کاهش قیمت جهانی نفت وتنزل درآمد کشورهای خاورمیانه سبب کاهش درآمد گردشگری درمانی درکشورهای آسیایی و تمرکز این کشورها بر بازارهای جایگزین شده است. کاهش قیمت نفت که به ضعف اقتصاد و درآمدهای مالی در بیشتر کشورهای خاورمیانه منجر شده، بر گردشگری درمانی برخی کشورهای آسیایی ازجمله تایلند که با کاهش درآمد بیمارستان‌های برترش مواجه شده، اثر منفی گذشته است. هرچند که دولت اعلام کرده طی برنامه‌ای ۱۰ ساله درصدد افزایش سطح درآمد این بخش از گردشگری است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از بانکوک‌پست، رکود بازار جهانی نفت وکاهش قیمت‌ها که اثر مستقیمی بر کسب و کار کشورهای خاورمیانه داشته هم‌اکنون با لغو سفر بسیاری از مسافران درمانی از این منطقه، سبب سقوط سهام موسسات درمانی و بیمارستان‌های تایلند شده است. این درحالی است که طی هفت سال گذشته سهام بخش درمان و پزشکی در تایلند به یُمن گردشگری درمانی با بیش از ۸۰۰ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده درسال گذشته، حدود ۳/ ۱ میلیون تا ۸/ ۱ میلیون گردشگر با هدف دریافت خدمات پزشکی به تایلند سفر کردند. این بخش از گردشگری درسال ۲۰۱۴ نیز بیش از ۳ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است. طبق همین گزارش‌ها، ۶۷درصد از درآمد بیمارستان‌های ارائه‌دهنده گردشگری درمانی در ۴ ماه نخست ۲۰۱۶ نیز از طریق جذب گردشگر و بیماران خارجی به‌دست آمده است. طبق گزارش‌های موجود، سهام این بخش در بازاربورس و اوراق بهادار تایلند، همزمان با کاهش تقاضا از آوریل گذشته به میزان ۶/ ۲ درصد کاهش یافته است.

دراین میان، مهم‌ترین و شاخص‌ترین بیمارستان بانکوک که به عنوان پدربزرگ همه بیمارستا‌ن‌های بین‌المللی این کشور شناخته می‌شود با کاهش۱۷ درصدی از ماه مارس گذشته مواجه شده و این مصادف است با کاهش شمار بیماران از کشور امارات که دومین منبع وبازار بزرگ تامین گردشگر درمانی خارجی است. فعالان بازار بورس تایلند پیش‌بینی کرده‌اند که این بیمارستان با توجه به چشم‌انداز ضعیف اقتصادی در منطقه خلیج‌فارس و افزایش رقابت دراین صنعت به دلیل فعالیت بیمارستان النور ابوظبی، با کاهش درآمدی حدود ۸ تا ۱۳ درصد از سال۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مواجه شود. این درحالی است که اقتصاد امارات از اواسط سال ۲۰۱۴ همزمان با تنزل قیمت نفت دچار آسیب شده است.

طبیعی است که دیگر بیمارستا‌ن‌های تایلند نیز درفشار هستند. به‌عنوان نمونه گروه خدمات درمانی «چیانگ مای رام» در۳ماه نخست سال جاری، با کاهش۴۱ درصدی سود خود مواجه بود. این مشکلات از آن‌رو اهمیت بیشتری دارد که دولت تایلند با اذعان به اهمیت این بخش، برنامه‌ای ۱۰ ساله را برای حمایت از گردشگری سلامت ارائه و مورد اجرا گذاشته است. در چنین شرایطی مقامات تایلند اعلام کرده‌اند که درصورت ادامه روند کاهش متقاضیان از منطقه خلیج‌فارس، تمرکز خود را به جذب گردشگران کشورهای میانمار، چین، لائوس، کامبوج و ویتنام افزایش می‌دهند. درهمین راستا مدت اقامت برای گردشگران درمانی کشورهای یاد شده به ۹۰ روز افزایش یافت.