مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری پس از واقعه فرودگاه استانبول از بازنگری قرارداد «ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در تورهای خروجی» و اصلاح برخی بندهای آن خبر داد.

به گزارش «ایسنا» ولی تیموری درباره خلأهای موجود در قرارداد قبلی که ظاهرا در نسخه جدید قرارداد بدون تغییر تکرار شده، گفت: «وقتی با وجود هشدارها و تذکرهای متعدد دستگاه‌های مختلف و اخطار درباره سفر به مقاصد بحرانی و ناامن، شخصی با علم به این قضیه همچنان ریسک سفر به آن منطقه بحرانی را می‌پذیرد، باید در زمان انصراف و لغو کردن تور، جریمه و خسارت این بی‌توجهی خود را بپردازد.»

براساس این گزارش، طبق ماده ۱۳ قرارداد جدید، در صورت انصراف کتبی گردشگر از همراهی گشت در تورهای غیرقابل تغییر و غیرقابل استرداد، از یک ماه تا سه هفته قبل از پرواز معادل ۱۰ درصد قیمت کل تور، از سه هفته تا یک هفته مانده به زمان اجرای تور، معادل ۲۰ درصد و در فاصله یک هفته تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز معادل ۳۰ درصد قیمت کل تور و در کمتر از ۷۲ ساعت قبل از پرواز معادل ۵۰ درصد قیمت کل تور به عنوان جریمه از کل مبلغ گشت کسر و مابقی وجوه به گردشگر پرداخت خواهد شد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ابراز امیدواری کرد نقایص این قرارداد در گام‌های بعدی بررسی و در قالب دستورالعمل بیمه و قرارداد ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری اصلاح شود. البته تیموری با اشاره به بازنگری برخی ماده‌ها، اضافه شدن تبصره‌ها، تکمیل شدن دستورالعمل بیمه تکمیلی و اجباری، قرارداد جدید را در راستای حفظ حقوق مصرف‌کننده (کارگزار و مسافر) و رفع خلأ قرارداد قبلی دانست. به گفته او، این قرارداد ۲۹ خردادماه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تمام استان‌های کشور ابلاغ شده که از آن زمان به بعد لازم‌الاجرا است و دفاتر خدمات مسافرتی ملزم هستند طبق این قرارداد رفتار کنند. تیموری افزود: «قرارداد جدید تجمیع دو قرارداد پیشین است که در گذشته یکی برای سفرهای خارجی و دیگری فقط برای مقصد امارات بسته می‌شد، اما اکنون دفاتر خدمات مسافرتی ملزم خواهند بود برای تمام گشت‌های خارجی از یک قرارداد تیپ استفاده کنند.»