خدمات الکترونیک تامین اجتماعی کرمانشاه

اسکندر کاکایی در نشست خبری، از تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌‌‌گر ایران یاد کرد که با تحت پوشش داشتن ۵۴‌درصد جمعیت کشور و ۴.۵ میلیون مستمری‌‌‌بگیر، نقش بسزایی در توسعه رفاه اجتماعی دارد و گفت: طی ۳۳ ماه گذشته و در زمان دولت سیزدهم ۲.۵ میلیون نفر به بیمه‌‌‌شدگان تامین اجتماعی کشور اضافه شده است. مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه سپس به تجمعات یکشنبه‌‌‌های بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی کرمانشاه نیز اشاره کرد که چند سال است ادامه دارد و گفت: نیمی از این افراد هیچ ارتباطی با تامین اجتماعی ندارند.

کاکایی با اشاره به اینکه دریافتی بازنشستگان متناسب با سابقه واریز حق بیمه و دستمزدی که برای آنها ثبت شده، متفاوت است، گفت: قرار نیست افرادی که یک روز سابقه بیمه دارند با کسانی که ۳۵ سال سابقه دارند، یک اندازه دریافت کنند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر هرگونه افزایش مستمری بازنشستگان به مصوبه مجلس یا هیات دولت نیاز دارد و از عهده تامین اجتماعی به تنهایی خارج است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون دو بار متناسب‌‌‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شده، گفت: متناسب‌‌‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم هم در دستورکار است.

به گفته کاکایی، از ابتدای امسال هر ماه یک میلیون تومان علی‌‌‌الحساب به دریافتی همه مستمری بگیران واریز شده و افزایش مستمری حداقل بگیرها در سال‌جاری نیز ۳۵‌درصد بوده که از کارمندان و سایر سطوح بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه مشکلات بازنشستگان قابل درک است، اما تنها به تامین اجتماعی برنمی‌‌‌گردد، افزود: در کنار افزایش حقوق، باید سایر موارد از جمله تورم هم مدیریت شود.

وی یکی از اقدامات مهم دیگر دولت سیزدهم در حوزه تامین اجتماعی را پرداخت ۲۴۳ همت از مطالبات ۶۰۰ همتی دولت به تامین اجتماعی در قالب اوراق یا واگذاری شرکت‌های سودده اعلام کرد و ادامه داد: اقدامات مهم دیگری از جمله افزایش سرمایه‌گذاری در بانک رفاه، افزایش سرمایه شستا، افزایش پوشش بیمه برای بیماران خاص و صعب‌‌‌العلاج، پوشش زوجین نابارور، پوشش ۱۳۰ قلم داروی جدید، بیمه تکمیلی مستمری بگیران و... نیز در این ۳سال با جدیت پیگیری شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که برای شفاف‌‌‌سازی از سوی تامین اجتماعی صورت گرفته، اظهار کرد: ‌‌‌اکنون ۵۹ خدمت پرمتقاضی تامین اجتماعی به صورت الکترونیک انجام می‌شود، به علاوه صدور نسخ نیز الکترونیکی شده و روزانه ۱.۵ میلیون نسخه الکترونیکی در حوزه درمان تامین اجتماعی در سراسر کشور صادر می‌شود.

کاکایی یکی دیگر از اقدامات مهم تامین اجتماعی در راستای شفاف‌سازی و کاهش مشکلات آتی را ارسال پیامک برای بیمه‌‌‌شدگان اجباری از ابتدای امسال دانست که در قالب آن بیمه شده از سه فاکتور مهم میزان دستمزد، تعداد روز و عنوان شغلی برای سوابق بیمه خود مطلع می‌شود.

وی سپس به وضعیت تامین اجتماعی در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: اکنون ۸۲۰‌هزار نفر معادل حدود ۴۰‌درصد جمعیت استان کرمانشاه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و دلیل اینکه پوشش بیمه در کرمانشاه نسبت به میانگین کشور پایین‌‌‌تر است، به دو عامل اصلی پایین بودن فرهنگ بیمه و همچنین صنعتی نبودن استان برمی‌‌‌گردد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از روند افزایشی بیمه‌‌‌شدگان در استان خصوصا طی دو سال اخیر نیز اشاره و اظهار کرد: تعداد بیمه‌‌‌شدگان اصلی استان از ۲۵۷‌هزار نفر در پایان سال ۱۴۰۰، به ۲۷۱‌هزار نفر در پایان سال گذشته رسید.

وی ادامه داد: تعداد بیمه‌‌‌شدگان اجباری نیز در این مدت از ۱۴۹‌هزار نفر به ۱۵۸‌هزار نفر افزایش یافته است. به گفته کاکایی، تعداد مستمری‌‌‌بگیران نیز در این مدت از ۷۵‌هزار نفر به ۸۸‌هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۴‌هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی استان در دو سال اخیر، افزود: این در حالی است که در سال‌‌‌های گذشته هر سال تنها ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بیمه شده جدید در استان داشتیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ‌‌‌اکنون ۳۵۰۰ نفر در استان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌‌‌کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه بیمه فراگیر شامل بیمه زنان خانه‌‌‌دار و دانشجویان نیز هم‌‌‌اکنون ۱۱‌هزار زن خانه‌‌‌دار و ۱۵۰۰ دانشجوی استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

کاکایی تعداد کارگاه‌‌‌های فعال در حوزه بیمه‌‌‌پردازی در استان را نیز ۲۱‌هزار و ۵۰۰ کارگاه اعلام کرد که از این تعداد تنها ۵۰۰ کارگاه بالای ۵۰ نفر هستند و افزود: میزان مطالبات قطعی ما از پیمانکاران ۵۵۰ میلیارد و مطالبات برآوردی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به هوشمندشدن فهرست حق بیمه و فراهم‌‌‌شدن امکان پرداخت آن به صورت آنلاین، اظهار امیدواری کرد: این روند به کاهش مطالبات کمک کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه به وضعیت بیمه کارگران ساختمانی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: ۱۶‌هزار کارگر ساختمانی بیمه شده در استان داریم و حدود ۵‌هزار نفر هم پشت نوبت هستند.

کاکایی با بیان اینکه بیمه کارگران جدید ساختمانی تنها به شرط تامین منابع مالی میسر است و فعلا منابعی در این زمینه تخصیص نیافته، گفت: صرفا از محل قطع افرادی که کارگر نبودند و از این بیمه استفاده می‌‌‌کردند می‌توان کارگران ساختمانی جدید را بیمه کرد که آخرین بار از این محل۲۰۰ نفر را بیمه کردیم.