چگونه برای گردشگران نسل هزاره بازاریابی کنیم؟

مهدی نوابی

عضو جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک

امروزه یکی از بحث‌های روز دنیا در مجامع مختلف بحث و مذاکره در مورد «نسل هزاره» است. بالطبع دست‌اندرکاران و متخصصان امر بازاریابی صنعت گردشگری نیز به این نسل به‌عنوان یک اولویت نگاه می‌کنند. دلیل این توجه چیست؟ دلیل آن، تاثیرگذاری این گروه روی دیگر گروه‌ها است که ما را شیفته و مجذوب خود کرده است و به قطع و یقین همه به دنبال آن هستند که راه درست را برای دستیابی به آنها فراهم کنند.

 

برای شناخت درست این مسیر ابتدا باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم؛ اساسا «نسل هزاره» چه کسانی هستند؟ نسل هزاره یا نسلY نسلی است که پس از نسلX و پیش از نسل Z زاده شده‌اند. حد فاصل تولد این نسل از سال ۱۹۸۰ میلادی تا ۲۰۰۰ میلادی است؛ کسانی که در حال حاضر بین ۱۵ تا ۳۵ سال دارند. اهمیت آنان در این است که به شدت روی اطرافیان تاثیرگذار هستند. نسل هزاره، اولین نسلی هستند که والدینشان از آنها کمک می‌گیرند و به شدت به فناوری دیجیتال وابسته‌اند. اما چرا نسل هزاره برای صنعت گردشگری مهم است؟ دلیل این اهمیت آن است که این نسل به سفر به‌عنوان یک حق طبیعی در زندگی نگاه می‌کند و طبق تحقیقات موسسات مطالعاتی، این گروه سنی بیش از هر گروه دیگری در دنیا به سفر مشغول هستند. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۰ این نسل به‌تدریج بیشترین سهم از هزینه‌های انجام‌شده در سفر را در دنیا از آن خود کرده باشد و شاید حتی بیش از نیمی از این هزینه‌ها به این گروه اختصاص یابد. بنابراین با توجه به این موضوع، اهمیت پرداختن به این نسل به خوبی مشخص می‌شود. از ویژگی‌های بارز نسل هزاره در دنیا این است که آنها به دنبال تجربیات نو و دستیابی به چیزهای ناملموسی هستند که در حالت عادی زندگی روزانه آنان وجود ندارد. آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر از این نسل، ۶ نفر ترجیح می‌دهند پول خود را در ازای دریافت یک تجربه نو هزینه کنند تا برای خرید یک جنس مادی. سوالی که طبیعتا اکنون مطرح می‌شود این است که چگونه باید روی این نسل بازاریابی انجام داد؟

چهار ویژگی نسل هزاره

به نظر می‌رسد چهار ویژگی مهم در مورد این نسل صدق می‌کند. برای بازاریابی باید ابتدا به این ویژگی‌ها توجه شود:

- صحت و اعتبار: این نسل مسافرانی هستند که به دنبال تجربیات خوب، درست و معتبر بومی و منطقه‌ای هستند.

- تجربه: این نسل از گردشگران، می‌خواهند هر تجربه منحصربه‌فردی را لمس کنند، استشمام کنند، احساس کنند و لذت ببرند. آنها برای چالش‌های جدید در محیط‌های جدید ارزش قائلند و همیشه به دنبال تفاوت هستند.

- شخصی بودن: زمانی که برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنند به دنبال گزینه‌های شخصی‌سازی‌شده هستند تا بتوانند تجربیاتی را که با روحیات خودشان تطابق بیشتری دارد خلق کنند.

- زندگی آنلاین: نسل هزاره به‌طور دائم از اینترنت استفاده می‌کنند و تمام مواردی که اتفاق می‌افتد و مخصوصا آنچه در سفر پیش می‌آید را در صفحات اجتماعی خود ثبت می‌کنند.

تمایل گردشگران این نسل به داشتن تجربه نو و منحصربه‌فرد در کنار علاقه آنها به استفاده از اینترنت در کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ خود را نشان داده است. بزرگ‌ترین و جدیدترین کمپین بازاریابی شرکت AirBnb یکی از آنهاست؛ کمپین معروف به «Live There» یا به زبان ما «در آنجا زندگی کن». طبق گزارش‌های این شرکت، ۸۶ درصد از کاربران AirBnb از این کمپین به‌دلیل علاقه‌شان به درک هرچه بیشتر زندگی جامعه محلی استفاده کردند. در این کمپین به‌طور نمونه توصیه‌ها به این صورت است؛ «به پاریس نروید» بلکه «در پاریس زندگی کنید». این موضوع تشویق به تجربه زندگی در کنار جامعه محلی را به همراه ملزومات آن در اختیار گردشگر قرار می‌دهد. این کمپین در کنار یک ویدئوی انگیزشی ۶۰ ثانیه‌ای، ۳ ویژگی جدید را نیز در همان راستا در اختیار مخاطب قرارداده است:

- کتابچه راهنما: که بر خلاف سایت TripAdvisor و مانند آن، توسط جامعه محلی آماده و تکمیل شده است.

- تطبیق: که به مخاطب اجازه یافتن مکان‌هایی منطبق‌تر با تمایلات خود می‌دهد.

- همسایگی: که اجازه می‌دهد افراد نقاط مورد نظر و مطابق میل خود را رزرو کنند.

همان‌گونه که بیان شد مشاوران و برنامه‌ریزان بازاریابی مقاصد گردشگری و فعالان این عرصه، در فضای مجازی در برنامه‌ریزی‌های خود به چهار ویژگی مورد اشاره این نسل توجه شایانی کرده‌اند. انتظار می‌رود در کشور ما نیز این ویژگی‌ها برای جذب مسافر داخلی و خارجی به مقاصد گردشگری مورد توجه قرار گرفته و طبق آنها برنامه‌ریزی‌های هدفمند انجام و اجرا شود.