حمله به توریسم فرانسه از 3 جبهه

گروه گردشگری، امیر شاملویی: برترین مقصد گردشگری جهان در سال‌های اخیر، اکنون با کاهش ۷ درصدی در شمار گردشگران ورودی‌اش روبه‌رو شده است. این کاهش در تعداد گردشگران فرانسه، پس از حملات تروریستی، هوای نامناسب و اعتصابات رخ داده است. ژان مارک آیرول، وزیرخارجه پیشین فرانسه با تایید این موضوع می‌گوید: «تعداد گردشگران فرانسوی از ماه ژانویه به این‌سو، ۷ درصد کاهش یافته است و گردشگران خارجی تحت‌تاثیر مسائلی نظیر حملات تروریستی، آب و هوا و اعتصابات بخش حمل و نقل قرار گرفته‌اند.» وی در ادامه می‌افزاید: «بدترین آسیب را در این خصوص پاریس متحمل شده است.»

سهم گردشگری در اقتصاد فرانسه

همه اینها درحالی رخ می‌دهد که فرانسه پیشتاز مقاصد گردشگری در جهان است. گردشگری حدود ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را دربرمی‌گیرد. این صنعت از حملات تروریستی داعش و تعطیلی فستیوال‌ها و سایر رویدادهای عمومی آسیب شدیدی را متحمل شده و همین امر دور ماندن گردشگران خارجی از این کشور را به همراه داشته است. وزیرخارجه پیشین فرانسه همچنین درباره عوامل اثرگذار بر این کاهش گردشگران اظهار می‌کند: «حملات بخشی از علل مربوط به آمار ناامیدکننده گردشگران را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب که، برای برخی مشتریان سفر به این کشور، به‌خصوص ثروتمندان یا آسیایی‌ها حس بروز خطر بر ورود آنها تاثیر منفی داشته است.» او یادآور می‌شود که مشکلات اقتصادی در کشورهایی همچون برزیل و روسیه نیز بر کاهش تعداد گردشگر ورودی به فرانسه موثر بوده است.

از سوی دیگر، تصاویر خیابان‌های سیل‌گرفته که در نتیجه ۵۰ روز بارش بیشتر در فصل دوم سال نسبت به سطوح طبیعی رخ داد، در کنار اعتصابات بخش عمومی در این زمینه نقش ایفا کرده است. پاریس به تنهایی دچار کاهش اشغال شبانه هتل‌های خود به میزان ۴/ ۱۱ درصد شده و از ماه ژانویه تاکنون زیان یک میلیارد یورویی را متحمل شده است. فرانسوا ناوارو، عضو هیات گردشگری منطقه می‌گوید: «ورود گردشگران ژاپنی به منطقه پاریس ۲/ ۴۶ درصد، ورود گردشگران روسی نیز ۳۵ درصد و ورود ایتالیا‌یی‌ها هم ۲۷ درصد کاهش داشته است.»

رقم کاهش گردشگران بین ماه ژانویه تا ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ حاکی از کاهش یک میلیون نفری است. پاریس سالانه میزبان ۱۶ میلیون گردشگر است و یکی از مقاصد بسیار محبوب توریستی در جهان محسوب می‌شود. برآورد می‌شودبا این افت شدید از نظر درآمدی در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، زیانی در حدود ۷۵۰ میلیون یورو به این کشور وارد کرده باشد. یکی از مقامات رسمی ارشد این اتفاق را یک فاجعه صنعتی قلمداد کرده است. فرانسه به‌شدت به صنعت گردشگری خود وابسته است که بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

ناتوانی یورو2016برای جبران خسارت

حدود نیم میلیون نفر در منطقه ایل دو فرانس که شامل پاریس نیز می‌شود، مشاغلی دارند که به گردشگری مربوط می‌شود و همین امر، گردشگری را به بزرگ‌ترین کارفرما در منطقه تبدیل کرده‌ است. اما این صنعت از زمانی که مردان مسلح وابسته به داعش شروع به عملیات تروریستی در این کشور کردند، افت شدیدی داشته است. این شهر درست در حال بهبود مجدد از وضعیت نابسامان خود از حملات تروریستی ژانویه سال ۲۰۱۵ بود که این حملات یکبار دیگر به وقوع پیوست. ارقام مربوط به گردشگری نشان‌دهنده این است که اشغال شبانه هتل‌ها در منطقه ایل دو فرانس نیز در نیمه نخست سال ۲۰۱۶حدود ۵/ ۸ درصد کاهش یافته است و در کنار کاهش ۵/ ۱۱ درصدی گردشگران خارجی و افت ۸/ ۴ درصدی در گردشگران فرانسوی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. دفتر گردشگری فرانسه می‌گوید که حتی میزبانی رقابت‌های فوتبال قهرمانی اروپا در جبران این کاهش شکست‌خورده و ناتوان بوده است. آمار ایل دو فرانس بیانگر این است که میزان ورود گردشگران چینی ۶/ ۱۹ درصد کاهش داشته و میزان ورود گردشگران ایالات‌متحده آمریکا نیز با افت ۷/ ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی همراه بوده‌ است.

سرمایه‌گذاری برای حفاظت از مشاغل گردشگری

فردریک والتو رییس هیات گردشگری منطقه پاریس معتقد است: «اکنون زمان آن رسیده که پی ببریم بخش گردشگری در حال وارد شدن به یک فاجعه صنعتی است. دیگر زمان آن نیست که کارزارهای ارتباطی برگزار کنیم، بلکه باید یک برنامه تسکین‌دهنده ایجاد کنیم.» آقای والتو همچنین درخواست کرده است که سرمایه‌گذاری عمده‌ای برای حفاظت از مشاغل در بخش گردشگری صورت گیرد و دولت و اتحادیه‌های تجاری باید از این موضوع پشتیبانی کنند.

در همین حال کلود راث، مدیرکل هتل ناپلئون نیز معتقد است که در کار خود به‌ویژه در مورد گردشگران ژاپنی و آمریکایی با کاهش تقاضا روبه‌رو بوده است. او می‌گوید پاریس اکنون پس از حملات تروریستی در این شهر به عنوان مکانی با امنیت کمتر دیده می‌شود. یک مالک مغازه فروش سوغاتی در نزدیکی دروازه پیروزی نیز می‌گوید: «این وضعیت ناشی از تروریسم است. هیچ‌کس این مساله را عنوان نمی‌کند اما همه اخبار را می‌بینند. ما کارت‌پستال‌ها و سوغاتی‌های کمتری در طول تابستان فروخته‌ایم.» یک شهروند دیگر نیز معتقد است که قطعا توریست‌های کمتری وارد شهر شده‌اند. وی می‌گوید این به‌دلیل حملات تروریستی از ماه نوامبر است و افراد پس از آن به این شهر نمی‌آیند. این امر همچنین موجب می‌شود که گردشگران اروپایی پول کمتری خرج کنند.

فرماندار منطقه ایل دو فرانس والری پکرس نیز در مصاحبه‌ای با فیگارو گفته بود که افت تعداد گردشگران، سیاست‌های اقتصادی را با نگرانی مواجه کرده است و حملات تروریستی اخیر دلیل اصلی آن بوده‌اند. اما وی همچنین اعلام کرده بود که پاریس باید همچنین روی این زمینه کار کند که چرا گردشگران زمان کمتری را در این شهر نسبت به لندن اختصاص می‌دهند و چگونه می‌توان کیفیت پیشنهادی برای بازدید از شهر پاریس را بهبود بخشید.

اما چنان‌که گفته شد، بخش گردشگری فرانسه همچنین از سیل و اعتصاباتی که رخ داده و عوارضی که در پی داشته‌اند نیز تاثیر پذیرفته است. در ماه نوامبر سال گذشته یک حمله تروریستی در پاریس روی داد که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد و بر کاهش گردشگران وارد شده به فرانسه اثر گذاشت. مقامات رسمی امیدوار بودند که این روند پس از میزبانی موفق رقابت‌های قهرمانی جام ملت‌های اروپا در ماه جولای سال جاری برعکس شود؛ اما درست چند روز پس از پایان این رقابت‌ها، یک تونسی‌تبار که مظنون به عملیات برای داعش بود، در روز جشن باستیل در نیس با عبور دادن کامیون از روی جمعیت موجب کشته شدن ۸۶ نفر شد. این حمله منجر به لغو شدن بسیاری از رویدادهای تابستانی به‌دلیل ترس‌های امنیتی شد. رکود در اروپا و فرانسه که رشدی در حدود صفر درصد برای اقتصاد این کشور در پی داشته در سال‌های اخیر معضلاتی برای آنان پدید آورده است.

گردشگری، فرانسه را از رکود نجات می‌دهد؟

گزارش‌ها حاکی از این است که فرانسه سومین اقتصاد بزرگ اروپا پس از بریتانیا و آلمان محسوب می‌شود، پیش‌تر سعی داشت از دوره طولانی رکود و بیکاری بالا بیرون بیاید و گردشگری با توجه به اهمیت آن در اقتصاد این کشور می‌توانست نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، اما با این وضعیت مشخص نیست راهکار آتی سیاستمداران این کشور دقیقا چه خواهد بود تا اثرات منفی وارد شده بر گردشگری این کشور و رکود و بیکاری را حل کنند. با این همه تحقیقاتی که کمیسیون سفر اتحادیه اروپا انجام داده است، چشم‌انداز حل مشکل بیکاری در این کشور را مناسب ارزیابی کرده و نشان می‌دهد گردشگری می‌تواند اندکی موجب کاهش این معضل شود. این گزارش البته تاکید می‌کند که در سایر زمینه‌ها نیز باید تدابیری اتخاذ شود.

علاوه‌بر این، فرانسه کشوری است که یکی از بیشترین میزان بازدیدها را در کل اروپا دارد. در سال‌های گذشته بیش از ۸۴ میلیون گردشگر به این کشور سفر کردند. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که این روند رو به رشد در سال ۲۰۱۶ نیز ادامه داشته باشد، اما وقایع تروریستی موجب شد تا چنان که گفته شد گردشگران خارجی کمتر به این کشور سفر کنند. از سوی دیگر هزینه‌هایی که صرف برقراری امنیت می‌شود، مخارج پرداختی از سوی مالیات‌دهندگان را بالا می‌برد. برای مثال در سواحل این کشور روزانه در حدود یک میلیون دلار مخارج افزایش پیدا کرده‌اند که در مجموع موجب شده فرانسه ۸۱۶ میلیون یورو در سال جاری برای تقویت امنیت خود بپردازد. این امر ضمن اینکه هزینه‌ها را بالا می‌برد، سودآوری این صنعت را کم می‌کند. اکنون باید منتظر ماند و دید که سیاستمداران و فعالان اقتصادی چگونه برای رفع این مشکل بزرگ اقدام می‌کنند.

حمله به توریسم فرانسه از 3 جبهه