بنزین یورو 5 در پالایشگاه شازند

به گزارش روابط عمومی این مجموعه، مجید رجبی در همایش تجلیل از خبرنگاران صنعتی استان مرکزی افزود: این طرح در اردیبهشت ماه سال‌جاری با مشارکت شرکت دانش‌‌‌بنیان اکسیر پویان در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی و کارشناسان مهندسی پالایش و با همکاری مجموعه بهره‌‌‌برداری، برنامه‌‌‌ریزی تولید و آزمایشگاه، به صورت آزمایشی اجرا شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: بنزین با استاندارد یورو ۵ در مقایسه با بنزین با استاندارد یورو ۴دارای گوگرد بسیار پایین‌‌‌تری است و آلایندگی کمتری را به هنگام احتراق در موتورهای بنزینی تولید می‌کند.

رحبی اظهار کرد: محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو ۵، کمتر از ۱۰ جزء در یک میلیون و محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو ۴، کمتر از ۵۰ جزء در یک میلیون است.

وی تصریح کرد: قیمت فرآورده بنزین با استاندارد یورو ۵ بالاتر از بنزین با استاندارد یورو ۴ است که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا در شهرها منجر به افزایش سود سالانه پالایشگاه نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند افزود: مطالعات اولیه طرح با همکاری شرکت دانش‌بنیان اکسیر پویان طی مدت ۶ ماه انجام شد و بررسی‌‌‌های کارشناسی جهت تغییر در جریان‌‌‌های خوراک و شرایط فرآیندی واحدهای تولیدکننده‌‌‌ بنزین صورت پذیرفت. رجبی گفت: از نکات مهم و قابل ذکر این طرح اجرای آن بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری اولیه و ایجاد بار مالی برای شرکت است.

وی تصریح کرد: در این طرح با اعمال تغییرات گسترده در جریان‌‌‌های خوراک، محصولات و فرآیندی، در تعداد زیادی از واحدهای پالایشی نهایتا بخش قابل‌توجهی از بنزین تولیدی پالایشگاه از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرد و به بنزین با استاندارد یورو ۵ تبدیل شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت آزمایشی در بازه زمانی یکم تا ۳۱ اردیبهشت‌‌‌ماه امسال انجام شد، گفت: با اجرای این طرح روزانه ۶ میلیون و ۵۶۲‌هزار و ۱۲۹ لیتر بنزین یورو ۵ و هشت میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۷۰ لیتر بنزین یورو ۴ در این واحد پالایشگاهی تولید می‌شود و ماهانه پنج میلیون و ۸۹۴‌هزار و ۵۵۷ دلار افزایش سودآوری برای پالایشگاه دارد. رجبی بیان کرد: این واحد پالایشگاهی در فرآیند کیفی‌‌‌سازی تولیدات و ارتقای شاخص‌‌‌های زیست محیطی برای تولیدات نهایی، از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ طرح ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی خود را از یورو۴ به یورو۵ اجرا کرد. وی ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای کیفیت شاخص‌‌‌های زیست محیطی در کل کشور، اولین واحد تصفیه و تولید گازوئیل یورو ۴ در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز در این پالایشگاه راه‌‌‌اندازی و کلیه محصولات این پالایشگاه بعد از اجرای طرح‌‌‌های فاز۲ تاییدیه استاندارد یورو‌۴ را کسب کردند و این پالایشگاه به عنوان شاخص در عمل به تعهدات زیست محیطی و ارتقای کیفیت محصولات معرفی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: فعالیت این مجموعه در راستای اولین‌‌‌ها به اینجا ختم نشد و این پالایشگاه اولین و تنها شرکت تولیدکننده سوخت کشتی ایرانی (۱۴۰ ATR) بر اساس استانداردهای بین‌المللی و مطابق معاهده ۲۰۲۰IMO، لقب گرفت و در شرایط تحریم از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.