20 هدف در توسعه صنعت گلستان

وی با اشاره به اینکه استان با کمبود منابع و مبحث حفظ محیط‌زیست روبه‌‌‌رو است،  گفت: با توجه به این محدودیت‌‌‌ها که استان را با کمبود انرژی مواجه می‌‌‌کند،  باید به گونه‌‌‌ای حرکت کنیم تا توسعه صنعت،  ارزش افزوده و رشد اقتصادی را در کنار هم به دست آوریم و از حوزه دانش‌‌‌بنیان نیز برای ارتقای صنعت کمک بگیریم. مدیرکل صنعت،  معدن و تجارت استان گلستان فعالان اقتصادی و صنعتگران استان را شایسته تقدیر دانست و افزود: باید برای مساله کمبود برق در واحدهای صنعتی تولیدی استان چاره‌‌‌ای اندیشیده شود. رمضان بهرامی،  رئیس خانه صنعت و معدن نیز در این مراسم به مشکلات کمبود برق و انرژی در واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: قطعی برق و هر روز تاخیر در یک واحد تولیدی موجب میلیاردها تومان خسارت به آن صنعت است. رمضان بهرامی با بیان اینکه حال تولید استان خوب نیست،  افزود: ناترازی انرژی یکی از چالش‌‌‌های مهم تولید محسوب می‌‌‌شود و برق شهرک‌‌‌های صنعتی مداوم قطع می‌‌‌شود،  متاسفانه گویا بخش تولید و صنعت تاوان تامین برق شبکه خانگی را می‌‌‌پردازد چون سهم برق مصرفی بخش صنعت و تولید در استان تنها بین ۵ تا ۸‌درصد است.

بهرامی با اشاره به اینکه امروز بانک‌‌‌ها از تولید و تولیدکننده حمایت نمی‌‌‌کنند،  گفت: متاسفانه ۹۰‌درصد تسهیلات استان در دست ۱۰‌درصد افراد است که تولیدکننده نیستند ولی به عنوان تولیدکننده تسهیلات دریافت می‌‌‌کنند. رئیس خانه صنعت و معدن خاطرنشان کرد: در واقع سیستم دولتی و دستگاه‌‌‌های متولی به شعار سال توسط مقام رهبری توجه نمی‌‌‌کنند و برای تحقق آن در کنار تولیدکننده نیستند. وی اظهار کرد: در دولت چهاردهم باید بازنگری در قوانین اتفاق بیفتد چون امروز تعدد سامانه‌‌‌ها و ثبت اطلاعات و تصمیمات غیرکارشناسی و ناگهانی در بخش دولتی از اساسی‌‌‌ترین مشکلات تولیدکنندگان هستند. مجید شهبازی،  مدیرعامل شرکت آریاتیناژن با اشاره به اینکه ما بسیار از رشد صنعت در دنیا عقب مانده‌‌‌ایم،  گفت: ۴۰ کشور نخست دنیا که کشورهای پیشرفته صنعتی هستند ۴۸‌هزار دلار درآمد سرانه دارند،  در حالی که درآمد سرانه کشور ما تنها ۴۲۰۰ دلار بوده است. شهبازی میزان درآمد سرانه ترکیه را سه برابر و عربستان را هفت برابر ایران برشمرد و افزود: دلیل این اختلاف فاحش عدم‌کالبدشکافی مسائل توسط مسوولان است و معمولا در برابر پرداخت هزینه تحقیق و توسعه در کشور مقاومت و مانع ایجاد می‌‌‌شود.

وی راه رشد و توسعه پایدار در کشورهای بزرگ دنیا را برخورداری از دانش اعلام کرد و توضیح داد: در کشور ما هیچ ارتباطی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد،  دانشجویان براساس دانش لازم برای ورود به بازار کار تربیت نمی‌‌‌شوند و صنعت ما با فناوری بیگانه است و دانشگاه به طور مجزا از صنعت فعالیت‌‌‌های خودش را دارد. در پایان مراسم علی‌‌‌محمد زنگانه استاندار گلستان عدم‌توسعه زیرساخت‌‌‌ها در استان را از گذشته یک چالش بزرگ دانست و گفت: گلستان در زمینه تامین زیرساخت‌‌‌ها مثل آب و برق،  یک عقب‌ماندگی تاریخی دارد.

زنگانه افزود: با وجود این یک طرح کلان مگاپروژه در این زمینه تصویب شده است که با راه‌‌‌اندازی آن،  توان تولید برق استان ۴۸۰ مگاوات افزایش می‌‌‌یابد و اعتبار تخصیص داده‌شده به این طرح ۲۶‌هزار میلیارد تومان است.