اولویت‏‏‌ها، نیازها و ضرورت‏‏‌ها

 ملت‌‌‌ها یا به تعبیر دیگر، گردشگران، دریافته‌‌‌اند که یکی از مهم‌ترین تجربه‌‌‌های زیستی از مسیر گردشگری محقق شده و سفر کردن راهی برای شناخت بیشتر است. در ادبیات ایران هم مصادیق فراوانی داریم که توصیه به سفر رفتن دارند و سفر را آغازی بر «شناخت» می‌‌‌دانند. انسان از مسیر سفر پخته می‌شود؛ «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی». این نگاه البته آغاز ماجرای جذاب گردشگری است. این صنعت لایه‌‌‌های فراوان دیگری هم دارد. لایه‌‌‌هایی که مشخصا باعث تحولات شگرفی در حوزه‌‌‌های اقتصادی در کشور می‌شود. از این روست که در کشورهای توسعه‌‌‌یافته، صنعت گردشگری، تلفیقی از فرهنگ و اقتصاد است.

فرهنگ از این منظر که آداب و رسوم و سنن کشور را به گردشگر آموزش می‌دهد و صنعت از این جهت که برای دولت و جامعه میزبان درآمدزایی دارد.  بنابراین در این صنعت، ارتباطات بسیار مهم است. ارتباطات منطقه‌‌‌ای، قاره‌‌‌ای و جهانی. به همین اعتبار، دیپلماسی فعال یکی از بال‌‌‌های کشور برای توسعه‌‌‌ بیشتر است.  بر همین اساس و با شعار «گردشگری، دیپلماسی، صلح» که این صنعت می‌تواند بر پیشانی خود داشته باشد، چند نکته شایسته است که در دستور کار دولت به عنوان «نیازها و ضرورت‌‌‌ها» در حوزه گردشگری قرار گیرد.  نخستین مساله که به‌‌ ‌طور قطع در صنعت گردشگری تاثیرگذار خواهد بود «اجرایی‌‌‌کردن سند تحول دولت در حوزه گردشگری» است. امروز این صنعت نه فقط در یک وزارتخانه، و نه فقط در دولت، بلکه باید دغدغه‌‌‌ای در «حاکمیت» باشد. امروز صنعت گردشگری در کشورها، از گستره‌‌‌ دولت‌‌‌ها پا را فراتر گذاشته و موضوع مهم حاکمیت‌‌‌ها شده است.

حاکمیت‌‌‌ها دریافته‌‌‌اند که صنایع، معادن، ذخایر انرژی‌‌‌های تجدیدناپذیر هر کدام به نسبت نیروی انسانی شاغل و میزان ارزآوری و اشتغال پایدار، هیچ‌کدام به سودآوری گردشگری نیستند و همین امر باعث شده توجه ویژه‌‌‌ای به این صنعت داشته باشند.  از سوی دیگر، به غیر از ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار، انتقال فرهنگ و آداب کشور به گردشگران، این صنعت تبدیل به صنعت دوم در کشورهای پیشرفته شده و نظریه‌‌‌پردازان حوزه‌‌‌های دیپلماسی بر این عقیده‌‌‌اند که یکی از مهم‌ترین عواملی که «جنگ جهانی سوم» را غیر محتمل کرده صنعت گردشگری است.  امروز جامعه‌‌‌ کارآفرینی آماده‌‌‌ است در جهت رونق بیشتر در حوزه کسب و کار و ایجاد فضایی شاداب و امیدآفرین هر وظیفه‌‌‌ای را بر عهده بگیرد، ضمن اینکه پیشنهادهای فراوانی هم در این حوزه دارد، یکی از این پیشنهادها هم «ایجاد و پیاده‌سازی شهرهای خلاق و کارآفرین» در کشور است.  در پایان امید داریم دولت جدید با شعار «گردشگری، دیپلماسی، صلح» نگاه متفاوتی به گردشگری داشته باشد، ضمن اینکه تقدیر و تکریم می‌‌‌کنیم تلاش‌‌‌های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تیم همراه ایشان را به علاوه اینکه به دلیل تغییر و تحولات زیادی که در دوران مختلف بر این وزارتخانه حاکم شده، پیشنهاد می‌شود این گروه مدیریتی ادامه فعالیت داشته باشند.