مانور تورم خوراکی در بازار میوه یزد

در جدیدترین اقدام برای حل این مشکل، محمدحسین صداقت پیشکسوت رسانه‌‌‌ای استان در نامه‌‌‌ای به مدیرکل سازمان بازرسی استان نوشته است که: «مدت‌‌‌هاست به عنوان یک شهروندخبرنگار موضوع گرانی میوه‌‌‌ و ‌‌‌تره‌‌‌بار را پیگیری می‌‌‌کنیم که گویا با اراده مافیای میوه از ورود نماینده دولتی سازمان کشاورزی به منظور نظارت بر کیفیت و تعیین قیمت محصولات ورودی به میدان مرکزی ممانعت می‌شود.

خاطرنشان می‌شود در شهرستان میبد در ۴۰ کیلومتری مرکز استان در محلی به نام ارزان‌‌‌سرای میوه، انواع گوناگون میوه را ۵۰درصد ارزان‌‌‌تر از مرکز استان به مردم عرضه می‌کنند؛ در نتیجه بیشتر مردم یزد به خاطر عدم‌تمکن مالی از به کاربردن اسم میوه لاکچری و نوبرانه در خانه خود ابا دارند.

به عنوان یک بازنشسته فرهنگی از سازمان محترم بازرسی کل استان استدعا می‌‌‌کنم با ورود جدی به این مهم و شناسایی پشت پرده دلیل ممانعت نماینده سازمان جهاد کشاورزی که قانونی هم هست را مورد بازرسی مجدانه قرار داده تا از تضییع بیشتر حقوق مردم کاسته شود.»

در واقع تفاوت قیمت‌ها در شهرستان‌های استان یزد به نسبت مرکز استان، بسیار زیاد است به گونه‌‌‌ای که برخی میوه‌‌‌ها در شهر یزد دو برابر برخی شهرهای دیگر استان یزد است.

در این راستا و با هدف ارائه میوه با بهترین کیفیت و مناسب‌‌‌ترین قیمت‌‌‌، بازارچه‌‌‌هایی در نقاط مختلف شهر یزد طراحی و راه‌‌‌اندازی شد تا مردم به آسانی به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

در این باره، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: راه‌‌‌اندازی بازارچه‌‌‌های مشاغل باید با هدف دسترسی آسان مردم به کالاهای مورد نیاز خود با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر باشد.

نیکونژاد افزود: نقش موثر و فعال و اثر‌بخش سازمان مشاغل، زمانی کام مردم را شیرین خواهد کرد که بتواند با راه‌اندازی بازارچه‌‌‌های مختلف در نقاط مختلف شهر با حذف واسطه‌‌‌ها و کنترل قیمت‌ها، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تامین کند.

وی ضمن انتقاد از وضعیت قیمت بالای میوه و کیفیت پایین آن از رئیس سازمان مشاغل خواست ضمن شناسایی نقاط کور و بستن درگاه‌‌‌های نفوذ برای آن عده‌‌‌ای که راضی به وضع موجود هستند زمینه‌‌‌ای را به وجود آورد که موجب رضایت‌‌‌مندی مردم و افزایش کیفیت و کاهش قیمت به‌ویژه کاهش قیمت میوه در شهر شود.

نیکونژاد خاطرنشان کرد: مردم از وضعیت کیفیت و قیمت میوه در شهر ناراضی هستند و بارها این موضوع توسط اعضای شورا مطرح شده ولی با وجود تلاش‌‌‌هایی که توسط مدیران سایر دستگاه‌‌‌ها صورت گرفته، راه‌‌‌حل‌ها موقتی و کوتاه‌‌‌مدت جواب داده و دوباره به سرنوشت قبلی خود یعنی به همان دوره گرانی و کیفیت پایین دچار شده است.

در این باره رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌‌‌بار یزد با رد این مباحث گفت: ادعا می‌کنند که نرخ میوه در یزد گران و کیفیت آن هم پایین است، بهتر است اول بررسی و سپس اظهارنظر کنند، نرخ میوه در یزد، گران‌‌‌تر از سایر نقاط کشور نیست.

غلامی افزود: باید حساب شده حرف بزنیم، پیش‌تر حرف‌‌‌های دیگری هم در مورد وضعیت میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار یزد بر زبان برخی جاری شده بود که چندان صحت ندارد. وی درباره برخی دلایل گرانی هم گفت: برخی‌‌‌ها خودشان برای خرید میوه نمی‌‌‌آیند و کارگر اتباع دارند و ما به اتباع فاکتور نمی‌‌‌دهیم، این افراد هم وقتی میوه را می‌‌‌برند هزینه مزد خود را روی میوه می‌‌‌کشند و تحویل می‌دهند. چند هفته قبل هم یک عضو شورای شهر یزد گفته بود که وضعیت میدان میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار یزد و چند نرخی بودن میوه حتی صدای خود بارفروشان این میدان را در آورده و گلایه‌‌‌مند هستند.

ترکمانی افزود: یکی از علل اصلی این گرانی‌‌‌ها و چند نرخی بودن میوه نیز به دلیل حضور اتباع فعال در این میدان است که این اقدام و عدم‌نظارت جفا در حق مردم یزد است.

وی تاکید کرد: در نبود نظارت، اتباع بیگانه در بازار میوه و حتی میوه‌فروشی‌‌‌های شهر تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند که این وضعیت به گرانی قیمت میوه در شهر منجر شده و گلایه شهروندان و حتی میوه فروشی‌‌‌ها را در پی داشته است.  در عین حال اگر به سراغ بازار شهر و مردم برویم می‌توانیم به خوبی وضعیت کیفیت و قیمت میوه‌‌‌ها را ببینیم و خودمان قضاوت کنیم.

در یکی از بازارچه‌‌‌های میوه شهر، فردی که بعد از کلی بررسی و مشاهده قیمت‌ها به خرید هندوانه و خربزه بسنده کرده بود، گفت: قیمت میوه‌‌‌ها که عمدتا درجه دو و سه هستند بسیار بالاست.

رنجبر با انتقاد از عدم‌نظارت جدی بر قیمت‌ها گفت: یک کیلوگرم گلابی سبز درجه دو یا سه ۱۸۰‌هزار تومان است یا یک کیلوگرم هلو تبریزی حدود ۸۰‌هزار تومان؛ مردم چگونه میوه بخورند.

برای بررسی قیمت‌ها به مناطق قدیمی‌تر شهر یزد رسیدم که میوه ارزان را به صورت سبدی می‌فروختند؛ یک میوه‌فروشی که در آن برای خرید میوه صف طولانی کشیده شده بود را در خیابان نواب صفوی دیدم که برایم جالب بود. وقتی قیمت‌ها را دیدم با وجود کیفیت متوسط و فروش سبدی، متوجه تفاوت بالای قیمت‌ها از بلوار دانشجو تا این منطقه شدم.

یک خریدار میوه که دو سبد هلو انجیری و یک سبد انگور خریده بود، گفت: هلوی سبدی را هر کیلوگرم ۳۹هزار و انگور سبدی را هر کیلوگرم ۲۵هزار تومان خریدم.

زارع افزود: خوشبختانه میوه‌‌‌های این مغازه نسبت به دیگر نقاط شهر مناسب‌‌‌تر است ولی متاسفانه کیفیت میوه در هیچ جای شهر خوب نیست و ما مجبوریم همین میوه‌‌‌هایی را که مشاهده می‌‌‌کنید خریداری کنیم.

در طرف دیگر ماجرا، میوه‌‌‌فروشان قرار دارند که معتقدند میوه خوب و باکیفیت و به قول خودشان، میوه درجه یک به یزد نمی‌‌‌آید و میوه‌‌‌های خوب به تهران و اصفهان ارسال می‌شود و اگر از این دو شهر اضافه آمد به یزد برمی‌گردد. هر چند که عده‌‌‌ای از کیفیت میوه‌‌‌ها گله‌‌‌مند هستند اما مهم‌تر از آن تفاوت قیمت‌ها در یزد به نسبت سایر شهرهای استان و همچنین تفاوت عجیب قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر یزد است که در برخی نقاط قیمت یک میوه با همان کیفیت، کمتر از نصف می‌شود.

در همین راستا، مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد با تاکید بر لزوم پایش جدی بازار میوه استان گفت: همه میوه فروشی‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌های عرضه میوه به شدت پایش می‌‌‌شوند و با مغازه‌داران بدون پروانه و بدون فاکتور برخورد می‌شود.

محمدرضا پاکدل با بیان اینکه قطعا من هم همچون مردم معتقدم بازار میوه و‌ تره‌‌‌بار استان، بیمار است، افزود: طی ۳ سال گذشته بررسی‌‌‌های دقیق و تحلیل‌‌‌های متعدد در خصوص بازار، همراه با کارشناسی‌‌‌ها و تصمیمات متناسب با آنها را برای اصلاح بازار میوه انجام داده‌‌‌ایم.

وی مهم‌ترین مشکلات موجود در بازار را تصدی‌‌‌گری اتباع، نسیه‌‌‌فروشی در میادین میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار، فروش میوه درجه پایین و قیمت‌های بالاتر، فاکتورهای مخدوش و بدون سربرگ و فرم، تامین انحصاری از مبادی خاص، بدون پروانه بودن برخی مغازه‌‌‌ها و عدم‌اطلاع از میزان مصرف استان اعلام کرد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد خاطرنشان کرد: نخستین کار مهم برای اصلاح و ساماندهی بازار میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار، راه‌‌‌اندازی سکوهای تنظیم بازار بود که در خیلی از شهرستان‌‌‌ها، اثرات بسیار چشمگیری داشت و در ادامه تشدید و اصلاح نظارت‌‌‌ها و بازرسی‌‌‌هاست که با جدیت در حال پیگیری است. پاکدل اضافه کرد: مورد دیگر تامین پدافندی میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار از استان‌‌‌های همجوار از جمله اصفهان و فارس است و همچنین طراحی نرم‌‌‌افزار اعلام مصرف روزانه میوه استان در میدان میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار را انجام دادیم.

به نظر می‌‌‌رسد سروسامان دادن جدی به بازار میوه‌‌‌و‌‌‌تره‌‌‌بار یزد نیازمند ورود جدی دستگاه‌‌‌های نظارتی است تا هم گرانی‌‌‌ها و هم تفاوت قیمت‌ها که مردم را کلافه کرده کنترل کرده و از سوی دیگر موضوع ممانعت میدان مرکزی میوه و تره‌بار از ورود نماینده قانونی سازمان جهاد کشاورزی را حل کنند.