برنامه اقدام مشترک گردشگری بین ایران و روسیه به امضا رسید تا به گفته مسوولان، فصل جدیدی در حوزه گردشگری دو کشور گشوده شود. به گزارش میراث آریا، براساس این برنامه طرفین متعهد شدند برای بهبود و تسهیل تبادل گردشگر، برقراری تماس‌های مستقیم میان سازمان‌ها و شرکت‌های گردشگری، همکاری در حوزه گردشگری سلامت و راه‌اندازی تورهای برون‌مرزی با حضور کشورهای ثالث تلاش کنند. همچنین طرفین مصمم به گسترش همکاری در حوزه گردشگری دریایی در دریای خزر می‌باشند.

تحقق استراتژی بازاریابی، تبادل اقلام تبلیغاتی، ساماندهی تورهای آشناسازی برای تورگردانان و خبرنگاران، تبادل اطلاعات آماری، حضور در نمایشگاه‌های گردشگری، تبادل اطلاعات در زمینه زیرساخت‌های گردشگری، همکاری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری مشترک بین‌دولتی و تامین امنیت گردشگران دو کشور در هنگام سفر از دیگر بندهای این توافق‌نامه است.

رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه در این باره گفت:‌ «ظرفیت بسیار زیادی برای همکاری و توسعه گردشگری دو کشور وجود دارد. در سال‌های اخیر علاقه زیادی در روسیه به سمت گردشگری ایران ایجاد شده و ما شاهدیم این علاقه متقابلا در ایران نیز وجود دارد.» اولگ سافانوف تاکید کرد: «قطعا امضای توافق‌نامه به توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کمک خواهد کرد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه درباره ضرورت امضای این برنامه گفت: «این توافق باید خیلی پیش از اینها امضا می‌شد، چون سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط همه‌جانبه ازجمله گردشگری با روسیه است.»

مسعود سلطانی‌فر همچنین با اعلام استقبال از سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران یادآور شد: «ما برای سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای همسایه به‌ویژه روسیه جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم. تمام بخش‌های خصوصی و دولتی ایران آماده‌اند و برنامه‌ریزی کرده‌اند برای گسترش همکاری قدم اساسی بردارند.» همچنین در مراسم جداگانه‌ای دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری روسیه در ایران در مقر سفارتخانه این کشور افتتاح شد. در این مراسم یکی از شرکت‌های گردشگری روسیه به مسوول دفتر اطلاع‌رسانی این کشور گواهی نامه Halal friendly اعطا کرد که بر این اساس مقرر شد این دفتر بسته گردشگری حلال را برای ایرانی‌های مسافر به روسیه تهیه کند.