یک سازنده تبلیغات گردشگری با ساخت یک ویدئو ضمن به‌کارگیری جملات معکوس، به تبلیغ گردشگری ایران پرداخته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» این ویدئو که با عنوان «به ایران سفر نکنید!» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، با شکستن کلیشه‌های منفی، جاذبه‌های گردشگری ایران را به تصویر کشیده است. به گزارش «ایرنا» تارنمای هفته‌نامه فرانسوی لو پوئن در مورد این فیلم نوشته است: «بنجامین مارتینی که در سفر دو هفته‌ای خود عمیقا تحت‌تاثیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته، با ویدئویی شگفت‌آور به کشورش بازگشته است. این فیلمساز و عکاس متخصص فیلم‌های کوتاه و غیرمنتظره به همراه دوستش باتیست لو بیان در اوایل سال‌جاری میلادی درحالی‌که تلاش می‌کردند مقصد ویژه‌ای برای سفر بیابند، ایران را انتخاب کردند.»

به گفته آنها، مهمان‌نوازی ایرانی نخستین ویژگی‌ای بود که به محض ورود به تهران با آن مواجه شدند. مارتینی با اشاره به اینکه رفتار گرم با مهمان ویژگی کشورهای شرقی است، گفته است: «مهمان‌‌نوازی ویژگی ایرانیان است. در بسیاری از کشورها به گردشگران به‌عنوان منبع درآمد نگریسته می‌‌شود، اما ایرانیان بسیار بیش از آنچه دریافت می‌کنند، می‌بخشند.»طبق این گزارش، این دو فرانسوی زمانی که در ایران به چای و غذا دعوت می‌شدند، بی‌وقفه در مورد تصویر ایران و ایرانی نزد فرانسویان مورد سوال قرار می‌گرفتند.

این مستندساز همچنین با اشاره به مخارج اندک سفرش به ایران گفته است: «غالبا هیچ وجهی از ما برای اقامت گرفته نمی‌شد و تنها خرید ما، هدایایی برای میزبان‌ها بود.» این گزارش یادآور شده که گردشگران فرانسوی در این سفر از شیراز، تخت جمشید، مناظر زیبای طبیعی، پیست‌های اسکی و بیایان‌هایی چون کویر مرنجاب بازدید کردند. آنها همچنین به اصفهان و مراکز گردشگری آن نیز سفر کردند. مارتینی تاکید کرده است: «پیش‌تر به ما اطمینان داده بودند که ایران کشوری مسلمان اما بسیار مدرن‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم.» او خاطرنشان کرده که این تصاویر، تجربه واقعی‌اش از سفر به ایران بوده است. براساس این گزارش، این ویدئو با تصاویری از بیابان‌های ایران، تپه‌های شنی و کویر مرنجاب آغاز می‌شود و سپس با نقش بستن عبارت «ایران یک بیابان بزرگ است»، کوه‌های پربرف و پیست‌های اسکی برای شکستن این کلیشه به تصویر در‌می‌آید و به این ترتیب تنوع جغرافیایی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

پس از آن نیز کلیشه‌هایی چون «معماری ایران بسیار ابتدایی است»، «ایران امن نیست» و «ایران غذای محلی ندارد» با تصاویری بدیع از معماری ایرانی و اسلامی، تصویر جوانی که روی چمن‌های یک پارک دراز کشیده است و با تصاویری از غذاهای ایرانی، شکسته می‌شود. این فیلم که با عبارت «به ایران سفر نکنید...» آغاز می‌شود، با جمله «ممکن است بهترین سفر زندگی‌تان باشد» پایان می‌یابد. برای دیدن این فیلم می‌توانید به کانال صفحه گردشگری روزنامه «دنیای اقتصاد» در تلگرام به آدرس
DonyayeEghtesad_Tourism @ مراجعه کنید.