینی که وارد کشور می‌شوند، به جای آنکه از واحدهای مجاز استفاده کنند از واحدهای غیر مجاز که توسط برخی ایرانی‌ها و چینی‌ها شکل گرفته است، استفاده می‌کنند. این موضوع در حوزه تورگردانی کم اتفاق می‌افتد اما در حوزه‌های دیگر مانند بخش تجاری و بازرگانی که اتباع چینی برای بازدید و خرید و فروش به نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند شاهد حضور مترجمان چینی هستیم که زیاد هم اتفاق می‌افتد.» به گفته او، این مترجمان چینی برای تحصیل در ایران حضور دارند و در کنار تحصیل، این خدمات را نیز ارائه می‌دهند. رفیعی البته یادآور شد فعالیت چینی‌ها تنها به بخش اماکن اقامتی و مترجم-راهنما ختم نمی‌شود؛ بلکه آنها در حوزه رستوران و ایجاد باشگاه ورزشی و تفریحی نیز فعال شده‌اند. معاون گردشگری تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «از آنجا که این موضوع در حوزه اتباع خارجی اتفاق افتاده، نیازمند قوانین رسمی هستیم تا بتوانیم اقدامات شایسته و بایسته انجام دهیم.»

وی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم حرکتی قهرآمیز و غیراصولی در این خصوص انجام دهیم، اظهار کرد: «حساسیت‌ها درخصوص اتباع خارجی زیاد است. در این میان طبق بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم برخی اماکن غیرمجاز ساماندهی شده‌اند و برخی دیگر با هشدارهایی که داده شده بود، دیگر فعالیت نمی‌کنند. البته برخی دیگر نیز هنوز فعال هستند که برخورد قانونی مناسب با آنها صورت خواهد گرفت.» رفیعی تاکید کرد: «از آنجا که این امور در دست انجام انتظامی و امنیتی است، بعدا به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.» به گزارش «دنیای اقتصاد» محدود بودن تعداد نفراتی که در ایران به زبان چینی مسلط هستند، صاحبان کسب و کارهایی را که ارتباطاتشان با چینی‌ها زیاد است، متوجه جلب همکاری دانشجویانی کرده که از این کشور برای ادامه تحصیل به ایران می‌آیند و مقیم کشورمان هستند.