صنعت گردشگری فرانسه که پربازدیدترین کشور جهان به شمار می‌رود، طی چند ماه اخیر به قربانی درجه اول حملات تروریستی تبدیل شده است. به گزارش «ایسنا» مسوولان گردشگری فرانسه تا اول ماه ژوئن از کاهش ۸/ ۵ درصدی مسافران هوایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده‌اند و وزارت اقتصاد فرانسه نیز از سقوط ۳۰ درصدی رزرو هتل‌ها در منطقه ریوار پس از وقوع حمله تروریستی در شهر نیس خبر داده است. به نوشته فایننشیال تایمز، پی‌یر فرانسوا ریولاکی، مدیر ارشد مالی خطوط هوایی ایر فرانس کیالام این هفته هشدار داد که فشار آشکاری روی فرانسه به عنوان یک مقصد گردشگری وجود دارد.

نقش گردشگری برای اقتصاد فرانسه که پربازدیدترین کشور جهان است، بسیار حیاتی است. صنعت گردشگری، سال گذشته میلادی ۸۳ میلیون نفر را از کشورهای خارجی به این کشور اروپایی جذب کرد و موجب اشتغال‌زایی برای بیش از ۲میلیون فرانسوی شد. ژان مارک آیرول، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این‌باره گفت: «نمی‌توانیم به خودمان اجازه عقب‌نشینی یا حتی رکود را در بخش گردشگری بدهیم.» رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا که موجب سقوط قابل توجه ارزش پوند شد، نیز کمکی به این وضعیت فرانسه نکرد و این کشور در حال حاضر برای انگلیسی‌ها گران‌تر از قبل شده است. پیش از حمله تروریستی اخیر در شهر نیس که به کشته شدن ۸۴ نفر انجامید، ضرر و زیان وارده به صنعت گردشگری فرانسه بیشتر محدود به جاذبه‌های مهم این کشور اروپایی بود و در ماه‌های آوریل و مه اقامت در هتل‌های پایتخت این کشور ۱۰ درصد در مقایسه با سال قبل، کاهش داشت.

با وجود این، آمار و ارقام جدید به وخامت هفته‌های پس از نوامبر سال ۲۰۱۵ و حمله تروریستی پاریس نیست که به کشته شدن ۱۳۰ نفر انجامید و میزبانی موفق رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بدون حملات تروریستی، امیدواری‌ها به بازگشت گردشگری فرانسه به حالت عادی را افزایش داده است. دنیس زانون، رئیس اداره گردشگری شهر نیس فرانسه نیز عنوان کرد: «پس از برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، تصور می‌شد همه‌چیز خوب است و زمان مناسبی برای بازدید از فرانسه است، اما این تصور دوام چندانی نداشت.» علاوه‌بر افزایش امنیت، دولت فرانسه با اعطای یک میلیون یورو به کمپین تبلیغاتی گردشگری در پاریس کمک کرده است. ژان فرانسوا مارتینز، دستیار شهردار پاریس در امور گردشگری در این باره گفت: «ما می‌خواهیم مردم بدانند که متوجه شرایط اضطراری در پاریس نخواهند شد. اما بنا بر اعلام برخی بازدیدکنندگان، اوضاع هنوز در شهر پاریس کاملا امنیتی است.»