گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی از همه تجار ایرانی مقیم خارج دعوت کرد تا در بخش صنایع دستی ایران فعال شوند. مسعود سلطانی‌فر از ارائه وام ارزان‌قیمت به صادرکنندگان صنایع دستی خبر داده و گفته است: «صادرات صنایع دستی ایران در برنامه ششم به مرز یک میلیارد دلار خواهد رسید.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین اظهار کرده که ایران، چین و هند سه قدرت بزرگ صنایع دستی دنیا هستند اما ایران صنایع دستی لوکس را به فروش می‌رساند.

این اظهارات سلطانی‌فر درحالی مطرح می‌شود که رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران با اشاره به اینکه مطالبات فعالان صنایع‌دستی مورد توجه قرار نگرفته، به «ایسنا» گفته است: «مطمئنا این ماه عسلِ بخش خصوصی با دولت اگر با همین روند پیش برود، به پایان می‌رسد. ما احساس می‌کنیم دولت در شرایط بدی مملکت را تحویل گرفت و سعی می‌کنیم که با آن تعامل داشته و حمایت کنیم، اما مطالبات خودمان را داریم و بهتر است سعی کنیم حوصله دیگران سر نرود، زیرا اگر این رابطه‌ تعامل به هم بخورد، به نفع هیچ‌کس نیست.»

مجیدرضا حریری، ضمن تاکید بر اینکه حوزه ما سیاست نیست و به شکل تخصصی در حوزه اقتصادی فعال هستیم، افزوده است: «آنقدر که همه چیز به سیاست آمیخته است، سعی می‌کنیم آرام‌تر حرکت کنیم تا دولت فضای سیاسی مناسب را داشته باشد، سپس مطالبات خود را در حوزه اقتصادی مطرح کنیم.»

به گفته این فعال بخش خصوصی، یکی از وظایف اصلی انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی، مطالبه‌گری است؛ این درحالی است که این انجمن هنوز به صورت جدی مطالبه‌گری نکرده است. وی تاکید کرد: «ما از نزدیک شاهدیم که دست معاونت صنایع دستی بسته است. اگر دست معاونت را باز نکنند، مطالبه‌گری ما از نهاد بالاتری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت می‌گیرد.» نایب‌‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داده است: «ما فعلا در حال تعامل با سازمان هستیم، زیرا می‌دانیم معاونت صنایع دستی با عشق و علاقه در این حوزه فعالیت می‌کند. اما همه باید این موضوع را درک کنند که صنایع دستی تنها تجارت، بازرگانی و تولید نیست. بخشی از آن هویت و فرهنگ ماست. بودجه فرهنگی بسیاری در سازمان‌های متفاوت هزینه می‌شود؛ اما آیا یک تابلوی صنایع‌دستی «وان یکاد» تبلیغ اسلام در بازارهای دیگر محسوب نمی‌شود؟» حریری با خاطرنشان کردن اینکه انجمن تحت مدیریتش، در حال درست کردن زیرساخت‌ها است، یادآور شده: «به محض اینکه ببینیم اجازه نمی‌دهند معاونت صنایع دستی به مطالبات ما پاسخ درستی دهد، قطعا از کسانی که این اجازه را نمی‌دهند مطالبه‌گری می‌کنیم.» رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران ضمن تاکید بر این موضوع که قدرت هیچ‌کس در این مملکت نباید از بخش خصوصی بیشتر باشد نیز گفته است: «ما با اتکا به سخنان مسوولان مملکت که تشخیص داده‌اند اقتصاد پویا نمی‌شود مگر آنکه بخش خصوصی دست بازتری در آن داشته باشد، حرکت می‌کنیم. ما معتقدیم باید بدنه انجمن را گسترش دهیم و بعد از سازماندهی آن، اقدامات دیگر را انجام دهیم. متاسفانه ساختار درست در صنایع دستی وجود ندارد و این کار را نمی‌توان طی یک یا دو روز انجام داد.»

کیفیت تجار صنایع‌دستی، مهم‌تر از کمیت

حریری وظیفه حاکمیت و تشکل‌ها را ایجاد محیط‌هایی دانسته که آدم‌ها بتوانند در آن توانمندی‌های خود را بروز دهند و گفته است: «ما در انجمن صادرکنندگان به دنبال ایجاد فضای کسب و کار هستیم. هم‌اکنون در حال شناسایی تُجار هستیم و تا چند ماه آینده برنامه‌های آموزش بازاریابی را برای آنها برگزار می‌کنیم، زیرا کار انجمن صادرکنندگان همین است و به عبارتی تجارت در کشور ما یک کار سنتی محسوب می‌شود.»

این فعال بخش خصوصی، در پاسخ به اینکه تاکنون انجمن صادرکنندگان چه تعداد از تولیدکنندگان صنایع‌دستی که توانایی تجارت را دارند شناسایی کرده، بیان کرده است: «مشکل اینجاست که همه از ما توقع دارند عدد ۳۰ را تبدیل به ۵۰ کنیم؛ زیرا در کشور ما همه‌چیز کمی دیده می‌شود. من به کمیت‌ها اعتقادی ندارم و برایم کیفیت مهم است، بنابراین دقت و کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنم.» رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی ادامه داده: «آنچه به اتفاق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعهد کرده‌ایم، این است که برای برنامه ششم توسعه، صادرات فعلی صنایع دستی را به یک میلیارد دلار برسانیم. قطعا این اتفاق در سال اول و دوم رخ نمی‌دهد و معتقدیم این کار طی یک فرآیند شدنی است.» او خاطرنشان کرده است: «ما باید با دنیا ارتباط بانکی داشته باشیم تا بازارهای جدید را به دست بیاوریم؛ در غیر این صورت همچنان باید تنها به صادرات با افغانستان و عراق و کشورهای همسایه ایران اکتفا کنیم.» حریری با بیان اینکه اگر به دنبال بازارهای جدید هستیم، باید کسانی که وظیفه این کار را دارند بستر لازم را فراهم کنند تا ما بتوانیم از طریق بانکی تجارت صنایع دستی را انجام دهیم، یادآور شده: «هنوز اتفاق خاصی پس از به ثمر نشستن مذاکرات هسته‌ای در حوزه صادرات صنایع دستی رخ نداده است.» به اعتقاد حریری، اتفاق خاص چند جنبه دارد؛ یا باید کمی خوش‌بین باشیم و تلاش کنیم یا باید مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم و بتوانیم با اقتصاد دنیا ترکیب شویم که این البته کار دشواری است و نیاز به تصمیمات مقامات سیاسی کشور دارد. این فعال بخش خصوصی در پایان تاکید کرده است: «تبعات تصمیمات سیاسی دیگران یقه ما را که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنیم، می‌گیرد.»