دنیای اقتصاد، اصفهان: نخستین تونل آکواریوم کشور در حالی افتتاح شد که به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بهره‌برداری از چنین طرحی‌هایی باعث افزایش جذب گردشگر داخلی و خارجی می‌شود و این موضوع می‌تواند به اقتصاد استان و شهر اصفهان کمک کند.تونل آکواریوم ناژوان به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور به صورت مشارکتی با سرمایه‌گذار خارجی در مساحتی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۶ متر زیرزمین احداث شده است. این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم پنج تا ۱۰ متری است و به صورت دنیای ۳۵ متری زیرآب، حجم هزار و ۸۰ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیاب‌ترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند. در این تونل آکواریوم از پنج اقیانوس دنیا گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره دریایی و... به نمایش گذاشته می‌شوند. مسعود سلطانی‌فر در حاشیه افتتاح نخستین تونل آکواریوم کشور و باغ خزندگان اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان توانسته اقدام جدیدی را رقم بزند، گفت: «همان‌طور که اصفهانی‌ها در خیلی از امور پیشگام بودند و خلاقیت خاص خودشان را داشتند، شهرداری اصفهان نیز در زمینه گردشگری و تفریحی پیشگام است.» معاون رئیس جمهوری با نوآورانه خواندن این طرح، تصریح کرد: «شاید نمونه‌های این حیوانات را به صورت پراکنده داشته باشیم، ولی تاکنون چنین مجموعه جامع و کاملی را در سطح کشور نداشتیم و این اقدام برای نخستین بار در اصفهان انجام شده است.» وی خاطرنشان کرد: «مجموعه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و طبیعی اصفهان به افزایش مدت زمان ماندگاری و اقامت گردشگران در شهر اصفهان کمک می‌کند.» سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ایجاد امکانات تفریحی و گردشگری می‌تواند به توسعه ورود گردشگر کمک کند، افزود: «امسال برای سفرهای نوروزی سال ۹۵ شعار «جهانگردی را با ایرانگردی آغاز کنید» انتخاب شده تا هموطنان بیش از پیش به جاذبه‌های داخلی توجه داشته باشند.»

اصفهان الگوی پروژه‌های گردشگری شود

همچنین در این مراسم استاندار اصفهان با تاکید بر پیشتازی این استان در بسیاری از زمینه‌ها، بهره‌برداری از نخستین پروژه‌ها در طول سالیان گذشته در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و... را مصداقی بر این ادعا دانست و گفت: «پروژه‌های تفریحی و فرهنگی اصفهان می‌تواند الگویی برای دیگر استان‌ها شود. اصفهان در اجرای پروژه‌های تفریحی و فرهنگی شهری نیز دارای رتبه اول کشور است.» رسول زرگرپور با بیان اینکه از این پس همه اولین‌ها در اصفهان خواهد بود، تصریح کرد: «باغ پرندگان، باغ گل‌ها، باغ خزندگان و آکواریوم بزرگ خاورمیانه نیز برای اولین بار در اصفهان ایجاد شده است.» در همین حال شهردار اصفهان نیز یکی از برنامه‌های مهم شهرداری را افزایش جاذبه‌های شهر اصفهان برشمرد و افزود: «در این راستا اولین تونل آکواریوم کشور با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی احداث شده است.» مهدی جمالی نژاد خاطرنشان کرد: «پروژه آکواریوم ناژوان در مدت زمان اندک از سوی شرکت خارجی انجام شد. این مشارکت باعث می‌شود همکاری با بخش خصوصی توسعه یابد و راهکارهای آن تبیین شود. احداث آکواریوم ناژوان حرکت جدیدی است تا در کنار جاذبه‌های تاریخی و معنوی، جاذبه‌های مدرن را نیز داشته باشیم.» به گفته وی، این مشارکت نشان می‌دهد پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران شعار نیست، بلکه یکی از رویکردهای اصلی شهرداری اصفهان است.

شهردار اصفهان همچنین از برنامه‌ برای افزایش مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تمام عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی خبر داد و با اشاره به شعار گردشگری کشور مبنی بر اینکه «جهانگردی را از ایرانگردی آغاز کنیم»، ابراز امیدواری کرد که اصفهان بتواند ایرانگردی را به سمت اصفهان‌گردی سوق دهد. جمالی‌نژاد همچنین با بیان اینکه شهرداری در نظر دارد در کنار برنامه‌های متنوع، محیطی با نشاط را برای شهروندان و گردشگران مهیا کند، افزود: «هدف از ایجاد جاذبه‌های گردشگری این است که خود شهروندان اصفهانی نیز از این ظرفیت استفاده کنند.» این مقام مسوول آکواریوم ناژوان را یکی از مقاصد گردشگری تورهای نوروزی عنوان و تصریح کرد: «برای استفاده دانش آموزان از این جاذبه گردشگری نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.» شهردار اصفهان با اشاره به اینکه زیبنده اصفهان نیست که تنها یک هتل ۵ ستاره داشته باشد، افزود: «اگر می‌خواهیم گردشگری را در اصفهان توسعه دهیم باید بستر را برای حضور آنها فراهم کنیم. امیدواریم این فعالیت‌ها بستری برای گسیل گردشگران به سوی اصفهان باشد.» جمالی نژاد با تاکید بر اینکه یکی از بسترهای مهم برای توسعه گردشگری هتلینگ است، تاکید کرد: «به تازگی شهرداری در عرصه‌های مختلفی ورود پیدا کرده است که این مهم می‌تواند نوید ورود گردشگران را به شهر بدهد.»

رونمایی از سند راهبردی گردشگری اصفهان

همچنین در جریان سفر معاون رئیس‌جمهوری به اصفهان از سند راهبردی گردشگری این کلانشهر که توسط شهرداری و با کمک کارشناسان حوزه گردشگری تدوین شده، توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عمارت چهلستون رونمایی شد.