لحظه‏‏‌شماری یزد برای رویداد جهانی

البته گهگاه خبرهایی درباره تقویت زیرساخت‌‌‌های گردشگری همچون تبدیل «کارخانه سعادت نساجان» به اولین و بزرگ‌ترین هتل‌‌‌کارخانه غرب آسیا و صدور موافقت اصولی برای ۲۰ طرح سرمایه‌‌‌گذاری در یزد در صدر اخبار این حوزه اعلام شده یا خبر آماده‌‌‌سازی یزد برای میزبانی اجلاس وزرای کشورهای همکاری آسیایی توسط مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد .

اما با وجود این، خبری درباره رشد گردشگران یا وضعیت هتل‌‌‌ها و بوم‌گردی‌‌‌ها در دو ماه اول تعطیلات تابستان و اوج مسافرت‌‌‌های داخلی دیده نمی‌شود یا شاید همان‌گونه که یزدی‌‌‌ها ترجیح می‌دهند تابستان را در استان‌ها و شهرهای شمالی و خوش آب و هوا بگذرانند، مسافران سایر نقاط کشور و حتی خارجی‌‌‌ها ترجیح می‌دهند در فصول دیگر میهمان یزد و یزدی‌‌‌ها باشند.

یکی از مزایای تابستان امسال با وجود تمام سوت‌‌‌و‌‌‌کوری در حوزه گردشگری، ماه محرم و عزاداری‌‌‌های ریشه‌‌‌دار یزد بود که هر ساله عده زیادی از مسافران را مجذوب خود می‌کند که این جاذبه مختص گردشگران داخلی نیست و طی چند سال گذشته گردشگران خارجی زیادی از جای جای دنیا مجذوب این نوع عزاداری‌‌‌های منظم و پرمحتوا در یزد شده‌‌‌اند به گونه‌‌‌ای که به گفته مسوول کارگروه گردشگری مذهبی استان یزد، امسال رشد دوبرابری گردشگری مذهبی در حسینیه ایران را شاهد بوده‌‌‌ایم.

سیدحسن حسینی با بیان اینکه در سال‌جاری و در ایام عزاداری اباعبدالله‌‌‌الحسین علیه‌‌‌السلام ۴۸۰ گردشگر مذهبی خارجی در یزد حضور داشتند، افزود: چین، فیلیپین، ترکیه و کشورهای عربی بیشترین آمار گردشگران مذهبی خارجی در یزد را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به رشد سه برابری حضور گردشگران ترکیه در مراسم عزاداری یزد حسینیه ایران ادامه داد: بیش از ۸۰‌درصد گردشگران مذهبی محرم امسال از کشور ترکیه و اهل تسنن بودند.

با وجود کسادی بازار گردشگری، اقداماتی برای رونق حضور گردشگران توسط مدیریت ارشد استان نیز برنامه‌‌‌ریزی شده که بخشی از آن مربوط به انتخاب شهر میراث جهانی یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD ) است.

در این زمینه با توجه به انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD)، برنامه یکساله استان در قالب ۱۴ عنوان برنامه تنظیم و برای کشورهای عضو ارسال شده است که یکی از این برنامه‌‌‌ها حضور سفرای کشورهای عضو در استان جهت آشنایی با ظرفیت‌‌‌های گردشگری استان و ارتباط با صنعتگران و بازرگانان استان بود که در تاریخ ۱۴ و ۱۵ اسفندماه سال گذشته، سفرا و نمایندگان ۱۵ کشور آسیایی در استان حضور یافتند و ضمن بازدید از جاذبه‌‌‌های گردشگری استان، جلسات کاری با استاندار یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی یزد به صورت جداگانه برگزار و با تعدادی از تجار و صنعتگران یزد جلسات رو در رو با سفرا برگزار شد.

همزمان با این بازدید، اجلاس منطقه‌ای کشورهای عضو اکو نیز در یزد برگزار و در رابطه با نحوه تعامل و همکاری استان یزد و کشورهای عضو اکو بحث و بررسی صورت گرفت.

در این باره مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نقش موثر میزبانی اجلاس وزرا و سفرای کشورهای مجمع گفت‌‌‌و‎گوی همکاری آسیا در رونق تجاری، اقتصادی و گردشگری استان گفت: کمتر از دو ماه فرصت برای نونوار شدن یزد برای این میزبانی باقی است و این امر اهتمام همه بخش‌‌‌ها به‌ویژه شهرداری را می‎طلبد.

سیدمحمد رستگاری به میزبانی از اجلاس چند روزه وزرا و سفرای کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌و‎گوی همکاری آسیا (ACD) در شهر میراث جهانی یزد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به دنبال انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو این مجمع در اواخر سال گذشته شاهد اقدامات و ارتباطات خوبی در میزبانی از سفرای این کشورها بودیم و امسال نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات در دستور کار میزبانی از اجلاس وزرای این کشورهاست که آبان ماه امسال به عنوان زمان برگزاری این اجلاس در مرحله قطعی شدن است.

وی در عین حال با اشاره به سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌‌‌دستی و گردشگری دولت چهاردهم به یزد اظهار کرد: واقعیت این است که از اول شهریور و با کاهش شدت گرما شرایط گردشگری یزد تغییر کرده و شاهد حضور گردشگران داخلی هستیم و امیدواریم با برگزاری این اجلاس آسیایی، زمینه حضور بیشتر گردشگران خارجی در ایران و استان یزد فراهم شود.

همه فعالان میراث فرهنگی و گردشگری یزد با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال‌های گذشته در این حوزه داشته‌‌‌اند لحظه‌‌‌شماری می‌کنند تا میوه این همه برنامه‌‌‌ریزی و به قولی آمد و شدها را هر چه سریع‌تر برداشت کنند و شاهد رونق گردشگری و بهره‌مند شدن همه یزدی‌‌‌ها از حضور پربرکت گردشگران داخلی و خارجی باشند.

در عین حال، همه این موارد منکر اقدامات شاخصی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌‌دستی و گردشگری استان یزد به‌ویژه در دولت سیزدهم انجام داده نیست.

در این باره معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: در سال ۱۴۰۳ در استان یزد در مجموع ۱۴۳ واحد اماکن اقامتی شامل ۶۲ واحد متل، یک واحد هتل‌‌‌آپارتمان، ۵ واحد هتل بوتیک، ۱۷ واحد مهمان‌‌‌پذیر، یک واحد زائرسرا، ۵۰ واحد اقامتگاه سنتی و ۷ واحد در سایر بخش‌‌‌ها وجود دارد.

هما خورشیدی به وجود ۲۲۰ واحد بوم‌‌‌گردی و ۱۶۰ واحد خانه مسافر در حوزه تاسیسات اقامتی و ۷۴ واحد پذیرایی سنتی و ۱۶ واحد پذیرایی بین‌‌‌راهی در حوزه اماکن پذیرایی سنتی و بین‌‌‌راهی، ۱۱۷ دفتر خدماتی مسافرتی، ۲ دفتر اطلاع‌‌‌رسانی، ۲ موسسه آموزشی هتلداری و گردشگری، ۱۲ مجتمع رفاهی بین‌‌‌راهی، ۸ کمپ و پارک طبیعت‌‌‌گردی، ۲۳ مجتمع گردشگری، ۱۵ مرکز تفریحی سرگرمی در استان یزد اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۴‌هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت تاسیسات اقامتی در هتل، هتل‌‌‌آپارتمان، مهمان‌‌‌پذیر، اقامتگاه سنتی و خانه مسافر در استان یزد خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۴۴۰‌هزار نفر ظرفیت اسکان در واحدهای اقامتی تحت نظارت می‌تواند بخشی از زیرساخت‌‌‌های گردشگری این استان را بهبود دهد.

در این میان یکی از مشکلات‌ بی‌رغبتی گردشگران به سفر  به یزد، ضعف برخی از زیرساخت‌‌‌ها به‌ویژه حمل و نقل عنوان می‌شود که در این خصوص رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه طی دو دهه گذشته حمل‌‌‌ونقل ریلی استان نه‌‌‌تنها پیشرفتی نداشته بلکه عقبگرد نیز داشته است، گفت: عدم‌استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست یزد، به‌طور مستقیم گردشگری استان را تحت‌‌‌تاثیر قرار داده است.

اصغر نبیل افزود: در سال‌های گذشته روزانه چهار رام قطار ترنست در مسیر یزد تردد داشته و در مجموع حدود ۲‌هزار مسافر روزانه جابه‌جا می‌شده این در حالی است که اکنون ظرفیت ریلی ما یک روز در میان ۲۰۰ نفر است و این معضل، جایگاه ما را در گردشگری دچار بحران کرده است.

در این باره رجایی‌‌‌فرد نایب‌‌‌رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد هم گفت: طی دو دهه گذشته حمل‌ونقل ریلی استان نه‌‌‌تنها پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد کرده است و عدم‌استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست یزد، به طور مستقیم گردشگری استان را تحت ‌‌‌تاثیر قرار داده است.

دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد هم معتقد است که بحث گردشگری در یزد با چالش‌‌‌هایی از جمله مشکلات سیستم ریلی و هوایی و در نتیجه کمبود بلیت روبه‌روست و عدم‌دسترسی آسان نیز سبب خالی بودن هتل‌‌‌ها و اقامتگاه‌‌‌ها می‌شود.

از این رو توجه به زیرساخت‌‌‌ها که همواره مورد توجه مدیریت ارشد استان یزد در دوره‌‌‌های مختلف چه در شعار و چه در عمل بوده، زمانی جوابگوست که گردشگر وجود داشته باشد و گردشگر بخواهد به یزد با قدمت چند‌هزار سال وارد شود که این امر هم نیاز  به توجه ویژه به تقویت تبلیغات و بعد رسانه‌‌‌ای این بخش دارد.

هر چند که بارها مسوولان ارشد استان به‌ویژه استاندار دولت سیزدهم بر لزوم تهیه پیوست فرهنگی و رسانه‌‌‌ای برای طرح‌‌‌های میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرده‌‌‌ ولی متاسفانه خروجی قابل دفاعی در این خصوص که نتیجه آن رشد تعداد گردشگران در استان یزد به عنوان یکی از اضلاع گردشگری مرکز ایران شامل اصفهان، یزد و فارس باشد، مشاهده نمی‌شود.

و نکته پایانی توجه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی در جلسه‌‌‌ای در یزد است که گفت: باید قفل ایران‌هراسی شکسته شود و با عزم ملی این نگاه را در جهان تغییر دهیم چرا که در غیر این صورت در تامین و جذب گردشگر دچار مشکل خواهیم شد.

سیدرضا صالحی امیری افزود: یزد در امنیت زبانزد است، از این‌رو امیدواریم با این میزبانی، علاوه بر شکستن قفل ایران‌هراسی، شاهد جذب موج جدیدی از گردشگران از این کشورها باشیم و یزد سکویی برای شکستن زنجیره ایران‌هراسی باشد.