دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری چین که به مدت سه روز در شهر پکن پایتخت چین برپا بود در حالی به پایان رسید که به گفته فعالان بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه نمایندگان شرکت‌های گردشگری چین و ترکیه و چند کشور دیگر با حضور در غرفه ایران برای اعزام توریست‌های خود به کشورمان ابراز علاقه کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اهمیت نمایشگاه گردشگری چین از این رو است که این کشور سالانه قریب به 100میلیون گردشگر اعزام می‌کند؛ چه اینکه به گفته برخی حاضران ایرانی در همین نمایشگاه درخواست‌های زیادی برای سفر به ایران اعلام شده است.

حالا به گفته عباس اشرف واقفی، یکی از فعالان خصوصی حاضر در این نمایشگاه، چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گردشگر می‌تواند در رونق این صنعت در ایران بسیار سودمند باشد. به گزارش «ایرنا» او خاطرنشان کرد که چین پتانسیل زیادی برای ورود به بازار گردشگری ایران دارد و یکی از دلایل مهم آن ویژگی‌های فرهنگی مشترک میان دو ملت و همچنین تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراوانی است که ایران و چین از سال‌های گذشته با یکدیگر داشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: «از آنجایی‌که این همکاری‌ها روز به روز در حال گسترش است، صنعت توریسم و گردشگری نیز می‌تواند در این بین از جایگاه خاصی برخوردار شود.

هم اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور قابل توجه است و در صورت توجه و همت سازمان‌های ذی‌ربط به بخش گردشگری می‌توان شاهد درآمدزایی قابل توجهی در این حوزه بود.» واقفی وجود جاده ابریشم را نماد همکاری دو کشور از گذشته‌های دور عنوان کرد و تاکید رئیس‌جمهوری چین بر احیای این جاده را نشان‌دهنده اهمیت این موضوع دانست. امیرحسین جعفری، مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های گردشگری و یکی دیگر از نمایندگان بخش خصوصی کشورمان در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تورهای خروجی پکن نیز نمایشگاه پکن را آغاز خوبی دانست که آژانس‌های مسافرتی و گروه‌های گردشگری چین بتوانند با بازارهای سفر به ایران و خدمات گردشگری آن آشنا شوند. به گفته وی، کشور چین با داشتن حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، بازار خوبی است که بتوان گردشگران آن را برای ایران جذب کرد. از سال گذشته و بر اساس آماری که منتشر شده، حدود ۱۰ هزار چینی به ایران و بالغ بر ۸۰ میلیون چینی برای جهانگردی از کشورشان خارج شدند و ما باید حتما سهم مناسبی از این بازار را به خود اختصاص بدهیم.

براساس این گزارش، یکی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه تخصصی گردشگری «خروجی چین» (COTTM) حضور حدود ۱۰۰ کشور در آن است که جدیدترین و آخرین متدهای این صنعت را برای نمایش عرضه کردند تا بتوانند سهم بیشتری از گردشگران دنیا به‌ویژه جمعیت میلیاردی چین را به خود اختصاص دهند. همچنین به گواه حاضران در نمایشگاه، توجه ویژه به ایران و جاذبه‌های گردشگری آن بر خلاف دوره‌های قبل، از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه بود و آنها دلیل آن را شرایط ویژه‌ای می‌دانستند که خاورمیانه و برخی کشورهای توریست‌پذیر این منطقه به‌دلیل مناقشات سیاسی و تروریستی درگیر آن هستند. فعالان گردشگری ایران حاضر در این نمایشگاه با هزینه‌های شخصی و بدون کمک سازمان‌های ذی‌ربط، با شرکت‌کنندگانی رقابت کردند که با دستی پرتر نسبت به ایران در این دوره حضور یافته بودند.