کمک کپی‌های سه‌بعدی به دسترس‌پذیری گردشگری در اسپانیا

در سال ۲۰۱۵، پروژه نوآورانه‌ای برای نمایش ۶ تصویر سه‌بعدی منتخب از نقاشی‌های کلکسیون موزه پرادو که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اسپانیا است، اجرا شد. این تصاویر می‌توانند با دست لمس شوند و چشم‌انداز نوینی را به‌ویژه برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی هستند ارائه می‌کنند. علاوه‌بر این، به‌دلیل افزایش ارزش این نمایشگاه، ۳ مورد از این آثار در نمایشگاهی با اندازه واقعی خود به نمایش گذاشته شدند.

این کار نخستین اقدام درموزه پرادو بود که آثار هنری را برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی بودند، در دسترس قرار می‌داد. این نمایشگاه برای تمام مخاطبان گشایش یافت؛ از جمله کسانی که هیچ اختلالی در بینایی نداشتند و می‌خواستند تجربه احساسات جدیدی را از زاویه دید یک نابینا داشته باشند. این پروژه با استفاده از نوآوری و فناوری برای هنر و مسائل اجتماعی، در مورد مفهوم هنر برای همه مشارکت داشته است.

این نمایشگاه که از سوی بخش آموزش موزه پرادو و با حمایت بنیاد آکسا، ONCE (سازمان اسپانیایی نابینایی) و کمک و همکاری شرکت دوررو استودیوس برگزار شد، پیش‌تر در موزه هنرهای زیبای شهر بیلبائو اسپانیا به صورت ابتدایی آزمون شده بود و نتایج فوق‌العاده‌ای داشت. این تجربه که افراد نابینا یا کم‌بینا در آن از تصاویر سه‌بعدی لذت می‌بردند، برای برگزارکنندگان این موزه تاثیرگذار بود و علاوه‌بر آن دانش عمیق‌تر و پیچیده‌تری از اشیای هنری را نشان می‌داد.

پروژه موزه پرادو با همکاری متخصصان درمان اختلالات بینایی وابسته به ONCE که کیفیت اولیه این نمایشگاه را تضمین می‌کرد، توسعه یافت. حالا به گفته دست‌اندرکاران، این یک پروژه بلندمدت است که موجب می‌شود کارهای هنری نمایش داده شده در سال ۲۰۱۵ به حوزه آموزش موزه منتقل شوند یا بخشی از پروژه‌ای باشند که گروه‌هایی از افراد دارای برخی ناتوانی‌ها را به موزه پرادو می‌کشاند.

برای قابل دسترس کردن موزه برای همه، موزه پرادو و بنیاد آکسا، قطعات هنری را در شش شهر اسپانیا به نمایش خواهند گذاشت. در حال حاضر، در نهادهای فرهنگی مختلف اسپانیا، پیشنهادهای مشابهی با هدف پوشش دادن به مجموع حس‌های مختلف مانند بینایی و شنوایی در کنسرت‌ها، خوانش شعر در آهنگ‌های تصویری و بینایی و طعم در سلیقه غذایی مطرح شده‌اند. در این پرو‌ژه‌های جدید، رابطه میان بیان هنری و حس لامسه محدود به ایجاد مجسمه‌های سه‌بعدی یا نقش‌های برجسته موجود برای بازدیدکنندگانی شده است که اختلالات بینایی دارند. به این ترتیب اسپانیا توانسته است کیفیت خدمات خود به گردشگران دارای برخی ناتوانی‌ها را ارتقا بخشد و از آن طریق، بازدید از جاذبه‌های گردشگری اینچنینی را برای همگان دسترس‌پذیر کند.