رئیس کانون سراسری راهنمایان کشور از سه‌گانه‌ای برای معرفی قشم خبر داد که شامل جشنواره بلاگرها، استارت آپ گردشگری در مهر ماه امسال و اولین همایش دوسالانه اکوتوریسم پایدار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش نورآقایی در نشست خبری اولین جشنواره سفرنامه‌نویسی بلاگرها که در قشم برگزار خواهد شد، گفت: «معتقدیم ایران می‌تواند از ظرفیت بلاگرها برای معرفی جاذبه‌های خود استفاده کند؛ ظرفیتی که از آن تاکنون بهره‌ای نبرده است و این در حالی است که کشورهای دیگر در این زمینه فعالیت زیادی می‌کنند. مثلا در دوبلین، کره‌جنوبی، لاس وگاس، سوئیس و تایلند این جشنواره‌ها برگزار می‌شود.» نورآقایی تصریح کرد: موضوع سفرنامه‌نویسی در قشم آزاد است و این جشنواره شاید تنها مسابقه‌ای باشد که پشتیبان آن، هزینه شرکت‌کنندگان را می‌دهد. به همین دلیل از بلاگرها خواسته شده که به نقاط مختلف قشم بروند و از روستاها و جاذبه‌های آن دیدن کنند.

شادی گنجی فعال در حوزه سفرنامه‌نویسی، گردشگری و باستان‌شناسی نیز در ادامه درباره جزئیات برگزاری جشنواره گفت: «ابتدا در یک جلسه توجیهی، درباره روند برگزاری برنامه توضیحاتی داده می‌شود و البته باید توضیحات مربوط به موسسه کانادایی را که قرار است به ۱۰ نفر ازبرگزیدگان جشنواره مدرک بین‌المللی نیز بدهد، به شرکت‌کنندگان منتقل کنیم؛ چرا که آنها برای خودشان استانداردهایی دارند که اگر این استانداردها در سفرنامه‌های ایرانی‌ها رعایت شود، موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند.» وی ادامه داد: «بلاگرها می‌توانند به جزیره قشم، هنگام و هرمز بروند، پس از ۴۸ ساعت آنها فرصت آپدیت کردن سفرنامه‌های خود را دارند و بعد از ۲۴ ساعت داوران به بررسی سفرنامه‌ها و انتخاب برگزیدگان می‌پردازند. در روز خلیج‌فارس نیز جوایز برگزیدگان اهدا خواهد شد.»

باقری‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم نیز در‌ این نشست، قشم را جزیره‌ای محروم دانست؛ آن هم در شرایطی که امکانات خدادادی و استراتژیک زیادی دارد و از ۲۲ کشور مستقل در دنیا بزرگ‌تر است و دو و نیم برابر بحرین و دو برابر سنگاپور و بزرگ‌ترین جزیره مستقل دنیا است. وی خاطرنشان کرد: «این جزیره از لحاظ منابع و ذخایر عظیم و طبیعی در حوزه اکوتوریسم و گردشگری بسیار غنی است. بنابراین باید بیش از پیش آن را معرفی کرد.» براساس این گزارش، اولین جشنواره سفرنامه‌نویسی بلاگرها در قشم با هدف استفاده از ظرفیت وبلاگ‌نویسی و انتشار مطالبی درباره جاذبه‌های گردشگری این جزیره در فضای مجازی همزمان با روز خلیج‌فارس برگزار می‌شود. این برنامه که با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت قشم و کانون سراسری انجمن‌های راهنمایان گردشگری از روز ششم تا یازدهم اردیبهشت ماه همزمان با روز خلیج‌فارس برگزار می‌شود، با هدف تولید محتوا درباره گردشگری قشم و ژئوپارک در فضای مجازی خواهد بود.