سیطره فرهنگ موبایلی بر کسب‌وکارهای گردشگری

مهدی نوابی
عضو جامعه تخصصی گردشگری الکترونیکی

دنیای امروز از همه جهات به تکنولوژی وابسته است. ارتباط ما با جهان اطراف و اجتماعی شدنمان، نحوه ارتباط ما با جامعه، روشی که با آن کسب و کارهایمان را انجام می‌دهیم و طریقه سفر کردن ما، همه و همه به‌طور چشمگیری توسط تکنولوژی موبایل دستخوش تغییر و تحول شده است. ما در حال زندگی در یک «فرهنگ موبایلی» هستیم که پنج سال پیش از این، نشانی از آن وجود نداشت. امروزه شرکت‌هایی وجود دارند که تنها در حوزه موبایلی فعال هستند؛ شرکت‌هایی همچون Uber و Hoteltonight. بسترهای ارتباطی زیادی مانند واتس‌آپ و اسنپ چت داریم که تنها نسخه‌های موبایلی آنها را پوشش می‌دهند. جریان‌های زیادی از تکنولوژی‌های جدید مانند Apple Watch، Samsung Gear ظاهر شده‌اند و همچنین، پرداخت‌های موبایلی زیادی مانند Apple pay و android pay به وجود آمده‌اند.

ظهور این تکنولوژی‌ها در دنیای امروزه فناوری با کمک هم در حال شکل دادن دنیای جدیدی به نام «دنیای موبایلی» هستند. کاربرد این موضوعات و فناوری‌ها در صنعت حمل و نقل و گردشگری و هتلداری هم به وضوح مشخص است و راه‌های جدیدی را برای خطوط هوایی و شرکت‌های مدیریت گردشگری تعریف می‌کند که با این راه‌ها بتوانند با مشتریان نهایی خود ارتباط داشته باشند. این تغییرات در حوزه فناوری و فراگیر شدن رفتارهای منطبق با آن در سطوح مختلف جامعه، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار خطوط حمل و نقل و شرکت‌های مدیریت گردشگری قرار داده است تا بتوانند مشتریان و مخاطبان خود را از طریق اپلیکیشن‌های پیچیده و سرویس‌های موبایلی جذاب و کارآ پشتیبانی و مدیریت کنند.

محوریت و مرکزیت موبایل به عنوان ابزاری برای ارتباطات و تعامل، لزوم این نکته را به وضوح نشان می‌دهد که باید موبایل را به عنوان محور استراتژی‌های گردشگری در حوزه دیجیتال قرار داد. این کار باید توسط تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان گردشگری به خوبی انجام شود، اما باید توجه داشت که با افزایش روز افزون تقاضا و وجود مشتریان حرفه‌ای در دنیای دیجیتال و سفر، اوج گرفتن در این فضای در حال تغییر و ایجاد تجربه موبایلی جذاب و پیشرفته و پیچیده، مطلقا کار ساده‌ای نیست.

قواعد راهبردی ارائه خدمات دیجیتال گردشگری

برای ساده کردن نگاه دست‌اندرکاران سفر و گردشگری در تمام سطوح و ایجاد دید صحیح در آنها در موضوع تکنولوژی‌های موبایلی، چارچوب‌هایی برای تدوین استراتژی در این زمینه تعریف می‌شود. این چارچوب‌ها، خطوط حمل‌ونقل و مدیریت‌های گردشگری و مقاصد را قادر می‌سازد بهتر متوجه شوند که چگونه باید عمل کنند و به چه نحوی سرمایه‌گذاری خود را موثرتر کنند و نیز چگونه خواسته‌های خود را در دنیای موبایل با توجه به خواسته‌هایشان از مشتریان و انتظارات درآمدی خود اولویت‌بندی کنند. همچنین این چارچوب‌ها به آنها کمک می‌کند که خود را بسنجند و میزان موفقیت خود را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها در این فضای رقابتی به دست آورند. در ادامه پنج قاعده راهبردی مهمی را که باید در ارائه سرویس‌های دنیای دیجیتال مورد توجه قرار بگیرند به‌صورت اجمالی و گذرا بررسی می‌کنیم.

بنیان

کاری را که انجام می‌دهید و سرویسی را که ارائه می‌کنید به درستی پایه‌ریزی کنید. سادگی و زیبایی و در عین حال کارآ بودن، نکات پایه‌ای در ارائه سرویس دیجیتال است.

درآمد (ایجاد بازگشت سرمایه از اپلیکیشن و سرویس مورد نظر)

اینکه بدانید چگونه ارزش هر تعاملی را با هر مشتری و مخاطبی از طریق موبایل و ابزارهای ارتباطی افزایش دهید و این افزایش ارزش را به سمت افزایش درآمد سوق دهید.

دریافت و مشغول شدن (مطمئن شدن به اینکه مخاطب، اپلیکیشن و سرویس مورد نظر را دریافت کرده و باز هم برای استفاده به آن بر می‌گردد)

ساختن و استفاده کردن؟ آیا به همین سادگی می‌توان به مساله نگاه کرد؟ واقعیت این است که ایجاد یک سرویس و ارائه آن در بازار تنها مرحله اول است. مطمئن شدن از اینکه مشتریان، سرویس شما را در بازار یافته و آن را دریافت کرده‌اند، به سرمایه‌گذاری و تلاش نیاز دارد. با این راه شما می‌توانید مطمئن شوید که به حدی از استفاده توسط مشتری که انتظارش را داشته‌اید دست پیدا کرده‌اید.

ماندگاری مسافر (تعامل مسافر با سرویس شما در هر مرحله از سفر و شخصی‌سازی سرویس)

ایجاد یک تجربه سفر جذاب از طریق سرویس موبایلی مربوط به سفر، روی هر ابزاری، در هر نقطه تماسی در طول سفر، کلید نگه داشتن مخاطب برای خود است.

موبایل در اوج

آخرین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد تکرار همیشگی و نشان دادن این موضوع است که موبایل همیشه در اوج قرار دارد و این اهمیت باید در اپلیکیشن به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد. توجه به قاعده‌های فوق می‌تواند شرکت‌های خدمات‌دهنده در زمینه گردشگری را در ارائه سرویس‌های موبایلی در دنیای دیجیتالی امروز، به هدف‌های بزرگ‌تری نائل کند.