پایگاه معتبر «داو جونز» در گزارشی از روند ورود برندهای معتبر هتل‌سازی به بازار ایران نوشته است. این گزارش با ابراز اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های هتل‌سازی در اروپا در تلاش هستند هرچه سریع‌تر وارد بازار گردشگری ایران شوند، یادآور شده این برندها گوی سبقت را از شرکت‌های آمریکایی ربوده‌اند.

به گزارش «ایسنا» گزارشگر داو جونز اضافه کرده است: «با برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، بسیاری از شرکت‌های هتل‌سازی بین‌المللی مشتاق به حضور در بازار گردشگری ۸۰ میلیون نفری ایران هستند، اما در این میان کمپانی‌های آمریکایی با بلاتکلیفی قانونی در این‌باره مواجه هستند.» طبق این گزارش، نمایندگان گروه‌ هتل‌سازی آمریکایی هیلتون که به سرعت در حال رشد است و همچنین گروه هتل‌سازی ماریوت و چویس از اظهارنظر در این‌باره خودداری یا اعلام کرده‌اند که در حال مطالعه‌ ابعاد مختلف حضور در ایران هستند. الکس کایراکیدیس، مدیر گروه هتل‌سازی ماریوت در منطقه خاورمیانه و آفریقا در این‌باره گفته است: «ما به دقت مشغول بررسی شرایط تحریم‌های آمریکا و تغییراتی که در این تحریم‌ها ایجاد شده و همچنین ارزیابی فرصت‌های به‌وجود آمده ناشی از این تغییرات هستیم.»

در این میان دیگر کمپانی‌های هتل‌سازی زمان را هدر نمی‌دهند و گروه هتل‌های روتانا (ابوظبی)، آکور (فرانسه)، ملیا (اسپانیا) و همچنین گروه هتل‌سازی اشتاینگن برگر (آلمان) به سرعت در حال فعالیت برای ورود به بازار گردشگری رو به رشد ایران هستند. گای هاچینسون، رئیس گروه هتل‌های روتانا نیز اظهار کرده است: «همه در انتظار به ثمر رسیدن تغییرات بین‌المللی هستند و ما با تمام سرعت به سمت جلو می‌رویم. گروه هتل‌های روتانا مشغول ساخت چهار هتل در ایران است که اولین آن یک هتل ۵ستاره با ۳۶۲ اتاق است که سال آینده در مشهد افتتاح می‌شود.» او معتقد است شرایط کنونی در ایران شبیه به چین پیش از تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی است و اندکی زمان می‌برد تا همه درها باز و حرکت آغاز شود؛ اما زمانی که شروع شود حرکت سریعی خواهد داشت. بخشی از انگیزه این شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران، چشم‌انداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ میلادی در ایران است.

کریستوف لندس، رئیس هتل‌های آکور در ایران نیز معتقد است ایران دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه به سبب کمبود هتل از لحاظ کمی و کیفی است. وی تاکید کرده است: «ورود زودهنگام به بازار گردشگری ایران علاوه‌بر داشتن برخی مزیت‌ها، با چالش‌هایی نیز همراه است و هموار کردن مسیر برای سایر شرکت‌های خارجی بسیار دشوار خواهد بود. ما زمان زیادی را صرف توضیح چگونگی عملکرد توسعه گردشگری کردیم.»