ملیحه شریفی
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری

اگرچه تولید محتوای مناسب و موثر موضوع مهمی است، اما این مهم به تنهایی نمی‌تواند برای یک کسب‌وکار گردشگری نتایج مورد انتظار را به ارمغان بیاورد. آنچه نیاز است استراتژی قوی بازاریابی است که میان محتوا و هدفی که دنبال می‌کنید اتصال ایجاد کند. به‌رغم همه نکاتی که درباره اهمیت کیفیت محتوا در سئو (SEO) می‌دانید، داشتن استراتژی بازاریابی است که آگاهی از برند شما را در بازار افزایش می‌دهد؛ به‌خصوص اگر آن را به استراتژی بازاریابی مشتری خود نیز بسط دهید.

 

 

در آخرین پیمایشی که از سوی smart insights در زمینه بازاریابی دیجیتال در سال 2015 انجام گرفت، اولین اولویت، بازاریابی محتوا اعلام شد. این روزها نمی‌توان انتظار داشت تنها با ایجاد یک محتوای ساده، در فضای رقابتی جایگاه کسب و کار را حفظ کرد. همچنین اینکه در بلندمدت چطور این محتوا را ایجاد می‌کنید، چطور آن را توزیع می‌کنید، از کدام کانال‌ها برای توزیع استفاده می‌کنید و اینکه همه این موارد استراتژی برنامه بازاریابی شما را دنبال کنند، مولفه‌های مهمی ‌هستند که می‌تواند موجب تمایز کسب‌وکار شما از رقیبان شود. اما اکنون می‌خواهیم به نکات مهمی‌ که هر استراتژی بازاریابی محتوا باید آن را در بر داشته باشد، بپردازیم.

در ابتدا توجه داشته باشید که لازم است جست و جوهای خود را در اینترنت افزایش دهید. موضوعاتی که جست و جو کردید را به کلید واژه‌های طولانی‌تر اتصال دهید تا رقابت و میزان بالای جست‌و‌جوهای شما را نشان دهد. میزان فعالیت شما باید به قدری باشد که در رتبه‌های اول tourism industry media قرار بگیرید. محتوای خود را همزمان در همه کانال‌ها ارسال کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید، آگاهی از برند خود و لینک‌هایی که به کسب و کار شما بازمی‌گردد را افزایش دهید و در این میان اطمینان حاصل کنید که این محتوا به شکل گسترده‌ای توزیع شده است.

نکته دیگر این است که از خود بپرسید، چه نوع استراتژی محتوایی برای کسب و کار گردشگری خود دارید؟ آیا به صرف اینکه سایرین می‌گویند باید از این نوع بازاریابی نیز استفاده کرد، دست به تولید محتوا می‌زنید؟ آیا یک بسته ساده برای هتل یا کسب و کار گردشگری خود طراحی می‌کنید فقط چون به آن نیاز دارد یا هم‌اکنون در مجموعه شما وجود ندارد؟ زمانی که به ایجاد محتوا می‌رسید اجازه دهید استراتژی شما کاملا مشخص باشد. اجازه دهید اهداف شما کاملا قابل اندازه‌گیری و ارزیابی باشد.

لزوم توجه به بازاریابی اینترنتی

امروزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای یک کمپین تبلیغاتی موفق یک الزام به شمار می‌آید. زمانی که اولین بار در سال 2014 اسنپ چت اولین تبلیغ اینستاگرامی‌خود را منتشر کرد، شاهد ورود تبلیغات به عرصه شبکه‌های اجتماعی بودیم. پست‌های توییتری تبلیغاتی و تبلیغات ویدئویی با پخش خودکار که برای اولین بار در فیس‌بوک ظاهر شدند. همه اینها موجب انفجار تمایل به سمت استفاده از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی شد. به علاوه سهامداران شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر فشار زیادی را بر این وب‌سایت‌ها برای افزایش درآمد حاصل از تبلیغات برندهای مختلف و کسب و کارهای محلی وارد کرده‌اند. اوایل سال 2014 پیمایشی از سوی social.ogilvy.com منتشر شد که نشان می‌داد میزان محتوای ارسال شده در صفحه برندها در فیس‌بوک از 16 درصد به 6 درصد افت داشته است. این اتفاق تنها در دو سال رخ داده بود. این در حالی بود که حتی همین چند سال پیش، متخصصان رسانه‌های اجتماعی موفق شدند از این وب‌سایت‌ها برای بازاریابی صحیح کسب‌و‌کارشان از طریق ایجاد محتوای جالب و جذاب به جای استفاده از محتواهای تبلیغاتی و اغلب یک طرفه، استفاده کنند.

اما اکنون با اطمینان می‌توانیم بگوییم محتوای صرف، موضوع حائز اهمیتی نیست؛ موضوع اصلی این است که چگونه این محتوا را به تعداد بیشتری از کاربران هدف برسانید. علاوه‌بر اینکه محتوای شما برای مخاطب باید جذاب باشد، توزیع آن نیز باید به اندازه کافی گسترده باشد. به‌خصوص زمانی که چندان توسط دیگران به اشتراک گذاشته نمی‌شود. براساس آخرین آمار هر روز بیش از 500 میلیون توییت ارسال می‌شود. با این حجم عظیم داده، توییت‌های مربوط به برند شما به سادگی فراموش می‌شود؛ بنابراین دیگر بار که تصمیم گرفتید روی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است قبل از اینکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک گزینه کلیدی درنظر داشته باشید با متخصصان این زمینه مشورت کنید.

جدا از این موضوع که رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا لیستی از دنبال‌کنندگان (follower) جدید داشته باشید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهند. با تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، شما قادرید کاربرانی را که ترجیحات و علاقه‌مندی‌های خاصی دارند، مورد هدف قرار دهید. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند درهای جدیدی را به روی کسب و کار شما بگشایند تا شما بتوانید به کمک آن کسب و کارتان را به مشتری‌های جدید معرفی کنید و آگاهی از برند خود را در بازار افزایش دهید. هر نوعی از رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های بی‌شماری را برای تبلیغ برندها ارائه می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که با ارتقای استراتژی خود هنگام به اشتراک‌گذاری تبلیغ برای مشتریان هدف، از تمام توان رسانه‌های اجتماعی بهره بگیرید.