گروه گردشگری: اقامتگاه‌های بومگردی چند سالی است که فضای گردشگری و توسعه روستایی کشور را خوشرنگ کرده‌اند. اقامتگاه‌هایی که نه‌تنها محیط اقامت را برای گردشگران فراهم می‌آورند، بلکه با المان‌هایی نظیر پوشش، غذا، نوشیدنی و همنشینی با بومیان، گردشگران را با فرهنگ بومی منطقه آشنا می‌سازند و تجربه‌ای ناب را که در هیچ منطقه دیگری یافت نمی‌شود، برای آنها فراهم می‌آورند. این اقامتگاه‌ها اهمیت بسیاری به پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که بازیافت زباله و مدیریت پسماند و حتی تلاش در تمیز نگه‌داشتن محیط روستا نیز برای آنها اهمیت زیادی دارد و برای این موارد برنامه‌ریزی دارند.

اقامتگاه بومی «نارتی تی» (به معنی شکوفه انار) در شهرستان تفت (بزرگ‌ترین باغ شهر کویر ایران) استان یزد یکی از این اقامتگاه‌های بومی است که به صورت خانوادگی و توسط یک زوج جوان زرتشتی اداره می‌شود. اهالی محله راحت‌آباد- جایی که این اقامتگاه در آن واقع شده - پیش از راه‌اندازی اقامتگاه نارتی تی در مورد آن می‌دانستند و صاحبان خانه با تک تک آنها در مورد گردشگری و نقش آن در توسعه و مدل کسب و کار این خانه صحبت کردند. این اهالی در زمینه‌های مختلف مانند تهیه غذاهای بومی، تولید سوغات و راهنمای گردشگری با نارتی تی همکاری می‌کنند. به گفته رامتین شهرت (یکی از گردانندگان این خانه بومی) نارتی تی که با سرمایه اولیه ۱۳۰میلیون تومانی راه‌اندازی شده، برای ۸ تا ۱۰نفر از مردم محلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.شهرستان تفت در ۲۰ دقیقه‌ای شهر تاریخی و زیبای یزد قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری مانند کوه عقاب، باغ صدری، سرو چم، دادگاه یا دخمه چم، روستای اسلامیه، چشمه تامهر و آبشار دره‌گاهان را در خود جای داده است. از سوی دیگر جاذبه‌های فرهنگی نظیر آیین‌های عاشورایی نخل‌برداری و تعزیه که در ایران زبانزد است و حضور پررنگ زرتشتیان و تعامل بسیار زیبای آنها با جامعه مسلمانان شهر که سالیان دراز محیط شهر را آرام و بی‌تنش نگه داشته، گردشگران را به خود جذب می‌کند. پیش از این، شهر تفت تنها یک واحد اقامتی داشت و «نارتی تی» دومین واحد اقامتی شهر تفت می‌باشد؛ واحدی که سعی در نشان دادن فرهنگ مردمان این شهر به گردشگران دارد و گشت‌های بومی متنوعی برای این منظور طراحی کرده است. همچنین صاحبان خانه در قالب گفت و گویی دوستانه گردشگران را از تاریخ و فرهنگ منطقه آگاه می‌سازند.

شهرت همچنین می‌گوید که این اقامتگاه ماهانه میزبان ۲۰۰ گردشگر داخلی و خارجی است و اهالی روستاهای اطراف را برای ایجاد چنین اقامتگاه‌هایی آموزش می‌دهد تا این منطقه به یک مقصد گردشگری تبدیل شود. از دیگر برنامه‌های این اقامتگاه، ایجاد تحول در اقتصاد تولید انار است. انار اصلی‌ترین محصول کشاورزی شهر تفت به حساب می‌آید و انار این شهر، یکی از مرغوب‌ترین انارهای کشور محسوب می‌شود. اما اقتصاد انار در این شهر به‌دست واسطه‌هاست نه کشاورزان. صاحبان نارتی تی معتقدند که گردشگران با حضور در فصل انارچینی هم تجربه چیدن انار و شرکت در جشنواره انار را خواهند داشت و هم انار را به عنوان سوغات به صورت مستقیم از کشاورز با قیمتی که برای هر دو طرف مناسب‌تر است خریداری می‌کنند. همچنین در طول سال بومیان با تولید محصولاتی مانند رب‌انار، شربت انار و... می‌توانند چرخ اقتصاد انار را در حرکت نگه دارند.