معاون شهرسازی شهرداری تهران از منتفی شدن ساخت ساختمانی ۲۰طبقه در ویلای نمازی بر اساس طرح تفصیلی خبر داد اما گفت احتمال تخریب آن هنوز باقی است!به گفته پژمان پشمچی‌زاده، صدور مجوز ساخت هتل ۲۰ طبقه‌ به‌جای ویلای نمازی در کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۱ صورت گرفته و با ابلاغ طرح تفصیلی جدید از نظر قانونی دیگر ملاک عمل نیست و مالک فعلا پروانه فعالی برای تخریب و نوسازی در این زمین ندارد. او در این‌باره به «ایسنا» توضیح داده است: «با رأی نهایی مرجع قضائی عطف به تصمیمات پیشین سازمان میراث‌فرهنگی که این اثر را از شمول آثار ثبت شده ملی خارج کرده، این امکان برای مالک فراهم می‌آید که درخواست مجوز جدیدی براساس پهنه‌بندی طرح تفصیلی برای تخریب و نوسازی ارائه دهد.»

شهرداری «فعلا» مقاومت می‌کند!

معاون شهردار تهران البته تاکید کرده است که شهرداری تهران «فعلا » در برابر صدور مجوز مقاومت می‌کند تا شاید سازمان میراث فرهنگی از این فرصت استفاده و برای ثبت اضطراری این بنای تاریخی مجددا اقدام کند. پشمچی‌زاده خاطرنشان کرده است: «با شرایط فعلی حق درخواست پروانه برای مالک محفوظ است و در صورت درخواست مالک، این موضوع بر اساس ضوابط طرح تفصیلی جدید و پهنه این زمین تصمیم‌گیری خواهد شد. به این ترتیب قطعا بارگذاری بلندمرتبه روی این زمین منتفی بوده اما احتمال تخریب آن باقی است.»

قصور سازمان میراث‌فرهنگی

معاون شهرسازی شهرداری تهران درباره علت صدور جواز مذکور در سال۹۱ نیز تصریح کرده است: «از نظر اصولی موافقم که این تصمیم اشتباه بود اما توجه کنید که قانون وظایف را در شهر تقسیم و تفویض اختیار کرده است. درباره آثار ارزشمند و تاریخی هم قانونگذار تعیین‌تکلیف کرده است. مرجع قانونی تعیین ساختمان‌های باارزش و تحت‌حفاظت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.» وی با بیان اینکه موضوع ساخت هتل در این زمین با پیگیری سازمان میراث‌فرهنگی طرح شد، خاطرنشان کرده است: «سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در آن بازه زمانی با تمرکز بر همین وجه گردشگری خود تمایل جدی به ساخت این هتل داشته است و حتی دوستانی که در آن دوره مسوولیت داشته‌اند نقل می‌کنند، پیگیری این نهاد برای دریافت این مجوز در کمیسیون ماده پنج بسیار جدی و تاثیرگذار بوده است.» پشمچی‌زاده با بیان اینکه اصولا سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برای دفاع از آثارتاریخی به نحو موثرتری عمل کند، گفته است: «چه در این موارد و چه در مسائل کلی‌تری چون ارائه لیست کامل آثار تاریخی به شهرداری برای انعکاس در لایه‌های اطلاعاتی طرح تفصیلی کارهایی است که این سازمان می‌تواند برای حفظ آثار تاریخی شهری انجام دهد، چه اینکه آسیب‌ خلأ چنین اطلاعاتی را در تخریب خانه توران شاهد بودیم.» این اظهارات درحالی از سوی این مقام شهرداری تهران مطرح می‌شود که معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، طی نامه‌ای از شهردار تهران خواسته از تخریب ویلای نمازی جلوگیری کند. محمدحسن طالبیان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درخواست کرده تا در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «ویلای نمازی» و احیانا خرید ملک، دستورات موکد صادر و اقدام عاجل انجام شود.

پیشنهاد خرید «نمازی» به وزارت راه

در همین حال، پشمچی‌زاده با بیان اینکه پرونده ویلای نمازی و عدم تعیین حریم مصوب برای خانه رهنما مصادیقی از رکود سازمان میراث فرهنگی است، اظهار کرده است: «پس از چند سال از ابلاغ طرح تفصیلی هنوز در انتظار انجام وظایف سازمان میراث‌فرهنگی برای تکمیل لایحه آثار باارزش هستیم و متاسفانه این تعلل‌ها موجب وقایعی چون تخریب خانه توران شد.» به گفته وی، در ماجرای خانه توران شهرداری با اعزام اکیپ‌های شهربان و توقف چند روزه فرآیند تخریب، سعی کرد برای سازمان میراث زمان بخرد تا با شکایت جلوی این تخریب را بگیرد؛ اما در پایان مشخص شد خبر ثبت اضطراری این اثر واقعیت نداشته و سازمان میراث فرهنگی پیگیری‌های بعدی را متوقف کرد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران درباره خرید ویلای نمازی از سوی این شهرداری نیز یادآور شده است: «گمان می‌کنم این درخواست از شهرداری صحیح نباشد. شهرداری تا الان بسیاری از خانه‌های تاریخی شهر را خریداری و مرمت کرده است. این اقدامات از وظایف اصلی شهرداری تهران نبوده و به نیابت از سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده و بار مالی سنگینی به شهرداری تحمیل کرده است. اینجانب در جلسه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری پیشنهاد خرید این بنا را با معاون وزارت راه و شهرسازی مطرح کردم و مشخصا درخواستم این بود که از محل اعتبارات بازآفرینی شهری که در اختیار آن وزارتخانه است این کار انجام شود.» به گفته پشمچی‌زاده، سامانه‌ای مردمی برای گزارش ساختمان‌های با ارزش و در معرض خطر که بعد از تخریب خانه توران قول راه‌اندازی آن داده شده، در معاونت معماری و شهرسازی به نام ثابا (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) نام نهاده شده و از نظر نرم‌افزاری آماده است. در دو هفته آینده آدرس اینترنتی این سامانه به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

براساس این گزارش، ویلای نمازی که در خیابان نیاوران تهران، خیابان عمار قرار گرفته، سال ۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنا در دوره پهلوی دوم توسط جوپونتی، معمار مشهور ایتالیایی ساخته شد. او این ویلا را بر مبنای مفهوم «شادیِ زندگی» خلق کرد. اهمیت ویلای نمازی از این جهت است که این ویلا به همراه ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه در بغداد، تنها آثار پونتی در خاورمیانه محسوب می‌شوند.